איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים מגיש היום (שני) עתירה לבג"ץ לצו מניעה נגד השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, בגין הרחבת חוק הפיקדון לבקבוקי 1.5 ליטר ונגד ועדת הכלכלה, שאמורה לאשר את ההרחבה. העתירה מוגשת באמצעות עורכי הדין אמיר וונג ובעז סיטי, ממשרד גולדפרב זליגמן.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במקביל, מתכוון איגוד לשכות המסחר, המייצג רשתות קמעונאיות למזון ולפארם, להגיש עתירה דומה לבג"ץ בטענה כי עיקר המעמסה בקליטת בקבוקי 1.5 ליטר יוטל על הרשתות ולכן יש בכך משום פגיעה בזכות הקניין שלהן. בנוסף, האיגוד טוען כי מדובר בהחלטה שגויה ובלתי סבירה, בעלת משמעות הרסנית על המשק בהיבט כלכלי ואקולוגי.
לטענת האיגוד, כל גורמי המקצוע היו נגד הרחבת החוק, לרבות קודמיה של השרה גמליאל בתפקיד ואף גורמים בתוך המשרד להגנת הסביבה, אשר עסקו בעבר בבחינה כלכלית של חוק האריזות מול חוק הפיקדון יחד עם חברת יעוץ מתמחה.
עוד נטען, כי השרה גנזה את המסקנות שעלו מבדיקת משרדה והזמינה הערכה כלכלית מחברת היעוץ פראטו, שלטענתו נגועה בניגוד עניינים ופסולה מלבצע את ההערכה, משום שייצגה והכינה בעבר עבודה כלכלית עבור גורם מסחרי בשם אסופתה, חברה לאיסוף בקבוקים שאמורה לקטוף את פירות החוק החדש. האיגוד אף טוען כי ההערכה פסולה מקצועית, שכן היא מבוססת על נתונים שגויים והנחות עבודה לא רציונליות, ביחס להערכות שנעשו עד כה.
איגוד תעשיות המזון התריע בפני השרה על השלכות הרחבת החוק וטען כי הדבר יגרום נזק רב בנושא איסוף הבקבוקים, בשל העובדה שבמסגרת ההרחבה יפונו 24 אלף מיחזוריות לאיסוף בקבוקים ברחבי הארץ, לטובת כ-3,000 מכונות אוטומטיות בלבד לקבלת בקבוקים, מה שעשוי לפגוע בנגישות הצרכן למתקנים. שכן, סביר להניח שהצרכן לא ייסע למרחק רב כדי להגיע למתקנים החדשים בעבור 30 אגורות דמי פיקדון.
2 צפייה בגלריה
גילה גמליאל בריאיון לאולפן ynet
גילה גמליאל בריאיון לאולפן ynet
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
(צילום: אבי מועלם)
האיגוד מציע לשרה להישאר במתווה הקיים, תוך התחייבות להגיע ליד של 73% באיסוף אריזות ובקבוקים קטנים. במקביל, האיגוד יתחייב, באמצעות תאגיד מיחזור האריזות תמיר, להצבת 200 אלף פחים כתומים משולבי חיישנים בצמוד לבתי הצרכנים, ולהשקעה בסף 40 מיליון שקל במשך חמש שנים בחינוך הציבור לאיסוף פסולת.
עוד נטען על ידי האיגוד, כי השרה חרגה מסמכותה, שכן היא יכולה להרחיב את החוק רק אם היצרנים לא עמדו ביעדיהם, כאשר על עמידתם ביעדי שנת 2016 מתקיים כעת דיון בבית המשפט ובשנים 2019-2017, היצרנים עמדו ביעדיהם.

רשתות השיווק מסרבות לקבל בקבוקים למיחזור בתקופת הקורונה

בתוך כך, הבוקר התקיים דיון בוועדה המיוחדת לפניות הציבור של ועדת הכנסת, בנושא הסירוב של חלק מרשתות השיווק לקבל בקבוקים למיחזור בתקופת הקורונה ובכך למעשה מונעים את החזר דמי הפיקדון לצרכנים. בדיון הדגישו כי התופעה פוגעת בעיקר באוכלוסיות קשות יום, שגם כך סובלות מפגיעה קשה בפרנסה ובכלכלת משק הבית בתקופת המשבר.
מהדיון עולה כי לצד המשטרה הירוקה, שכבר קיימת ותפקידה לפקח בנושא, הוחלט היום גם על מינוי של מפקח ארצי בכל הקשור לתלונות בנושא הפיקדון. המפקח יגיע לרשתות שסירבו להחזיר פיקדון ללקוחות ובמקרה של הפרה ינקטו צעדים משפטיים נגד אותה נקודת מכירה.
עו"ד אביטל פריזנט-בוטון, יועצת משפטית שייצגה את המועצה לצרכנות היום בוועדה, ציינה כי "יש גידול משמעותי בתלונות על פיקדון (קרוב ל-60%) בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שחלפה. כך שהגידול מעלה חשש שיש רשתות שמנצלות את המשבר הקורונה על מנת למנוע מהציבור למחזר בקבוקים, זאת למרות שכבר מאז חודש מאי משרד הבריאות הסיר את ההנחיה שהייתה בתקופת סגר ראשון שלא לקבל בקבוקים וכי אין כל סכנה בקבלת הבקבוקים הריקים למחזור".