"זאת לא הייתה השנה הרווחית ביותר של סופר-פארם". במילים האלה מסכם דני לוזון, משנה למנכ"ל סופר-פארם, את 2020, שנת מגפת הקורונה. "המיקסים בסל הקניות השתנו, אז הרווחיות השתנתה. לא שאנחנו מתלוננים, הרי אנחנו פתוחים ועובדים. רבים במשק לא עובדים במשך כל התקופה".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
למרות הציפייה שסופר-פארם תהיה מהמרוויחות הגדולות ממשבר הקורונה, שכן רוב חנויותיה היו פתוחות, נראה שהעובדה שרבים מהסניפים שלה ממוקמים בקניונים - פגעה במכירות השנה.
6 צפייה בגלריה
רשת be
רשת be
רשת be
(צילום: מירב קריסטל)

רווחיות פחותה מ-2019

"אני בא לפגישות עם חברים ואומרים לי: 'אה, סופר-פארם. אתם חנקתם'. אני אומר להם לא. לא חנקנו. אכן היינו פתוחים וזה המזל. אבל הרווחיות השנה של סופר-פארם פחות טובה מ-2019", טוען לוזון.
"זה נכון שהיו חנויות שכונתיות שקפצו במכירות מעל 100%. היו חנויות בפאואר סנטרים שעבדו מדהים, אבל הן לא פיצו על החוסר. לדוגמה, הסניף בקניון רמת אביב ירד במכירות ב-80%. לעומת זאת, הסניף מחוץ לקניון, בטאגור, קפץ במכירות ב-50%, אבל הוא לא פיצה. החנויות בקניונים לא עבדו כמו בשנה רגילה והיו חנויות שסגרנו. כרגע יש לנו 6-5 חנויות סגורות, בין היתר: שתי חנויות באילת מול הים ובטיילת, חנות בקניון TLV והחנות בקניון אבנת פתח תקווה. לא שלחנו אף אחד לחל"ת בכל התקופה למעט כאלה שבסיכון".
6 צפייה בגלריה
superbrands
superbrands
"נכון שהיו חנויות שכונתיות שקפצו במכירות מעל 100%. אבל החנויות בקניונים לא עבדו כמו בשנה רגילה והיו חנויות שסגרנו". סופר-פארם
מה קרה בשאר רשתות הפארם ב-2020? ברשת Be דיווחו דווקא על עלייה במכירות ברבעון השלישי של 15%. Be היא רשת צעירה וקטנה יותר מסופר-פארם, לכן יותר קל לה לצמוח. מנכ"ל Be אורי וטרמן מסביר: "צריך לזכור שבסגר הראשון, לא הייתה תחבורה ציבורית והמכירות נפגעו. יש לנו כרגע שלושה סניפים סגורים: בקניון רחובות, בקניון עזריאלי במודיעין ובנצרת, כי אלה קניונים שנסגרו. בקניונים אחרים אנחנו מזהים פעילות אז השארנו את הסניפים פתוחים. למרות זאת, אנחנו רשת בצמיחה. פתחנו השנה שבע חנויות חדשות. התחזקנו מאוד באונליין. אז אין ספק שבסופו של דבר עלינו במכירות.
"הקורונה גרמה לנו לנהל עולם עסקי בחוסר ודאות. יש חברות קוסמטיקה שהיו בשיתוק מוחלט. לא ענו להם בחו"ל, אין עם מי לדבר. מי שיצא מההלם מהר - הרוויח. למשל, במבצעי שיער: מי שנתן מבצעים וזיהה את הטרנד הרוויח ומי שהתמהמה הרוויח פחות".
Be וגם סופר-פארם מתכננות פתיחה של סניפים חדשים ב-2021 בעיקר במגזר הערבי. לסופר-פארם יש בתכנון 22 סניפים. למרות הכל, שתיהן היו רווחיות. לא רק שהן עבדו לאורך כל התקופה, אלא שכמה מלהיטי הקורונה נמכרו בעיקר אצלן.

