באופן זמני מאוד נדחו היום פיטורי 120 עובדים בשורה בקריית שמונה, עיר שבה אין כמעט היצע של מקומות עבודה חדשים. ועדת הכספים בלמה בינתיים את פיטורים עובדי המאפייה המרחבית בקריית שמונה, לאחר שלדרישת ועדת הכספים, משרד הביטחון הסכים לדחות בחודש את העברת הספקת הלחם לזכיין החדש, כדי לאפשר מציאת פתרון שימנע את פיטורי 120 עובדי המאפייה.
במהלך דיון ההמשך לישיבה שהתקיימה בשבוע שעבר, עלה כי לא נמצא שום פתרון מצד משרד הביטחון לעניינה של המאפייה שהפסידה במכרז של המשרד את אספקת הלחם לבסיסים בצפון הארץ, מה שצפוי להביא לפיטורי 150 העובדים, מתוכם 120 עובדים תושבי העיר הצפונית. במהלך הדיון הציג נציג המאפייה כי צפי ההפסד של המאפיה לשנה הבאה עומד על חמישה מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
המאפייה המרחבית קריית שמונה
המאפייה המרחבית קריית שמונה
המאפייה המרחבית קריית שמונה
לאור המצב עלתה הצעה כי מועד האספקה של המכרז ידחה בחודש, ל-1 בפברואר, מה שייתן אפשרות לקדם פתרונות נוספים לבעיה. בינתיים המאפייה תוכל לגשת למכרזים נוספים. כמו כן עלתה הצעה להקים סיוע מצד הקרן לעסקים במצוקה במשרד הכלכלה לתקופה מסוימת, על מנת להימנע מהפיטורים, כאשר גם סוגיה זו דורשת בחינה.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני ציין כי הוא מבקש לקדם פתרון במסגרתו יוחלף הזיכיון, כאשר המאפייה המרחבית תמשיך לפעול בצפון הארץ והמאפיה הזכיינית שזכתה במכרז הדרום תעבור לספק לבסיסי צה"ל בדרום. "המנכ"לים הסכימו להצעה הזאת. בלשכה המשפטית של המשרד הערימו קשיים. ננסה לבחון את הדבר הזה ולהביא לפתרון", אמר גפני.
"אני מבקש מכם לדחות את המכרז בחודש. אנחנו מבינים את הקושי לבטל את המכרז. יש פה את משרד הכלכלה ומשרד הביטחון ויש מצב בו אתם לא יכולים לעמוד מהצד. אתם הולכים לעשות מעשה חוקי, אבל איום ונורא, בו 120 משפחות ייצאו לרחוב. דחייה בחודש תאפשר לנו לעבוד מול משרד הכלכלה, מול המשרד שלכם, משרד הביטחון, ומול המאפיות. אולי נוכל להביא תקציב ופתרון כדי לגשר על הפער. אתם מנצלים את המועד הזה שאין העברות תקציביות, אבל אנחנו נזכור את התאריך הזה, שבו 120 עובדים מקריית שמונה נזרקים לרחוב. אני רוצה להביא את משרד הכלכלה ואת משרד הביטחון שיהיו חלק מהפתרון הזה. אם התשובה לדחייה תהייה שלילית, אני גם אתן תשובות שליליות".
לאור הנאום הנרגש של גפני, הודיע נציג מנהל הרכש, אבי שרקה, כי משרד הביטחון יאפשר דחייה בת חודש כדי לאפשר מציאת פתרון. יו"ר הוועדה: "אני מודה למשרד הביטחון על הדחייה. אני מאמין שנצליח לפתור זאת. אני הולך לדבר עם המנכ"לים של המשרדים. לא נאפשר ל-120 עובדים לצאת לרחוב. ננסה לפתור את הבעיה בחודש הזה".