בעקבות החשיפה ב-ynet: עשרות מפקחי משרד הכלכלה והתעשייה משתתפים בימים אלה במבצע ביקורת מקיף על רשתות השיווק הגדולות, שזכו בהליך תחרותי למכירת בשר טחון, במסגרתו קיבלו מכסות ייבוא בשר טרי פטורות ממכס. עד כה, בשלושת הימים הראשונים למבצע, נמצאו 31 הפרות ב-101 סניפים. ההפרות יועברו לבדיקת ועדת המכסות במשרד הכלכלה, שחילקה השנה מכסות לארבעה יבואנים בלבד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההפרות הבולטות: אין שילוט מתאים המיידע את הצרכן לגבי התהליך, לא הוצג הבשר המוזל, הרשת בניגוד להוראות ממליצה לאזרחים לקנות בשר אחר (יותר יקר), במעדנייה הבשר במחיר התחרותי העלה ריח לא טוב ולא הוצגו ברקודים מתאימים. ממצאי הביקורת יועברו לוועדת המכסות לבדיקה. לפי המשרד: משווק שלא עמד בכללי הנוהל, צפוי לסנקציות שונות, בהן חילוט ערבויות ושלילית מכסה בעתיד.
1 צפייה בגלריה
בשר טחון בשופרסל דיל יהוד
בשר טחון בשופרסל דיל יהוד
הרשתות התחייבו למכור בשר טחון ב-31-29 שקל לק"ג אך מנסות למנוע מצרכנים לקנותו
(צילום: המועצה לצרכנות)
לפי ההליך, ארבעת היבואנים - נטו, שופרסל, רמי לוי ואדום גרופ - שזכו יחד בכ-17 אלף טונות מכסה, מתחייבים למכור בשר טחון לצרכנים ב-29-31 שקל לק"ג. נטו, למשל, התחייבה למכור ב-29 שקל לק"ג ומוכרת את הבשר הזה בין היתר בוויקטורי ואושר עד. אדום גרופ מוכרת ביינות ביתן. היבואנים והרשתות מחויבים למכור 20% מהמכסה במחיר זה, ואת שאר הבשר שהם מייבאים ללא מכס, הם יכולים למכור במחירים גבוהים. הם גם מחויבים להציב שלט בסניפים שמבשר לצרכנים כי הבשר נמכר במחיר זה.
פרסמנו ב-ynet כי במשך שנים היבואנית נטו מקבלת את המכסה הגדולה ביותר בבשר, וכך קרה גם השנה (7,000 טונות), למרות חשדות להפרות. גם שופרסל, שזכתה השנה במכסה השנייה בגודלה (4,500 טונות), מייבאת בשר טרי בסיוע נטו. בנוסף, שופרסל מציגה לצד הבשר הטחון המוזל בשר יקר יותר לטחינה, ב-49.90 שקל, ועשרות קצבים עמם שוחחנו אמרו לנו שהבשר המוזל הוא בשר שמן מאוד עם עשרות אחוזי שומן, בעוד שהמכרז מחייב שהבשר הזה יכיל 14% שומן. רובם המליצו לא לקנות אותו בשל היותו שומני.
במסגרת מבצע משרד הכלכלה נבדקו וייבדקו סניפי הרשתות: רמי לוי, שופרסל, יינות ביתן, ויקטורי, שוק מהדרין, שוק העיר, שופרסל אקספרס, סופרדיל, אושר עד סטופ מרקט, שופרסל שלי. המבצע נערך בסניפי אילת, אשדוד אשקלון, קריית גת, קריית מלאכי, ירוחם, נתיבות, באר שבע, יבנה, חיפה, עפולה, כרמיאל, חדרה, קריית ביאליק, קריית מוצקין, קריית אתא, עכו, נהריה, טבריה, תל אביב, רמת גן, בני ברק, נתניה, רחובות, נס ציונה, ראשון לציון, רמלה, גבעתיים, רעננה, כפר סבא, פתח תקווה, ירושלים, מודיעין, בית שמש, מודיעין עלית, ביתר עלית, מבשרת ציון, מעלה אדומים, עטרות וגבעת זאב.
ביקשנו ממשרד הכלכלה לדעת היכן נמכר הבשר הטחון. לפי המשרד' הוא נמכר ב-198 סניפי שופרסל וב-47 מסניפי רמי לוי. אדום גריל מוכרת ב-82 סניפים של הרשתות שוק מהדרין, יינות ביתן ורמי לוי. נטו מלינדה מוכרת ב-85 סניפי רשתות (ויקטורי, אושר עד, סטופ מרקט ושוק העיר) וכן בלמעלה מ-200 קצביות/אטליזים פרטיים, בין היתר: קצביית נתחים ביבנה, ביטון סהר בבית שאן, מעדני הבירה ירושלים, אטליז אסתר ראשל"צ וברשת מ.מ.ש אור שיווק בע"מ.
מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, דוד לפלר: "פעילות הפיקוח של משרד הכלכלה נועדה לוודא שהצרכן הישראלי מקבל בשר במחיר מוזל, כפי שהתחייבו היבואנים שזכו במכסות בשר פטורות ממכס. מחירו של ק"ג בשר זה, אמור לעלות כ-30 שקל בממוצע, לעומת בשר אחר המוצג בשווקים ונמכר במחירים הגבוהים כפי שניים ממחיר זה. לצערי, מצאנו עד כה הפרות בהיקף של כ-30% מהבדיקות שבוצעו ברשתות השיווק השונות. רשת שיימצא כי לא עמדה בתנאים לה התחייבה, צפויה לסנקציות".
לאחרונה נודע כי העומד בראש ועדת המכסות, דני טל, עוזב את תפקידו.