המכסות הוקפאו, אך לא לכולם. משרד הכלכלה ניסה להשתלט על הכאוס שבמכירת בשר טחון טרי מיובא זול לצרכנים והוביל הליך תחרותי שבמסגרתו ארבעה יבואנים בלבד יקבלו פטור ממכס, לעומת 15 קודם לכן. בהמשך ישיר לכך, רשת אושר-עד עתרה נגד המדינה על כך שלא קיבלה מכסה ול-ynet נודע כי במסגרת ההליך הוקפאה חלוקת המכסות, אך לא לכל הזוכים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת ההליך, זכו ארבעה יבואנים, כששני הגדולים, קבוצת נטו ושופרסל, שמייבאת באמצעות נטו - קיבלו מכסות. שתי החברות כבר הגישו את מסמכי הייבוא לכן קיבלו את האישור להתחיל לייבא. שני הזוכים הנוספים, אדום גרופ ורמי לוי, מנועים כרגע מלייבא ללא מכס.
3 צפייה בגלריה
מיט פוינט הרצליה
מיט פוינט הרצליה
קצב חותך בשר
(צילום: שי גיל)
במסגרת המכרז, אושר-עד היתה מחויבת להגיש מחיר מקסימום לצרכן לבשר טחון טרי. המחיר שהגישה: 29.90 שקל לק"ג. בוועדת המכסות דחו את בקשתה לקבל מכסה משום שלא מדובר במחיר שלם. גם ב-2020 הרשת הגישה בקשה למכסה עם מחיר זהה, רק שאז הוא עוגל על-ידי הוועדה כלפי מעלה ל-30 שקל לק"ג. באושר-עד מבקשים לקבל מכסה כך גם השנה ועל כן הרשת עתה לבית המשפט.

עדיין לא ברור באילו סניפים ימכר הבשר המוזל

מדובר במכסת יבוא ללא מכס מפולין, ארגנטינה וצרפת. הזוכה הגדולה נטו, שמייבאת גם מארה"ב שלא במסגרת המכסה, זכתה כרגיל גם השנה במכסת הייבוא הגדולה ביותר, 7,000 טונות. החברה התחייבה למכור לצרכנים מינימום 25% מהמכסה כבשר טחון טרי 14% שומן ב-29 שקל לק"ג. היא תמכור אותו ברשתות שיווק שונות כמו ויקטורי וכן באטליזים, אך לא מסרה ל-ynet את רשימת האטליזים והרשתות בהן תמכור את הבשר המוזל. במשרד הכלכלה מסרו שיפרסמו באתר האינטרנט של המשרד את רשימת המיקומים בהם יימכר הבשר הטחון.
רשת שופרסל זכתה השנה ב-4,500 טונות, אחרי שבשנה שעברה לא השתתפה במכרז, אך מכרה בשר מיובא בסניפיה, באמצעות יבואנים. שופרסל התחייבה למכור החל מ-25% מהמכסה גשר טחון טרי 14% שומן ב-30 שקל לק"ג - מחיר לצרכן. הייבוא של שופרסל נעשה השנה על ידה, אך במסגרתו היא נעזרת בשירותים בתחום הכשרות והלוגיסטיקה של חברת נטו. כלומר, נטו בעצם זכתה לכאורה ב-11,500 טונות מכסה השנה. לפי הצפי, גם אושר-עד תעשה שימוש בשירותים של נטו אם עתירתה תתקבל והיא תייבא בעצמה.
המכסה של חברת אדום גרופ מוקפאת כרגע בשל הקפאת הליכי המכרז בעקבות העתירה. היא זכתה במסלול ליבואנים קטנים ב-2,500 טון והתחייבה למכור לצרכנים החל מ-25% מהמכסה שקיבלה, כבשר טחון טרי 14% שומן ב-31 שקל לק"ג.
רמי לוי זכה במכסה של עד 3,000 טונות. לאחר שיסתיים הליך השימוע שנערך לחברה, גם רמי לוי התחייב למכור לצרכנים בשר טחון מיובא ב-31 שקל לק"ג, כשב-2020 מכרה בשר טחון במסגרת המכרז ב-29 שקל לק"ג. המשרד ביקש לחלט לרמי לוי 2.6 מיליון שקל מתוך 5.2 מיליון שקל ערבות שהחברה הפקידה, בטענה שמכרה בשר ביוקר ולא הציגה שילוט כנדרש. רמי לוי מכחיש ובמשרד הכלכלה מאשרים שלא יחולט לו מלוא הסכום. לוי ייבא ישירות אך גם הוא צפוי להיעזר בשירותי אדום גרופ, או נטו.
3 צפייה בגלריה
רמי לוי בת ים
רמי לוי בת ים
מכרו בשר ביוקר ולא הציגו שילוט כנדרש? סניף רמי לוי בבת ים
(צילום: שמוליק דודפור)
בשוק טוענים שמשרד הכלכלה, שיזם הורדה של מספר היבואנים מ-15 לארבעה בלבד, מאפשר ליבואנית גדול להשתלט על השוק, בניגוד למטרות המכרז שהן ליצור תחרות לתנובה ודבאח המקומיות, ולא יבואן אחד גדול שישלוט בשוק במקביל. במשרד הכלכלה מסבירים שכשזכו במכרז מספר גדול של יבואנים הם לא התחרו על המחיר ומאז צמצום מספר היבואנים המחיר ירד. רק יבואנים גדולים מסוגלים לתת מחיר נמוך לצרכן לבשר טחון.
יחד עם זאת, נראה שיבואנים ניסו להתחמק ממכירה במחיר נמוך: יבואנים שונים, בין היתר נטו, נחשדו שלא מכרו במחיר נמוך לצרכן. לגבי יבואנים אחרים, נטען כי הציגו בשר שמן מדי או שלא הציגו שלט שמציג לצרכנים את המחיר הנמוך בו נמכר הבשר ובמקומו מכרו בשר יקר יותר. כמו כן, נטען כי המחירים יעלו בנתחים האחרים כיוון שהמחיר של הבשר הטחון שהוצע השנה - נמוך מדי.
ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "בעקבות העתירה, הנושא מתנהל בבית המשפט ומשרד הכלכלה יפעל בהתאם להחלטותיו".