נייר אפייה בעלייה, לוריאל בירידה

תמהיל המכירות השנה ברשתות הפארם לא תמיד היה שגרתי, בלשון המעטה. "כך למשל, חל גידול מפתיע מאוד במכירות של נייר אפייה בסופר-פארם. לא במאות אחוזים, באלפי אחוזים", מדגיש לוזון.
"מוצרי איפור של חברות מובילות כמו לוריאל, קרליין, ג'ייד היו בירידות ב-2020, כשלעומת זאת, המכירות של מייבלין היו בעלייה. בחודשיים האחרונים, מכירות איפור עיניים מתחילות להתאושש. ב-2020 ילדים נגמלו מחיתולים מהר יותר ומכרנו יותר צעצועים, אם כי לא הכנסנו אותם לסניפים בגלל הקורונה, כבר שנים שאנחנו מוכרים צעצועים בסניפים הגדולים".
6 צפייה בגלריה
רשת be
רשת be
"המכירות של מוצרי איפור של חברות מובילות כמו לוריאל, קרליין, ג'ייד היו בירידה ב-2020. מכירות איפור עיניים מתחילות להתאושש".
(צילום: מירב קריסטל)
לפי לוזון, חלה עלייה מטאורית במכירות חומרי ניקוי הבית ברשת, זאת לצד צמיחה פראית של קטגוריית החיטוי, או כפי שמכנים אותה ברשתות: "קטגוריית 99%", על שם ההבטחות להשמדת 99% חיידקים ווירוסים מסוימים. רק בסופר-פארם נוספו לקטגוריה 190 פריטים חדשים.

ג'ל אלוורה הפך ללהיט

לפי מנכ"ל Be אורי וטרמן, המגפה גרמה לצרכנים לרכז קנייה במקום אחד, מה שהגדיל את הסל ברשתות הפארם. "אנשים קנו אצלנו מזון יבש בכמויות כי הם לא רצו להסתובב הרבה. אם אתה כבר יוצא לסניף, אתה קונה יותר, זה נכון לכל רשת מזון או פארם. ברגע שאתה בא ל-Be, אם יש אורז, אתה קונה אורז, חומרי ניקוי, סירים ומחבתות ומרכז קנייה. זאת תופעה מאוד משמעותית השנה. אגב, חשבנו שיהיה שינוי בקנייה - שיהיה מעבר לזול. אבל אין מגמה בולטת כזאת במוצרים הבסיסיים.
"עוד מגמה שראינו, היא שכל עולם הנון פוד עשה קפיצה מטורפת במכירות: טקסטיל, שמיכות, כריות, פיג'מות, סירים ומחבתות. למרות פגיעה באיפור, יש מותגים כמו אלין כהן, שהמכירות שלהם עלו בצורה משמעותית, ייתכן שזה כיוון שהיא עבדה ברשתות החברתיות בכל הזמן הזה. החברות הגדולות נכנסו להלם מהקורונה ובמטות בחו"ל עצרו הכל".
6 צפייה בגלריה
רשת Be מזון שנמכר
רשת Be מזון שנמכר
"אנשים קנו אצלנו מזון יבש בכמויות כי הם לא רצו להסתובב הרבה. ברגע שאתה בא ל-be, אם יש אורז, אתה קונה אורז". מדפי מזון ברשת Be
אדם פרידלר, מבעלי רשת הפארם גוד פארם, מספר: "גם אצלנו הייתה ירידה כמותית ניכרת במכירות ליפסטיק ומייקאפ. בבישום ירידה בטווח הקצר הייתה צניחה במרץ-מאי ואחרי זה צמיחה אגרסיבית מאוד, כי אנשים לא עברו בדיוטי פרי. ג'ל אלוורה פתאום הפך ללהיט. בדרך כלל זה מוצר קיץ, השנה הוא הלך חזק במרץ-אפריל".

ירידה של 35% באיפור שפתיים

סופר-פארם סיפקה לנו נתוני סטורנקסט שמציירים את השפעת הקורונה על תמונת המכירות ברשת השנה. לפיהם, חלה ירידה של 35% במכירות איפור שפתיים ושל 27% במכירות איפור עיניים. חלה גם ירידה של 10% במכירות עדשות מגע, ככל הנראה, כיוון שאנשים המעיטו לצאת מהבית.
"לעומת זאת חלה עלייה של 30% במכירות מוצרי דרמו-קוסמטיקה, אולי בשל העובדה שבמשך תקופות של סגר לא ניתן היה ללכת לקוסמטיקאיות. מאותה סיבה, חלה עלייה של 15% במכירות של מוצרי קוסמטיקה לציפורניים ואביזרים נלווים, עלייה של 15% במכירות של צבעים לשיער, עלייה של 20% במכירות של מוצרים להסרת שיער וכן עלייה של 27% במכירות של מוצרי חשמל לשיער.

