האם מחירי המצות יעלו בפסח? ברשתות השיווק טוענים שיצרני המצות ביקשו העלאת מחירים בשיעור של 10%-5%. חלק מהרשתות אמרו שלא נענו לבקשה ובלמו את ההתייקרות. כך למשל, יצרנים פנו לרשת יוחננוף אך הרשת לא אישרה התייקרות. רמי לוי טען שהוא לא מכיר פנייה כזאת: "כנראה ידעו שאין מה לפנות אלינו כי לא נאשר".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשוק קמעונאות המזון טוענים שבמפעל מצות ראשון ביקשו להעלות מחירים ויש רשתות שאישרו את ההעלאה. ייתכן שברשתות בהן ההתייקרות אושרה - היא תתגלגל לצרכן, אלא אם התחרות תיאלץ את הקמעונאים לספוג את ההתייקרות. משה קוקה, מבעלי מצות ראשון, מצות ירושלים ואם החיטה, אמר ל-ynet: "אם יש עלייה, מבחינתנו היא מינורית ולא ביקשנו לייקר מוצרים".
1 צפייה בגלריה
מפעל לייצור מצות אביב
מפעל לייצור מצות אביב
יצרני מצות ביקשו להעלות מחירים: "כבר 8 שנים שהמחירים לא עלו"
(צילום: מוטי קמחי)

"הייתי מעלה מחירים ב-12%-8%"

ינקי לודמיר, מנכ"ל ובעלים שותף של מצות יהודה וכרמל, אמר ל-ynet: "הלוואי ויעלו המחירים. אם זה היה תלוי בי, הייתי מעלה מחירים ב-12%-8%. פניתי אליהם ולא רצו להעלות. לא העלנו מחירים כבר 8-7 שנים. הקרטונים התייקרו, חומרי הגלם, הקמח, שכר העבודה, אבל הרשתות לא מסכימות. ייתכן שהרשתות יעלו מחירים, אבל המחירים שלי ברשתות הם כמו שנה שעברה".
לצרכן זה טוב "כן, אבל בסוף לא יהיו מצות. יש לי עסק. אני בתור יצרן מעסיק כמה מאות עובדים. עסקים צריכים לחיות, אחרת תהיה אבטלה. 2.5 ק"ג מצות נמכרים לצרכן ב- 25-20 שקל בפסח (לפי פרייסז: 40-19.90 שקל מ.ק), כלומר, 8 שקלים לק"ג. ופלים חמץ, שעלות הייצור שלהם פחותה, נמכרים ביותר. גם בייגלה".
משווים מצות ללחם, לא לבייגלה "גם שם המצב קשה במוצר הבסיסי. הקמח התייקר, משלמים שכר עבודה גבוה יותר".
אחד הקמעונאים אמר ל-ynet: "אנחנו יודעים שיצרני המצות מרוויחים טוב והם סגרו את מחיר הקמח לפני העליות. הם אופים מצות כבר בסוכות ומוכרים כמויות לחו"ל ולצבא. אין סיבה להעלות מחירים במוצר בו הצרכן הוא צרכן שבוי".

מצות כוסמין יתייקרו

רועי וולף, סמנכ"ל מצות אביב, מספר שהחברה ייקרה מספר מוצרים כמו מצות כוסמין. לדבריו, המצות "התייקרו ב-4%-5% בגלל התייקרות קמח הכוסמין. במצות רגילות, המחירים הם כמו בשנה שעברה. ביקשנו להעלות את המחירים, והרשתות לא הסכימו. ספגנו הרבה בגלל המצב של המשק. בשנה שעברה, בגלל הקורונה, היה מחסור במצות. רוב הצרכנים קונים מצות 3-2 ימים לפני הסדר, למרות שחלק מהרשתות החלו להציע מצות כבר השבוע וחלקן ימכרו ביום ראשון מיד אחרי פורים. אני ממליץ לצרכנים להקדים את הקניות, במיוחד של המוצרים המיוחדים, כדי למנוע מחסור".
לטענה שמרוויחים הרבה מייצור מצות הוא מגיב: "היו פעם חמישה מפעלים, נשארו שלושה. מותגים התאחדו ומצות שומרון נסגרו לפני שנתיים. הרווחיות בענף היא לא מהגבוהות בעולם. אנחנו מייצרים עכשיו מוצרים שהם לא מצות כמו מאפים קטוגניים מקמח שקדים, עוגיות ללא סוכר ומוצרים מופחתי סוכר. אנחנו יצרני מצות, והחלק הארי של הייצור שלנו הוא מצות, אבל העתיד שלנו הוא לא במצות".