פעם, לא לפני זמן רב כל כך, ישב במשרד האוצר שר ושמו משה כחלון. מהרגע שבו נכנס למשרד הכלכלי החשוב ביותר הוא עסק בעיקר בנושא אחד שלו נתן עדיפות עליונה: הגדלת מלאי הדירות בארץ, וכפועל יוצא מכך - הורדת מחירי הדירות. עוד לפני כניסתו למשרד הבטיח לעצמו כחלון שכל הנושאים הקשורים בדיור יעברו למשרד האוצר: החל בוועדות המאשרות את הבנייה וכלה בהקמת מטה דיור גדול ועצמאי, עוקף משרד השיכון, בתוך האוצר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רבים תקפו את שר האוצר לשעבר על שלמעשה הפך את משרד האוצר למשרד השיכון. ואולם, כחלון התמיד במטרה שהציב לעצמו: מלחמת חורמה במחירי הדיור. ראש מטה הדיור שמינה, אביגדור יצחקי, הבטיח שהמחירים יירדו ב-15%, "ואם לא, אתפטר". המחירים לא ירדו מספיק, ויצחקי התפטר ועבר לנהל את מפעל הפיס.
2 צפייה בגלריה
בניגוד לכחלון, כץ רוקן את האוצר מהיחידות שעסקו בדיור
בניגוד לכחלון, כץ רוקן את האוצר מהיחידות שעסקו בדיור
בניגוד לכחלון, כץ רוקן את האוצר מהיחידות שעסקו בדיור
(צילום: מרים אלסטר פלאש90)
כחלון אמנם לא הצליח לגרום לירידה משמעותית במחירי הדירות, אבל היה לו הישג גדול אחד: עליית המחירים השנתית, בשיעורים שהגיעו ל-8% ואף ל-10% בשנה, נבלמה. עליות המחירים פסקו במשך כשלוש שנים ואף נרשמה ירידה של כמה אחוזים בחלק מאזורי הארץ.
לאחר חמש שנות כהונה פרש כחלון. בשנתו האחרונה באוצר, כשהיה כבר רגל וחצי מחוץ לפוליטיקה, חזרו המחירים לעלות, אם כי בשברירי אחוזים. בימים אלה חלפו רק תשעה חודשים מאז שכחלון פינה את כורסת שר האוצר למחליפו ישראל כץ, ולדאבון ציבור חסרי הדירות ומשפרי הדיור - המחירים שוב מזנקים. רק אתמול פורסם כי על פי הלמ"ס, עלו מחירי הדיור בחודשים נובמבר ודצמבר בשנת 2020 ב-0.9% ובשנה האחרונה הם כבר עלו ב-4%.
אז אלה הסיבות העיקריות למפנה: משרד האוצר רוקן על ידי כץ מכל היחידות שעסקו בנושא הדיור. כץ ממש לא מתעניין בנושא. הוועדות חזרו למשרד הפנים, וכל ענייני בניית הדירות והתוכניות החלופיות למחיר למשתכן חזרו למשרד השיכון. שם מכהן יעקב ליצמן, בזיג-זג של מינוי, פרישה, מינוי, כאשר בכל מקרה נראה שדעתו נתונה בעיקר למגזר החרדי. ובינתיים קרֵבות הבחירות וממילא אי-אפשר לעשות הרבה.
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר לא מתעניין בנושא הדיור - והמחירים עולים
(צילום: לע"מ )
הציבור הבין שמחירי הדירות כבר לא יירדו, הכיוון שלהם יהיה רק להתייקרות, והביקושים עלו. ציבור הקבלנים קלט את המצב, ומה שהם מוכנים לעשות במסגרת התחרות זה בעיקר לתת הטבות של ריהוט, גימור, חנייה בחינם, ואפילו לשלם שכר דירה למעוניינים לרכוש את הדירה במחירה הגבוה המלא. הנחות עדיין אין.
וכך, הקבלנים בהצעות מפתות - גינה שתולה בדירות גן, מטבח מאובזר מלא - לא הורידו מחירים ומשכו את הקונים, שהתייאשו מלצפות לירידות מחירים ולמבצעים שליצמן הודיע שיהיו אבל מבוששים לבוא.
תורמים לעלייה במחירי הדירות התנאים המקילים שכבר היו ידועים בדצמבר לקבלת משכנתא עם הצמדת שני שלישים מההלוואה לריבית הפריים. ואם נוסיף לתרגילי הקבלנים את רצון הבנקים שמחירי הדירות לא יירדו, ברור לגמרי מדוע חזרו המחירים לזנק שוב.
ההטבות שהבטיחו הקבלנים ובנק ישראל שוות הרבה כסף, וכך גדלו הביקושים, אבל בניית הדירות בשנת הקורונה 2020 לא זינקה. וכך נלמד גם כאן השיעור הראשון בכלכלה: כשהביקושים גדלים וההיצע מצטמצם, המחירים עולים.