בשורה לניצולי השואה שמצבם הכלכלי החמיר מאוד בתקופת משבר הקורונה. ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ג') את עדכון שיעורי הקצבאות של ניצולי שואה. העדכון יחול רטרואקטיבית מ-1 באוקטובר 2019 עד לסוף שנת 2020. עלות התוספת לתקציב המדינה: 58 מיליון שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בכך אישרה הוועדה את עדכון שיעורי התגמולים לבעלי נכות הנובעת מפשעי הנאצים וכתוצאה מהמלחמה בנאצים.
1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה קשישה קשישים
אילוס אילוסטרציה קשישה קשישים
ניצולת שואה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
על פי חוק נכי המלחמה בנאצים וחוק נכי רדיפות הנאצים, רשאי שר האוצר באישור ועדת הכספים להעלות בצו את שיעור השכר הקובע ואת שיעורי התגמולים השונים על פי החוקים הללו, וכן את התגמולים לעניין הטיפולים הרפואיים עבורם. עדכון התגמולים נובע משינויים במדד השכר בסקטור הציבורי, אליו מוצמדים התגמולים, בהתאם למדד המתפרסם על ידי הלמ"ס. זאת בדומה לתגמולי נכי צה"ל.
עו"ד גליה מאיר אריכא, היועצת המשפטית של הרשות לזכויות ניצולי שואה, ציינה כי תקבול המינימום היה עד כה 2,400 שקל. הוא עלה בעקבות תוספת השכר בספטמבר ל-2,420 שקל, ויעמוד כעת על 2,453 שקל בחודש, עלייה של 33 שקל. בתגמול מקסימום של 100 אחוז התוספת היא של 83 שקל לחודש. בתגמול למעוטי הכנסה התגמול יעמוד על בין 82 ל-136 שקל בחודש. ככל שאחוזי הנכות והנזקקות עולים, גם העלייה בעקבות המדד גדלה.
במהלך הדיון עלתה סוגיית הפערים בין ניצולי שואה שעלו ארצה לאחר שנת 1953 ולפניה, וכן לעניין הגדלה משמעותית יותר מידי פעימה, לניצולים הזקוקים לכך.
לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, "נצטרך לחשוב על כל המערכת הזו, במיוחד בתקופה שיש בה פחות ופחות ניצולים. צריך למצוא את הדרך לסייע להם כמה שיותר".