איום הסגר בחגים שאורב בפתח לצד רוח התקופה בענף התיירות בכלל, לא הותירו הרבה ברירות לחברת התיירות הוותיקה "תלמה נסיעות ותיירות". בתלמה נאלצו לבשר לעובדים כי החברה יוצאת להדממה בכל סניפיה בארץ, וכי היא נאלצת לסגור את המשרד הראשי של החברה במגדל העמק.
העובדים התבשרו כי גם העסקה של רכישת "אמריקן אקספרס טרוול ישראל" מקבוצת איסתא ליינס נכנסה להקפאה. "אין זה אומר חלילה שעסקת אמקס ירדה לטמיון", אמרה לנו הערב איה מגן, מנכ"לית חברת תלמה. "אנחנו מנסים למצוא פתרון יצירתי כדי להשלים את העסקה ואף להימנע מהארכה נוספת".
2 צפייה בגלריה
אתר חברת תלמה
אתר חברת תלמה
אתר חברת תלמה
(צילום מסך מתוך האתר)
עוד אמרה מגן כי "בשלב זה אכן הוחלט על הפסקת הפעילות של מחלקת תיירות הפנים של תלמה. נאלצנו לתקף את המציאות שאיננה פשוטה כלל, עם נתוני תחלואה בעלייה וסגר בחגים. זה לעג לרש לחשוב שחברה שעוסקת בתיירות משגשגת בימים שכאלה. לכן בלית ברירה למעלה מ-400 עובדים קיבלו הודעה על הארכת החל"ת לפחות בחודשיים נוספים לעת עתה, ובשקיפות מלאה הסברתי לעובדים כי אנו לא רואים פתרון אופטימלי ליציאה מהמשבר של הקורונה לפני חודש מאי 2021.
"יחד עם זאת, הדגשתי בפני העובדים כי אנחנו עושים את כל המאמצים ומתמקדים בתחום בו תלמה מתמחה - שהוא תיירות עסקית בחו"ל. אנחנו עמלים למשל על פיתוח תיירות עסקית עם אנשי נדל"ן, מדיקל ועוד באמירויות, וממשיכים לשמור על 'הבית', כדי שיהיה לעובדים לאן לחזור.
"באשר לעסקת אמקס, הרי שלא מעט עובדים כבר השמיעו באחרונה התרעמות כי איך זה שיש לחברה כסף לקנות את אמריקן אקספרס טרוול ואין כסף כדי להחזיר את העובדים. גם בנושא זה חשוב להבין כי בעסקה יש תנאים שהחברה שנרכשת צריכה לעמוד בהם. זה לא סוד שהדו"ח הרבעוני הראשון לא היה מזהיר, ואנחנו הבהרנו כי אין לנו שום כוונה להשקיע כרגע עוד כספים (לאחר שכבר 5 מיליון שקלים שולמו בעת החתימה על העסקה), בעוד שצריך לבחון את כל הפרמטרים להשלמת מימוש העסקה בפועל. כולי תקווה שאכן נצליח למצוא פתרון יצירתי ועוד הרבה לפני הארכה שיש לנו על פי החוזה".
2 צפייה בגלריה
אייה דגן, מנכ"לית תלמה
אייה דגן, מנכ"לית תלמה
איה דגן, מנכ"לית תלמה
( צילום: סיון פרג')
נזכיר כי בינואר השנה חתמה תלמה על רכישת אמריקן אקספרס טרוול (אמקס) שבבעלות איסתא, תמורת כ-130 מיליון שקל. על פי המתווה שעוגן בחוזה, הצדדים היו אמורים להשלים סופית את העסקה בתחילת חודש יוני, אך נגיף הקורונה עצר את לוח הזמנים ובהסכמת כל הצדדים נדחתה השלמת העסקה לחודש ספטמבר.
לפני משבר הקורונה נערכה החברה להנפקה בבורסה לניירות ערך בתל אביב לפי שווי של 800-600 מיליון שקל.
מנכ"ל קבוצת איסתא ליינס, אחישי גל, מסר ל-ynet בתגובה: "נכון לרגע זה אין כל שינוי בכל הקשור להתקדמות העסקה מול תלמה. יש להם על פי החוזה הארכה עד דצמבר להשלים את העסקה".
מגן הוסיפה כי בימים אלו החליטה החברה לפתוח את הקמפוס הדיגיטלי שפועל מאז פסח למען עובדיה, גם לכל סוכני הנסיעות בישראל, ללא עלות. "הקמפוס נועד להעביר דרך הזום תכנים ייעודיים לעובדי החברה והכשרה ורענון לעובדים בחל"ת, בנושאים כגון: שוק ההון, ניהול מערכי פנסיה, צילום, אפייה, בישול, לייפסטייל, יוגה, דיאטה, אומנות המכירה, הורות, יעדים בעולם ועוד. כעת הוחלט בחברה לפתוח את הקמפוס הדיגיטלי לכל סוכני הנסיעות בישראל, לצורך יצירת שיח שוטף בין כל חברי ענף התיירות והנסיעות בישראל וללא עלות".