לידיעת כ-11 אלף מחברי מועדון הלקוחות של אל על: בית המשפט אישר היום (ב') הסדר פשרה במסגרתו יקבלו הודעה כי חשבונם יזוכה ב-20 נקודות טיסה. כמו כן אל על התחייבה לשנות את אופן הרישום למועדון הלקוחות כך שתנאי ההצטרפות למועדון של משתמשים ישראליים יהיו זהים באנגלית ובעברית.

הסדר הפשרה הושג במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה בשנת 2016 נגד אל על. זאת בטענה כי אל על הפרה את הוראות חוק איסור הפליה במוצרים בכך שלטענת המבקשת, הרישום למועדון לקוחותיה של אל על חויב בתשלום סך של 25 דולר כאשר הוא נעשה בשפה העברית, אולם לא חויב תשלום כלשהו כאשר הוא נעשה בשפה האנגלית.
המבקשת, ספיר גואטה טענה באמצעות עוה"ד ליאת שטיין וחן שטיין כי היא ואחותה תיכננו לצאת לחופשה. הן שמעו על מועדון הנוסע המתמיד והחליטו להצטרף. כשנכנסה לאתר העברי של אל על נדרשה לשלם 25 דולר, ואילו אחותה שנכנסה לאתר באנגלית לא נדרשה לשלם אפילו שקל אחד עבור ההצטרפות.
מנגד, ביקשה אל על לדחות הבקשה וטענה כי האפשרות להירשם למועדון הלקוחות היה אפשרי לתקופה מוגבלת בלבד, כתוצאה מתקלה טכנית, ומי שעשה כן לא קיבל את הטבת 30 נקודות הטיסה, אותה קיבל נרשם אשר שילם בגין הצטרפותו. בפברואר האחרון הגיעו הצדדים להסדר פשרה אשר השופט חאלד כבוב מבית המשפט המחוזי בתל אביב אישר אותו היום.
במסגרת הסדר הפשרה התחייבה אל על, מבלי להודות בדבר, לשנות את אופן הרישום למועדון הלקוחות בתוך 90 ימים מהמועד בו פסק הדין המאשר את הסדר הפשרה יהפוך סופי כך שתנאי ההצטרפות למועדון של משתמשים ישראליים יהיו זהים באנגלית ובעברית. זאת, בכפוף להסכם ההצטרפות לפיו אל על רשאית לערוך מבצעי הצטרפות מיוחדים, לפי שיקול דעתה.
2 צפייה בגלריה
עו"ד ליאת שטיין
עו"ד ליאת שטיין
עו"ד ליאת שטיין
(צילום: עינת אזולאי )
כמו כן התחייבה אל על להעניק פיצוי ללקוחה שהגישה את הבקשה לאישור ייצוגית ול-11,008 חברי מועדון נוספים, שהצטרפו למועדון הלקוחות בתקופה שבין חודש דצמבר 2015 לחודש פברואר 2017 ושילמו דמי הצטרפות. זאת, באמצעות הענקת 20 נקודות טיסה לכול חבר בקבוצת הזכאים.
ניתן להשתמש בנקודות הטיסה לשימושים שונים, בין היתר, לרכישת כרטיסים להופעות שונות, שדרוג כרטיסי טיסה ועוד. הפיצוי יועבר בתוך 60 יום מאישור הפשרה באופן אוטומטי כאשר חברי קבוצת הזכאים אינם נדרשים לבצע כל פעולה אקטיבית מצידם. עם מועד קבלת הזיכוי, יקבלו חברי הקבוצה הזכאים הודעה כי חשבונם זוכה ב-20 נקודות כחלק מהסדר פשרה. תוקף הנקודות הוא לשלוש שנים בלבד. שווי הפיצוי מוערך בסכום של כ-770 אלף שקל.
יש להדגיש כי אל על טענה כי רק 3,471 לקוחות יכלו להירשם כמנויים ללא תשלום. עוד הצהירה אל על כי מדובר בתקלה נקודתית שהתרחשה רק בחודשים דצמבר 2015 ועד פברואר 2017. חברי הקבוצה הוגדרו בהסדר הפשרה כ"כל חברי המועדון אשר הצטרפו למועדון בתקופה שבין דצמבר 2015 ועד לאישור ההסדר, ושילמו דמי הצטרפות למועדון בסך של 25 דולר". השופט כבוב אישר אתמול את הסדר הפשרה וקבע שהוא "ראוי, הוגן וסביר".