תקציב המדינה הקרוב עשוי להיות למספר חודשים בלבד - עד סוף 2020 - ולא תקציב דו-שנתי שיכלול גם את 2021, כפי שתוכנן תחילה. במקרה כזה, התקציב לא יכלול מיסים חדשים או קיצוצים דרמטיים בתקציב, אלא רק מספר רפורמות דחופות בעיקר בתשתיות ובריאות. לפי שעה מכינים באוצר תקציב דו-שנתי. "עוד לא קיבלנו הוראה להכין תקציב רק ל-2020", אמר אתמול בכיר באוצר ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בסוף השבוע כי בשל החשש מגל שני של קורונה, ייתכן שיהיה מקום להכין כעת שני תקציבים. אם אכן יחליטו רה"מ ושר האוצר ישראל כץ על תקציב עד לסוף השנה בלבד, יהיה צורך לחוקק את חוק התקציב לשנת 2021 עד 31 בדצמבר 2020, או לכל המאוחר עד 31 במרץ 2021. אם לא תושג הסכמה על התקציב עד למועד זה, הממשלה צפויה ליפול ויתקיימו בחירות בעוד שנה.
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ
(צילום: אבי כהן)
עוד נודע כי במקרה של תקציב עד לסוף השנה בלבד, צפוי בו קיצוץ רוחבי של 2% עד 3% בתקציבי הקניות של כל משרדי הממשלה, למעט בתחומי הבריאות והחינוך. אם יגובש תקציב לשנתיים יתבצע קיצוץ נוסף של כ-3%-4% בתקציבי כל המשרדים בינואר 2021.
לפי ההצעות שנבחנות ברשות המיסים, לא יועלו מיסים ישירים, כמו מע"מ ומס הכנסה, בכל אחת מהאופציות. עם זאת, ייכללו בהצעה לתקציב דו-שנתי ביטולים של פטורים אחדים ממס.

שינוי במיסוי למי שלא חי בישראל ברציפות

ההצעה להטיל מס הכנסה של 25% על השכרת דירות נגנזה בינתיים. עוד מיסים שלא יומלץ לכלול בתקציב הדו-שנתי הם מס עיזבון ומס מופחת על רווחים כלואים. עם זאת, הרשות צפויה להציע שינוי במיסוי למי שלא חי בישראל ברציפות, אף שמרכז חייו בארץ. כיום רק בעל אזרחות ישראלית השוהה כאן 183 ימים ויותר חייב במס על כל רווחיו ועל שכר עבודתו בארץ.
לפי השינוי הנבחן, אזרח ישראלי השוהה כאן רק מאה ימים בשנה, אולם בשתי שנות המס הרצופות הקודמות חי בישראל 183 יום או יותר, ייחשב כאזרח ישראלי בתשלומי המס. כן נבחנת גביית מס מיידית על נכסיו של ישראלי שיורד מהארץ, למשל על מכירת דירה או רווחי מניות בחו"ל.
בימים הקרובים ייפגש כץ עם כל ראשי האגפים באוצר, ויבחן את ההצעות לגיבוש התקציב, שצפוי להיות מובא לאישור עד אמצע ספטמבר.