רק מחר (ג') יוכרע סופית מתווה הפיצוי העקיף לעסקים בישובים מעורבים, שבהם התחוללו מהומות בעת מבצע "שומר החומות". ועדת הכספים של הכנסת לא הצליחה היום להגיע לסיכום מוסכם בעניין התוואי בשל חילוקי דעות שהתגלעו בוועדה. נקבע כי הגורמים המקצועיים יוועצו ביניהם למציאת מענה למצבים המיוחדים שנוצרו בעת המבצע ושלא היה להם תקדים למעשה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במהלך הדיון שהתקיים היום בוועדת הכספים, הסכים שר האוצר, ישראל כץ, לדרישת חברי הוועדה להגדיל את הפיצוי היומי למעסיקים בגין שכר העובדים ליום עבודה וכמו כן להגדיל את גובה הפיצוי בגין ירידת מחזורים ממיליון למיליון וחצי שקל.
2 צפייה בגלריה
נזקים בטיילת בת ים
נזקים בטיילת בת ים
נזקים לעסקים בטיילת בת ים כתוצאה מהמהומות
(צילום: יריב כץ)
ועדת הכספים קיימה אתמול את הדיון לעניין תקנות פיצויים לנזק עקיף במבצע "שומר חומות", כדי לסכם סופית את המתווה למתן מענה לדרישת ועדת הכספים מהשבועות האחרונים לתת מענה לנזק עקיף גם לישובים שמעבר לטווח 40 ק"מ מעזה ועד ל-80 ק"מ מהרצועה.
במהלך הדיון, ביקשו שר האוצר וחברי הוועדה לקבוע כי גם נזק עקיף כתוצאה מהמאורעות בערים המעורבות, שהתבטא בסגירת עסק לשבעה ימים ומעלה, יזכה לפיצוי, אך אנשי משרד המשפטים והייעוץ המשפטי באוצר טענו כי אין הסמכות לשר לקבוע מנגנון זה בחוק הקיים, וכי סמכותו לעניין מאורעות כאלה בעת לחימה הינה לעניין נזק ישיר בלבד.
לאחר דין ודברים, בהם ביקשו יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, ויתר חברי הוועדה לקבוע כי המעשים הינם בגדר פעולות איבה בעת מלחמה, עמדה שנדחתה על ידי היעוץ המשפטי לאוצר ואנשי משרד המשפטים, הוחלט כי הדיון ימשך מחר, כאשר הגורמים המקצועיים יוועצו ביניהם למציאת פיתרון מוסכם לתוואי פיצוי זה.
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
"לשר אין הסמכות לקבוע מנגנון זה בחוק הקיים". שר האוצר, ישראל כץ, בוועדת הכספים של הכנסת
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת )
במסגרת המתווה המדובר - עסק שניזוק בתקופת המבצע בשל המהומות וספג פגיעה ישירה כתוצאה מההתפרעויות או כתוצאה מפגיעה מעזה, והיה סגור בשל כך שבעה ימים ומעלה, יהיה זכאי לנזק עקיף בגין השבתת הפעילות, במסגרת תשלום שכר או מסלול מחזורים.
עם זאת שר האוצר כץ הסכים לדרישת חברי ועדת הכספים, לקבוע כי במסגרת מסלול פיצוי הנוגע לשכר עבודה - מתווה לפיצוי מעבידים ששילמו שכר לעובדים שנעדרו עקב מצב הלחימה, אשר מתגוררים במרחק של עד 80 קילומטרים מגבול רצועת עזה, הפיצוי יעמוד על סכום של 430 שקל ליום עבודה לעובד, זאת תחת סכום של 370 שקל שנקבע בתקנות המקוריות, שהתבסס על הסכום שנקבע בשנת 2019.
זאת, בהמשך לכך שלחץ הוועדה הביא מלכתחילה לתיקון התקנות וקביעת המרחק על 80 ק"מ, לעומת 40 ק"מ עד כה במבצעים הקודמים. שר האוצר השיב בחיוב לבקשת חברי הוועדה לשינוי הסכום, כאשר חבריה ציינו כי יש לעדכן את סכום התשלום נוכח חלוף השנים.
עוד נקבע לדרישת הוועדה ובהסכמת שר האוצר, כי במסגרת "מסלול מחזורים" - מתווה לפיצוי עסקים הממוקמים במרחק של עד 40 ק"מ מגבול רצועת עזה - בהתאם לירידה במחזור העסקים, תקרת הפיצוי תעמוד על מיליון וחצי שקל, במקום מיליון שקל בלבד בנוסח התקנות שהובאו לפתח הוועדה.
ח"כ גפני אמר בדיון כי "כולנו אזרחים במדינה הזאת ואנחנו יודעים שהכל היה תחת אותו מערך מלחמתי בעזה, בירושלים ובמקומות אחרים. שר האוצר מסכים לפצות, אך יש בעיה עם המשפטנים. אנחנו מבקשים את עמדת האוצר לעניין הפיצויים העקיפים בערים המעורבות ואני מבקש מהדרגים המקצועיים שימצאו פיתרון לנושא. יכול להיות שלא יהיה מנוס מתיקון החקיקה הראשית".