המועצה לצרכנות ניסחה עבור צרכנים שמתקשים לקבל בחזרה פיקדון על בקבוקי משקה מכתב התראה לבתי עסק. במקרה של אי מתן מענה, ניסחה המועצה כתב תביעה לפיצוי ללא הוכחת נזק בסכום של עד 1,800 שקל עבור כל סירוב לקבלת בקבוקי משקה מסומנים למחזור. את הטפסים ניתן להוריד באתר המועצה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לטענתה, המשרד להגנת הסביבה לא אוכף את הנושא ומעלים עין מניסיונות העסקים לחמוק מתשלום הפיקדון.
1 צפייה בגלריה
מיחזור בקבוקים
מיחזור בקבוקים
מיחזור בקבוקים
(צילום: מוטי קמחי)
במקביל לכך, תאגיד המחזור אל"ה, שאחראי לנושא האיסוף והמיחזור, יוצא בימים אלו בקמפיין חדש תחת הסלוגן "אל תהיו פראיירים" הקורא לציבור לממש את זכותו לקבלת דמי הפיקדון בחזרה.
בתקופה האחרונה חלה עלייה במספר התלונות למועצה על רשתות וחנויות המסרבות לקיים את החוק ולהחזיר לצרכנים תשלום פיקדון על בקבוקי שתייה קטנים.
בין היתר, לקוחות טוענים שהם מגיעים לסניפים ומגלים ששעות קבלת הבקבוקים מוגבלות ולא מחזירים פיקדון בשעות העומס.
בסניפים מסוימים, יש הגבלה של 50 בקבוקים להפקדה. באחרים, לקוח עומד בתור עם כולם ואז הולך עם הקופאית לקבל את כספו במקום שההליך יהיה בו במקום. לקוח סיפר שבסניף ליד ביתו הוא צריך להיכנס למחסן כדי להפקיד בקבוקים. "צריך לחפש את המחסנאי והוא מביא לך פתק איתו אתה עומד בתור".
בחלק מהמכולות אומרים לצרכנים שמקבלים רק בקבוקי אלכוהול. בחלק מהרשתות הקטנות יש יום ספציפי להשבת בקבוקים. ברוב הסניפים של הרשתות הגדולות - אין מכונה להחזרת בקבוקים שתקל על צרכנים ובנוסף, בחול המועד יש תופעה של אי קבלת בקבוקים בגלל טענות לחמץ.
כרגע החוק חל על בקבוקי משקה קטנים בלבד עליהם נגבה פיקדון של 30 אגורות למרות שרוב בקבוקי השתייה הנמכרים בישראל הם בנפח של 1.5 ליטר. השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, הודיעה לאחרונה על הרחבת חוק הפיקדון כך שיחול גם על בקבוקי ליטר וחצי. זאת למרות התנגדות של יצרניות משקאות ורשתות שיווק שלטענתן לא עומדות בעומס.