גירעון בשיעור של 6.4% (12.2 מיליארד שקל) נרשם בפעילות התקציבית של הממשלה בחודש יוני. מדובר בגירעון בגובה כמעט כפול מאשר ביוני אשתקד, אז הסתכם הגירעון ב-6.9 מיליארד שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הגירעון המצטבר לשנת התקציב 2020 הוא הגבוה ביותר מאז ומעולם: בחודשים ינואר עד יוני נמדד גירעון של 58.2 מיליארד שקל, לעומת גירעון של 22 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. כל הגידול נובע מהוצאות הממשלה בעקבות הקורונה ומצמצום בהכנסות המדינה ממיסים.
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ
(צילום: אבי כהן)
אולם, הגירעון היה למעשה אמור להיות גבוה הרבה יותר. הממשלה החליטה לפני למעלה מחודשיים להזרים למשק 100 מיליארד שקל, כדי לסייע ליותר ממיליון מובטלים, להעניק מענקים לעצמאים ולענפי המשק שעומדים בפני קריסה ולהעביר כ-12 מיליארד שקל למערכת הבריאות. אולם, היום התברר במפתיע, מנתוני חצי שנת התקציב הראשונה שפרסם משרד האוצר, כי רק כמחצית הסכום המובטח הגיע עד כה למשק.
בחודש יוני בלבד הסתכם הגירעון ב-12.2 מיליארד שקל. הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עומד על 6.4% מהתוצר המקומי הגולמי - 88.4 מיליארד שקל בשנה. זאת, כאשר יעד הגירעון עומד על כ-3% בלבד.

הוצאות הממשלה צפויות לגדול עוד יותר בחודשים הבאים

הוצאות הממשלה צפויות לגדול עוד יותר בחודשים הבאים, הן משום שהסכום המובטח למאבק בקורונה ולסיוע לאזרחי המדינה טרם הוצא במלואו והן בשל התוכנית הגדולה החדשה שמגבשים בימים אלה פקידי משרד האוצר ושצפויה לעלות גם היא עשרות מיליארדי שקלים.
הוצאות משרדי הממשלה הסתכמו ביוני ב-32.2 מיליארד שקל, כאשר מתוך זה מערכת הביטחון הוציאה רק שישה מיליארד שקל.
נתון שמגלה עד כמה החור בקופת המדינה גדל הוא הוצאות הממשלה ברבעון השני של השנה - רבעון שעמד כולו בצל משבר הקורונה - שהסתכמו ב-95.4 מיליארד שקל, 19% יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. מאז ראשית השנה הוצאות הממשלה הסתכמו כבר ב-181.8 מיליארד שקל- עלייה של כ-9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
הכנסות המדינה נפגעות גם הן קשות ממשבר הקורונה, בשל הסגר במשק שהיה כמעט מוחלט מאמצע מרץ עד ל-19 באפריל. גם לאחר מכן הפעילות במשק חזרה רק בהדרגה ואף זאת בהיקפים הנמוכים בהשוואה לתקופה שלפני משבר הקורונה.
לכן, הסתכמו הכנסות הממשלה בחודשים ינואר עד יוני רק ב-150.3 מיליארד שקל, קיטון משמעותי של 12.7% לעומת ההכנסות בתקופה המקבילה ב-2019. גביית המיסים הסתכמה מאז ראשית 2020 רק ב-148.1 מיליארד שקל, קיטון של 6.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
המסקנות מנתוני התקציב הקשים ברורות: מאחר ששר האוצר כבר הכריז כי לא יוטלו בקרוב מיסים חדשים ומאחר שלא ניתן לקצץ כעת בתקציבים הגדולים במשק - בריאות, חינוך, רווחה וביטחון, נותרו רק שתי אפשרויות: להגדיל מראש את תוואי הגירעון בתקציב אפילו ב-100% (מ-3% ל-6%) וליטול הלוואות בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים לתקופות ארוכות של 30-100 שנה.
בשל המצב הנוכחי בקופת המדינה מי שיצטרכו לשלם את המחיר ולהחזיר את החובות הם הנכדים והנינים של הדור המבוגר הנוכחי. את המחיר הזה יצטרך לשלם גם הדור העובד הנוכחי, אם לא השנה ובשנה הבאה, בוודאי בעשור הקרוב, כאשר ייגבו כאן ככל הנראה מיסים גבוהים חדשים ובלית ברירה תיאלץ הממשלה גם לבצע קיצוצים כואבים בשירותים שתעניק המדינה לאזרחיה.
בתוך כך, רשות המיסים דיווחה היום כי בחודש יוני נרשם יבוא כלי רכב פרטיים בהיקף נמוך יחסית לשנים שקדמו לקורונה. עם זאת, היבוא היה גבוה מאשר ביוני אשתקד רק מסיבה אחת: באפריל אשתקד בוצע שינוי במיסוי הירוק על כלי רכב ולכן רבים הקדימו את רכישת המכוניות לפני חודשי האביב.
מהנתונים שפורסמו עולה, כי בסך הכל יובאו ביוני 16,439 כלי רכב לעומת 13,306 כלי רכב ביוני 2019. העלייה בשיעור של 23.5% מוסברת רק בשל עדכון נוסחת המיסוי הירוק אשתקד. בהשוואה ליבוא ממוצע בחודש רגיל, מדובר ביבוא המכוניות ביוני השנה בכמות נמוכה.
ואכן בחודשים ינואר-יוני 2020 הסתכם יבוא כלי רכב נוסעים ב-85,075 לעומת 147,585 בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה משמעותית של 42.4%.
עוד דווחה רשות המיסים, כי בחודש יוני 2020, בהשוואה ליוני 2019, נרשמה ירידה ביבוא של מוצרי החשמל הלבנים. ירידה של 19.6% במקררים. במכונות כביסה, מייבשי כביסה ומדיחי כלים חלה ירידה של 12.4%,15.9% ו-4.5% בהתאמה.