פחות תמ"ל ותרופות נגד צינון, יותר בדיקות ביוץ

לפי סופר-פארם, חלה ירידה של 3% במכירות תרכובות מזון לתינוקות, בעיקר בשלב 3 ובעיקר במותג נוטרילון, כשכעת שוב יש עלייה במכירות שלו בסופר-פארם. ייתכן שהורים גמלו משלב 3 מהר יותר כשהילדים היו בבית. בנוסף חלה עלייה של 8% במכירות של בדיקות ביוץ בשנה האחרונה, ועלייה של 2% במכירות של בדיקות היריון.
ירידות נרשמו בכל קטגוריית התכשירים נוגדי הצינון - ירידה של 20% בתרופות לכאבי גרון ובתרופות נגד צינון וירידה של 30% בתרופות נגד שיעול, בזכות הריחוק החברתי. במקביל, חלה עלייה של 22% במכירות של נוגדי חרדה ותרופות הרגעה כגון ואבן, ציפרלקס וקלונקס.
לפי נתוני סופר-פארם, חל גידול של 120% במכירות של ויטמין D ו-C והיו גם עליות מינוריות יותר במכירות אבץ. בסקר שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות בקרב 500 צרכנים השיבו 27.4% מהנסקרים שרכשו יותר ויטמין D ו-20.7% טענו שצרכו יותר ויטמין סי. רק 4.6% טענו שקנו יותר אבץ.
ההסתגרות בבתים גם הביאה לירידה של 20% במכירות של מוצרי הגנה מהשמש. חלה גם ירידה של 50% במכירות של מוצרי נסיעות וירידה של 22% במכירות של מוצרים נגד כינים. במקביל, חל גידול של 30% במכירות של סוללות.
6 צפייה בגלריה
ירידה של 20% במכירות של מוצרי הגנה מהשמש
ירידה של 20% במכירות של מוצרי הגנה מהשמש
ירידה של 20% במכירות של מוצרי הגנה מהשמש
(צילום: יח"צ)

עליית מחירים בכפפות ובמדחומים

מה לגבי המחירים? בגוד פארם מספרים על עלייה במחירי המדחומים לנוכח הביקוש שעלה ב-70%. בגוד פארם מוכרים יותר בזול לעומת סופר-פארם ו-be, ויש צרכנים הקונים ברשתות הגדולות רק במבצעים או עם קופונים.
לוזון טוען שהמחירים בסופר-פארם התמתנו: "יש מותגים מובילים שהמחירים שלהם ירדו מאוד. דאודורנט ג'ילט שפעם מכרנו ב-32 שקל ליחידה, נמכר אצלנו ב-16 שקל ליחידה ובמבצעים יורד לרמות של 14.90 ו-12.90 שקל.
"מחירי הבישום ירדו והמכירות עלו כי אין טיסות, ולפי הערכות עולמיות הטראוול יחזור רק ב-2023 לנתוני 2019. בבשמים רמת הרווחיות ירדה ל-7%-8%. יש גם בשמים שהתחלנו לייבא ביבוא מקביל כמו נרסיסו רודריגז, קלווין קליין אופוריה, פרדיסו של קוואלי".
מה כן התייקר בסופר-פארם? "המסכות התייקרו בתחילת המשבר. הפסדנו ים של כסף במסכות. שילמנו עליהן 2.20 שקלים בשיא ומכרנו אותם בעלות פלוס מע"מ. השגנו כמויות מכל הבא ליד. אחרי זמן מה זה התייצב ואנחנו מוכרים 50 מסכות ב-9.90 שקלים, בכפפות המצב לא השתפר. הביקוש אמנם ירד, אבל בעבר כפפות לטקס וניטריל נמכרו ב-39.90 שקל. כיוון שעדיין יש חוסר עולמי אי אפשר למכור כפפות ניטריל בפחות מ-69.90 או 79.90 שקל. העלות מטורפת.
6 צפייה בגלריה
אלכוג'ל בסופר-פארם. המחיר ירד ל-6.90 שקלים, 23 שקל ל-100 מ"ל
אלכוג'ל בסופר-פארם. המחיר ירד ל-6.90 שקלים, 23 שקל ל-100 מ"ל
"באלכוג'ל המחירים נמוכים כרגע והטירוף נרגע"
(צילום: יעל ביר-כץ)
"באלכוג'ל המחירים נמוכים כרגע והטירוף נרגע. ספקים שמכרו סחורה ירודה הוצאו מהרשת. קיבלנו סחורות בריחות נוראיים, ולא הכנסנו מוצרים כאלה, גם אם היינו בחוסר. אנחנו מסיימים את השנה עם קרוב ל-3.5 מיליון יחידות אלכוג'ל, כשב-2019 מכרנו 600 אלף יחידות וכשנשמר מחיר של 10 שקלים ל-100 מ"ל".
מנכ"ל Be אורי וטרמן טוען: "אגלה לך סוד, כבר לא קונים אלכוג'ל בכלל. אנשים שוטפים ידיים היום. הסיפור של להתקלח באלכוג'ל נגמר. אז הייתה פאניקה מאוד גדולה כי חשבו שזה עובר במשטחים. היום מבינים שאם שמים מסכות ושוטפים ידיים זה בסדר ויש ירידה משמעותית בקניות אלכוג'ל במאות אחוזים, היה פיק של שלושה חודשים ונגמר. המכירות עדיין גבוהות מ-2019".
פורסם לראשונה: 20:56, 09.01.21