גם המזגנים יתייקרו: אחרי התייקרות מקררים, תנורים ושלל מוצרי חשמל בכל רשתות החשמל והחנויות הפרטיות, מודיעה תדיראן השולטת ב-40% משוק המזגנים הביתיים כי תייקר מזגנים בכ-5% בפעימה ראשונה. במכתב ששלחה למשווקים הסבירה כי הייקור נעשה "עקב התייקרות מחירי הספק, חומרי הגלם וההובלות". ההתייקרות תחל ב-15 למרץ למשווקים ותגולגל לצרכנים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
תדיראן מעלה מחירים אחרי ששורה של יבואניות מוצרי חשמל הזניקו מחירים של מוצרי חשמל, בין היתר המילטון שייקרה מוצרים בעד 15%, ברימאג, ניופאן ואחרות. יחד עם זאת, הרווחיות בשוק החשמל זינקה וכך גם במזגנים. החנויות היו פתוחות במהלך רוב הסגרים והקורונה הביאה לעלייה במכירות. היו התייקרויות עוד קודם לכן של לפטופים ומוצרים נוספים בגלל ביקוש רב והיצע דל.
1 צפייה בגלריה
superbrands
superbrands
מזגן תדיראן
משה ממרוד, מנכ"ל ובעלים של תדיראן, אמר ל-ynet: "אם המחירים לא יתאזנו, יהיו עוד פעימות בעוד חודש-חודשיים. כי הכל התייקר לנו בצורה דרמטית: נחושת שהתייקרה ב-90%, פלדה ובעיקר: הובלה. מכולות שהבאנו באלפיים דולר למכולה, עולות היום 11-10 אלף דולר. עשרות דולרים על כל פריט. מזגנים זה מוצר מאוד נפחי (יקר יותר להובלה) ומחירי חומרי הגלם עלו בטירוף. הכל התייקר מזמן אבל עדיין נהנינו מהמלאים הישנים. במלאים החדשים אין ברירה. את מקבלת היום מחיר ואחרי יומיים הוא עולה. אני לא זוכר כזה דבר ואני מנהל את תדיראן 12 שנה. מה שיש לנו במלאי אנחנו מוכרים במחיר ישן. כשמגיע מחיר חדש אנחנו מעדכנים".
יש סיכוי שהמחירים יירדו לקראת הקיץ? "אני לא חושב. אולי יהיו פחות פעימות של התייקרות. מה שעולה - אמור לרדת. אנחנו מחכים לירידות מחירים".
אי אפשר לספוג את עליות המחיר האלה? הרי ב-2020 הרווח הנקי שלכם בשלושה רבעונים (84.6 מיליון שקל) עלה על הרווח הנקי של כל 2019 (70.5 מיליון שקל). "אין קשר. הרווח עלה כי המכירות עלו. ספגנו ואנחנו עוד סופגים אבל לא יכולים להרשות לעצמנו למכור בפחות מהעלות. אנחנו חברה יצרנית עם מספרים גדולים של עובדים. אנחנו חייבים להתנהל באחריות: יש עלות, יש הוצאות ויש רווח מסויים. חייבים לשמור על זה אחרת רצים לכונס נכסים".
אתם עדיין מתכוונים לפרוץ לחו"ל? "זה בתוכנית האסטרטגית שלנו, כולל פיתוח פטנט שלנו לטיהור אוויר".
אלקטרה וטורנדו כבר העלו מחירים בסוף 2020 ובטורנדו צופים עלייה נוספת. רונן בזזי, הבעלים של טורנדו, מסביר כי כל ענף החשמל העלה מחירים למעט ענף המזגנים. "עוד לא הודענו על שום דבר, אבל כנראה שגם אצלנו תהיה העלאת מחירים. משכנו את זה כמה חודשים, אבל אי אפשר. מחיר ההובלה הימית זינק פי חמישה ולכן יעלו מחירי המזגנים".
חברת אלקטרה מוצרי צריכה מסרה בתגובה כי לאור העלייה במחירי התובלה ובמחירי חומרי הגלם, מחירי המזגנים יעלו במארס הקרוב בשיעור של כ- 4%-5%.