מדד אמון הצרכנים עלה בחודש אוגוסט 2020 לשיעור שלילי של 24%, זאת בהשוואה לשיעור שלילי של 30% בחודש יולי. כך עולה מנתונים שפרסמה היום (חמישי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). למרות העלייה הקטנה, מדובר על נתונים שמצביעים על פסימיות בקרב הישראלים בנוגע למצב הכלכלי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המדד, אשר מתייחס לצפי של הצרכנים לשינוי במצב הכלכלי בשנה הקרובה, נמצא בטווח שבין מינוס 100 לפלוס 100. ככל שהערך קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הצרכנים, וככל שהוא נמצא קרוב יותר לגבול התחתון, כך הוא מעיד על מגמה של פסימיות. כשהמדד קרוב לאפס הוא מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.
1 צפייה בגלריה
המונים יצאו למתחמי הקניות בצל הקורונה
המונים יצאו למתחמי הקניות בצל הקורונה
קניות בצל הקורונה
(צילום: עמית הובר)
לפי הלמ"ס, העלייה בחודש אוגוסט היא מתונה בהשוואה לשיפור שחל בעת היציאה מהסגר בחודש מאי, אז היה המדד בשיעור שלילי של 14%, לעומת חודש אפריל, אז עמד על שיעור שלילי של 31%.
למרות העלייה הקטנה, חשוב לציין כי החל מחודש מרץ אפשר להבחין בירידה בערך מדד אמון הצרכנים ובמאזנים המרכיבים אותו. גם לאחר השיפור בחודשים מאי ואוגוסט, מתקבלים ערכים נמוכים משמעותית מהערכים בשנים 2019-2016.
עוד עולה מהנתונים כי בחודש אוגוסט חל שיפור בשלושה מתוך ארבעת המאזנים המרכיבים את המדד. המדד המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה עלה ב-13% לשיעור שלילי של 30%. יחד איתו עלה גם המדד המייחס לכוונות של הצרכנים לבצע רכישות גדולות בשנה הקרובה, שעלה לשיעור שלילי של 33%, לאחר שביולי ירד לשיעור שלילי של 42%.
עלייה נוספת שמעידה על אופטימיות יחסית בקרב הצרכנים היא במדד המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה. מדד זה עלה ב-6% בחודש אוגוסט, לשיעור שלילי של 7%. יצוין כי במאי עלה אותו מדד לערך חיובי של 5% והעיד על אופטימיות בקרב הצרכנים, לאחר שצנח לערכים שליליים של 15% ו-19% במרץ ובאפריל, בהתאמה.
המדד היחיד שדווקא ירד החודש הוא המדד המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה. בחודש יולי עמד המדד על שיעור שלילי של 22%, אולם בחודש אוגוסט הוא ירד לשיעור שלילי של 26%. בלמ"ס מוסיפים כי אותו מדד נמצא במגמת ירידה מאז חודש מרץ, אז עמד על שיעור שלילי של 7%.