נערכים להתמודדות עם הקורונה: איגוד לשכות המסחר המייצג את הקמעונאים דורש מבעלי הקניונים לעבור לשיטת תשלום דמי שכירות שלא על פי סכום שנקבע מראש, אלא על פי מחזור העסקים. זאת לאור הירידה במספר המבקרים בקניונים בעקבות התפשטות נגיף הקורונה.
נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, שלח אתמול (ג') מכתב עם פירוט הדרישות למנהלי קבוצות הקניונים הגדולות, ארנון תורן מקבוצת עזריאלי שבשליטת דנה עזריאלי, משה רונזבלום מקניוני עופר שבשליטת ליאורה עופר, חי גליס, מנכ"ל מרכזי ביג שבשליטת משפחת נפתלי, ודויד זבידה, מנכ"ל חברת מבני תעשייה.
2 צפייה בגלריה
קניון גבעתיים
קניון גבעתיים
קניון גבעתיים
(צילום: שאול גולן)
במכתבו של לין נכתב כי "על מנת שנוכל לשמור על העסקים עד חלוף המשבר, אני מציע שתשקלו את שינוי שיטת התשלום".
בעקבות התגברות קצב הדבקת נגיף הקורונה, בימים האחרונים חלה צניחה חדה במספר המבקרים בקניונים והחשש הוא לבאות. שוכרים בקניונים מתלוננים כי פניות שלהם להנהלת מליסרון או עזריאלי להורדת שכר, לאור העובדה שהכנסותיהם בירידה - נענות בשלילה. וזאת בעוד שהשוכרים טוענים לירידה של כ-40% במכירות.
אחד מבעלי הרשתות אמר ל-ynet כי "אם הקניונים יתרוקנו, גם אם אפסיק לשלם שכר דירה או אסגור את החנות כדי לחסוך בהוצאות, כמו שעושות רשתות באיטליה - הקניונים מחזיקים בערבויות שלי, שאותן יוכלו להפעיל למרות שלא הרווחתי כלום. פניתי לקניון וענו לי בסירוב. זו אטימות".
יש לציין כי קבוצת ביג עד כה הייתה היחידה שהוציאה מכתב לסוחרים שבו הודיעה כי תתחשב בקשייהם ותבוא לקראתם בתשלומי שכר הדירה.
קבוצת עזריאלי סירבה להגיב, מקבוצת מליסרון לא נמסרה תגובה.

זארה מצמצמת פעילות

בתוך כך, הירידה בתנועת הלקוחות בקניונים בשל התפשטות הנגיף מובילה לצמצום שעות הפעילות של רשתות האופנה. לכלכליסט נודע כי החל מהיום חנויות זארה יפתחו בשעה 11:00 במקום בשעה 10:00.
ההחלטה לצמצם את שעות הפעילות ברשת, שמופעלת בישראל על ידי ג׳ואי שוואבל, בעיל קבוצת גוטקס, התקבלה לאחר דיון חירום שערכו קמעונאי האופנה בלשכת המסחר, בו דיווחו על ירידה של עשרות אחוזים בתנועת הלקוחות בקניונים. מזארה ישראל נמסר בתגובה: "בתיאום הגורמים הרלוונטים, אנו מתאימים את עצמנו לשינויים המתרחשים במשק".
2 צפייה בגלריה
קסטרו ברמת אביב
קסטרו ברמת אביב
קסטרו ברמת אביב
(צילום: איימי נקדאי)
גבי רוטר, מבעלי קבוצת קסטרו, העריך השבוע שעסקים יתקשו להמשיך להתקיים: "קשה להתמודד עם האמירה שקודם הבריאות ואז הכלכלה. השאלה היא איך מפצים על הנזק? במזון נהנו מהצטיידות ואנחנו באופנה פגועים כתוצאה מירידה במספר המבקרים בקניונים. לא נוכל לעמוד בירידות כה חדות בתנועת לקוחות וצריך לחשוב איך עושים פיצוי מהיר כדי להחזיק את התשתית הקיימת".
רוטר הוסיף כי "אם תנועת הלקוחות תמשיך ככה, הפעילות בקניונים ושכר הדירה הופכים ללא רלוונטיים להרבה חברות. מבצעים לא יעזרו כי אין לקוחות. המצב הזה יביא למיתון - שאין אירועים, כנסים, בתי מלון וקניונים. המדינה לא חיה על הייטק ולא ניתן לחכות עוד שבוע. צריך מנהיגות לאומית כלכלית ולא רק מנהיגות של משרד הבריאות".