בנק ישראל הודיע על הותרת הריבית על שיעור של 0.1%. כך הודיעה היום (ב') הוועדה המוניטרית בראשה עומד נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון. האינפלציה ל-12 החודשים האחרונים עומדת על מינוס 1.6% כאשר טווח היעד של בנק ישראל נע בין 1% ל-3%. ההפחתה האחרונה התרחשה ב-6 באפריל, כאשר הוועדה המוניטרית הפחיתה את שיעור הריבית משיעור של 0.25% לשיעור של 0.1%.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בעוד שחלק מהערכות בשוק היו כי בנק ישראל יוריד את הריבית בתקופה הקרובה אם לא היום, אחרים סברו כי בנק ישראל יסתפק בהרחבת הצעדים המשלימים כמו רכישות אג"ח.
1 צפייה בגלריה
פרופסור אמיר ירון
פרופסור אמיר ירון
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
(צילום: עמית שעל)
כך למשל העריכו אתמול ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ואסטרטג הריביות, דודי רזניק, כי "נראה כי ההאטה צפויה להתארך יותר מהצפוי, בעיקר גם על רקע ההרחבה הפיסקאלית הבלתי מספקת עד כה.
"גם עוצמת ההתאוששות הצפויה של המשק, בעיקר בשנת 2021, נראית כרגע בסימן שאלה גדול", הוסיפו בפמן ורזניק. "בתרחיש זה, ההולך ועולה מבחינת הסתברות, נראה כי בנק ישראל עשוי להוריד את הריבית לאפס באחת מההחלטות הקרובות, אם כי, ככל הנראה, לא בהחלטה הקרובה מחר".
גם אלכס זבז'ינסקי ממיטב דש, העריך כי בנק ישראל עשוי להוריד את הריבית היום לאפס, זאת על רקע הבלימה בהתאוששות המשק בניגוד לתחזיות שהיו לפני חודש.
הערכות אחרות, כמו למשל של יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, היו כי "לא צפוי שינוי בריבית מחר אך הנגיד עשוי לחזק את המסר לגבי המשך רכישות אג"ח ממשלתי, גם ב-2021 ואי העלאת הריבית לתקופה ממושכת".
במקביל, הייתה הסכמה גורפת על כך שחטיבת המחקר של בנק ישראל תוריד היום את תחזית הצמיחה לאחר שהעריכה בסוף חודש מאי כי המשק יתכווץ השנה בשיעור של 4.5% (כאשר ההערכות המוקדמות יותר היו פסימיות יותר).