חברת התעופה בריטיש איירוויז מתכוונת לפטר 12 אלף עובדים מכוח האדם שלה המונה 42 אלף עובדים, וזאת בשל איבוד ההכנסות כתוצאה מהתפשטות מגפת הקורונה. IAG, חברת האם של בריטיש, הודיעה כי עליה לאמץ "תוכנית ארגון מחדש ופיטורים" עד שהביקוש לטיסות ישוב לרמות שנרשמו ב-2019. מאיגוד הטייסים הבריטי בלפה נמסר כי הם "הרוסים" לשמע החדשות וכי בכוונתם להיאבק על כל משרה שתקוצץ.
IAG היא גם החברה האם של חברות התעופה איבריה הספרדית ואייר לינגוס האירית. "ההצעה עוד נתונה לדיונים, אך קרוב לוודאי שתשפיע על מרבית עובדי בריטיש איירוויז ותוביל לפיטורים של 12 אלף מהם", נמסר. עוד נמסר מהחברה כי ייקח כמה שנים לפני שהפעילות בתחום התעופה תשוב לרמתה מלפני הקורונה.
מטוסי חברת התעופה בריטיש איירווייזמטוסי חברת התעופה בריטיש איירווייז
מטוסי חברת התעופה בריטיש איירווייז
(צילום: EPA)
מנכ"ל בריטיש, אלכס קרוז, התייחס למצב ופרסם מכתב לעובדים. "בשבועות האחרונים, התחזית לתעשיית התעופה רק הולכת ומחמירה ועלינו לנקוט כבר עכשיו בפעולה. אנחנו עסק חזק שמנוהל היטב שבמאה שנות קיומו כבר התמודד והתגבר על משברים רבים", כתב. עוד הוסיף כי החברה נדרשת להתגבר על המשבר בכוחות עצמה כי לא צפוי סיוע ממשלתי "ואיננו יכולים לצפות שמשלמי המיסים יממנו את המשכורת ללא הגבלה... יהיו חברות תעופה שיפשטו את הרגל".
עוד לפני ההודעה על הפיטורים, החברה, המעסיקה 4,500 טייסים ו-16 אלף אנשי צוות אוויר, כבר הוציאה 23 אלף עובדים לחל"ת. אתמול פרסמה IAG את תוצאות הרבעון הראשון ל-2020, שכבר מושפע מהקורונה. עבור שלושת החודשים הראשונים של השנה נרשמה ירידה של 13% בהכנסות ל-4.6 מיליארד אירו. עם זאת, מנכ"ל החברה, סטיבן גאנינג, כבר הזהיר כי "הגרוע מכל עוד לפנינו".
בריטיש איירוויז אינה לבד. חברות תעופה ברחבי העולם מפטרות עובדים וזקוקות לסיוע. כך למשל, איזיג'ט פיטרה את 4,000 העובדים שלה לחודשיים, ואילו קוואנטס האוסטרלית הוציאה לחל"ת 20 אלף עובדים, וכך עשתה אייר קנדה ל-15,200 עובדים. במקביל, נורוויג'ן אייר הזהירה כי עלול להיגמר לה הכסף כבר באמצע החודש הבא.