אחרי עיכובים מתמשכים בימים האחרונים, אישרה היום (ד') ועדת הכספים לשלם פיצויים לעסקים הן בגין נגיף הקורונה והן בשל נזקי המבצע הצבאי "שומר החומות". בכך נחלה למעשה הוועדה ניצחון על המתנגדים במשרד האוצר לאפשר "כפל מבצעים".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בעקבות לחצים של חברי ועדת הכספים ונציגי ארגוני העצמאים והעסקים נקבע היום, לדרישת חברי הוועדה מכל הסיעות, כי במסגרת הפיצוי לעסקים המרוחקים 40 עד 80 קילומטר מרצועת עזה, יהיה זכאי עסק לכפל קצבאות גם בגין החזרי שכר במסגרת פיצויי המבצע וגם בגין החזר הוצאות קבועות במסלול פיצויי הקורונה.
1 צפייה בגלריה
הרס במסעדה ערבית בשכונת התקווה
הרס במסעדה ערבית בשכונת התקווה
הרס במסעדה בשכונת התקווה במהלך המהומות
(צילום: גלעד מורג)
במסגרת הסכמות על פיצוי לנזק עקיף לעסקים בערים המעורבות, אותו דרשה הוועדה לאורך הדיונים, דנה כעת הוועדה בתקנות לפחת מואץ בגין ציוד חלופי שנרכש ע"י העסקים חלף רכוש שהושחת במהומות, וגרם לסגירה של עסק למשך שבוע ויותר.
עיקרי מתווה הפיצויים:
עסקים שנמצאים בטווח של 40-0 ק"מ מגבול רצועת עזה יהיו זכאים לקבל את אחד ממסלולי הפיצויים "הירוקים" להלן:
  • מסלול מחזורים - בעל העסק יוכל להגיש תביעה לקבלת פיצויים בגין ירידה במחזור העסקי בשל המצב הביטחוני, בהתאם לדיווח השוטף של העוסק למע"מ (חד-חודשי או דו-חודשי). הנוסחה תכלול השוואת המחזור העסקי בהתאם לשיטת הדיווח כאמור, לעומת תקופה מקבילה בשנת 2019. סך הפיצויים במסלול זה לא יעלה על 1.5 מיליון שקלים.
  • מסלול שכר - מעסיק יוכל להגיש תביעה לקבלת החזר בגובה של 430 שקלים בגין שכר ששילם לעובדים עבור ימי היעדרותם שנבעו כתוצאה מהמצב הביטחוני בהתאם להנחיית פיקוד העורף. כמו-כן הפיצויים יינתנו עבור עובדים שנעדרו ממקום עבודתם לצורך השגחה על ילדיהם הקטנים מתחת לגיל 14 וגם בעבור אדם עם מוגבלות, שנמנע ממנו להגיע למקום העבודה ולשהות בו משום שאינו יכול לעמוד בהנחיות פיקוד העורף.
עסקים עד קו ה-80 ק"מ מגבול רצועת עזה (נתניה ודרומה): בעקבות הנחיות פיקוד העורף במהלך מבצע שומר החומות, שבמסגרתן הורו על סגירת מערכת החינוך ללא מרחב מוגן עד קו של כ-80 ק"מ (נתניה ודרומה), ובהתחשב בהשפעות משבר הקורונה בשנה האחרונה, החליט שר האוצר כי בעלי העסקים שבטווח 80-40 ק"מ יהיו גם כן זכאים לקבל פיצוי בהתאם למסלול השכר שמוקנה לעסקים בטווח של 40-0 ק"מ. יובהר כי עסקים אלה, בנוסף, למסלול השכר יהיו זכאים להגיש בקשה למענק השתתפות בהוצאות קבועות בהתאם לתנאי הסף של המענק במאי-יוני.
מסלול אדום - בעלי עסקים בתחום יישובי ספר שבטווח של 7-0 ק"מ מגבול רצועת עזה, יוכלו לבחור בין המסלולים הירוקים האמורים לבין המסלול האדום, במסגרתו יהיו רשאים לתבוע פיצויים בגין הנזקים העקיפים אותם יוכיחו לגבי אובדן הרווח ובהתאם לאופי העסק.
בנוסף, הוכנס פתרון כי משפחתון (או מוסד חינוך) שהיה סגור כתוצאה מהוראות פיקוד העורף לעניין חינוך בתקופת מבצע שומר החומות יהיה זכאי לפיצוי גם בגין הבעלים של המשפחתון.
בהחלטת הוועדה הובהר כי עסק בטווח 80-40 ק"מ שיקבל פיצוי עקיף במסלול שכר יהיה זכאי להגיש בקשה רק בגין מענק הוצאות קבועות למאי-יוני 2021.
עוד צויין כי תנאי להגשת תביעה בכל אחד מהמסלולים הוא תשלום משכורת לעובדים שנעדרו בשל המצב הביטחוני, בתנאים שייקבעו בתקנות ובכפוף להוראות פיקוד העורף בדבר סגירת מוסדות חינוך.
שר האוצר, ישראל כץ: "החלטה זו מעבירה מסר חשוב למעסיקים ולעובדים, שידעו שבעימות הבא מדינת ישראל תעמוד מאחוריהם. העצמאים והעסקים בישראל הם מנוע הצמיחה של המשק, וככאלו צריך לתמרץ אותם ולסייע להם בעתות משבר, בדיוק כפי שעשינו לאורך משבר הקורונה כאשר פרסנו את רשת הביטחון הכלכלית, וכפי שעודנו עושים בעבור מי שעוד סופג את נזקי המשבר. פעלנו במהירות וביעילות בכל הנוגע לפגיעות ברכוש ובמבנים במהלך הלחימה, וכך גם נפעל בכל הנוגע לנזקים עקיפים שנגרמו לתושבים ולעסקיהם".
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "שינינו את הסכומים, העלנו ממיליון שקל למיליון וחצי שקל את הסכום במסלול המחזורים, גם את השכר היומי העלנו מ-370 ל-430 שקל. פתרנו גם את הבעיה של המעונות וכן את הבעיה לעסקים בין 40 עד 80 קילומטר עם כפל פיצויים. כעת נבקש לאשר גם את הפחת לטובת העסקים בערים המעורבות".
חבר הכנסת אופיר כץ (ליכוד): "מברך על כך שההצעה שלי על פיצויי מבצע שומר החומות התקבלה למרות התנגדות פקידי האוצר- תושבים שמתגוררים בין 40-80 ק״מ מהגבול יוכלו לקבל בנוסף לפיצוי מסלול השכר גם את החזרי ההוצאות על משבר הקורונה. מודה לשר האוצר וליו״ר הוועדה גפני על ההיענות. הבאנו היום סיוע משמעותי למען אזרחי ישראל".
ח"כ הרב גלעד קריב (העבודה): "בזכות מאמצי הוועדה והתיקונים שהוכנסו, תקנות הפיצויים יתנו מענה ראוי לרוב בעלי העסקים שניזוקו בסבב הלחימה האחרון ונמצאים מעבר לטווח 40 הק"מ מגבול הרצועה. הצפייה מרשות המיסים היא לא לשכפל פתרונות שניתנו בעבר אלא להתייחס למציאות הנוכחית ולבצע את ההתאמות הנדרשות".
בתוך כך, רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון, הודיעה היום כי רשות המיסים קיבלה את ההמלצה להכיר במענקים בשל פגיעה ממושכת שניתנו עבור שנת 2020, בדוחות הכספיים של שנת 2021 ולא של שנת 2020 למרות שהתקבלו בגין הפגיעה ב-2020.