השלכות הקורונה על הכלכלה השנייה בגודלה בעולם: פעילות המפעלים בסין התכווצה במהלך חודש פברואר בקצב המהיר ביותר בכל הזמנים - כך דיווחה היום (שבת) הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה של סין. הנתונים הקודרים מספקים את תמונת המצב הרשמית הראשונה של הכלכלה הסינית מאז פרוץ מגפת הקורונה, לפיהם הסדקים בכלכלה שכבר נפגעה ממלחמת הסחר עם ארה"ב הולכים ומעמיקים. זאת, מאחר שהנגיף מאלץ את סין לבצע שינויים נרחבים בתחבורה ולנקוט באמצעים דרסטיים שמשתקים את הפעילות הכלכלית.
כלכלת סין צפויה לסבול מכה קשה ברבעון הראשון של שנת 2020, מה שעשוי להביא את קובעי המדיניות לנסות להשתמש בתמריצים נוספים לעידוד הכלכלה הסינית. פירמת ההשקעות היפנית נומורה (Nomura) צופה כי הצמיחה ברבעון הראשון תעמוד על 2.0% (קצב שנתי), בעוד שבחברת המחקר הבריטית קפיטל אקונומיקס (Capital Economics) סבורים כי כלכלת סין תתכווץ באופן מוחלט ברבעון הראשון במונחים שנתיים, לראשונה מאז שנות ה-90 של המאה הקודמת.
2 צפייה בגלריה
(נגיף הקורונה בסין. צילום: AFP)
לפי הלשכה הסינית לסטטיסטיקה, המפעלים המקומיים המשיכו החודש לאבד משרות בקצב המהיר ביותר זה שנים. מנהיגי סין דחקו בממשלות מקומיות, במפעלים ובעובדים להתחיל מחדש את הפעילות בהקדם האפשרי באזורים שנפגעו פחות מהקורונה. אולם התגובה הייתה איטית, ומהגרי עבודה רבים - כולל אלה במחוז חוביי שבו התפרץ הנגיף והוא נפגע בצורה המשמעותית ביותר - טרם חזרו לעבודה בגלל כללי הסגר מחמירים ואיסורי נסיעה מתמשכים.

רק כ-30% מהחברות הקטנות והבינוניות בסין חזרו לייצור

נתונים רשמיים במדינה מצביעים על כך שרק כ-30% מהחברות הקטנות והבינוניות בסין חזרו לייצור, נכון ליום רביעי האחרון. על פי הדיווחים של סוכנויות הידיעות, חברות מסוימות שהתחילו לעבוד מחדש, פועלות מתחת לקיבולת הרגילה. חברות קטנות ובינוניות מהוות יותר מ-80% מהתעסוקה בפריסה ארצית ומעל 60% מהתוצר המקומי הגולמי.
עם התפשטות הווירוס למדינות רבות יותר, אנליסטים מזהירים כי ההשפעה על שרשרות האספקה העולמיות עלולה לעמעם את ההתאוששות של היצרנים הסיניים. כלכלנים בתאגיד הבנקאות האמריקני מורגן סטנלי (Morgan Stanley) מזהירים מפני השפעת הנגיף הסיני על הצמיחה העולמית ברבעון הראשון, וממפני סיכון הולך וגובר להימשכות המשבר גם ברבעון השני.
פעילות מגזר השירותים בסין (כלומר ענפים העוסקים במתן שירות ולא מייצרים מוצרים חומריים, כגון תעשייה, חקלאות ובנייה) רשמה גם היא את ההתכווצות העמוקה ביותר אי פעם. כלכלת סין עברה לכיוון שירותים מאז מגפת הסארס ב-2002, וכיום המגזר מהווה כ-60% מהתמ"ג (תוצר מקומי גולמי). מגזרי התחבורה, התיירות, ההסעדה והבילוי נפגעו אף הם באופן קשה בגלל הקורונה מאחר שאנשים נמנעים מאזורים צפופים.
2 צפייה בגלריה
סופרקמרקט בעיר ווהאן שבמחוז חוביי
סופרקמרקט בעיר ווהאן שבמחוז חוביי
סופרקמרקט בעיר ווהאן שבמחוז חוביי
(צילום: Getty Images)

לא רק סין: "אם הנגיף לא ימוגר במהרה, העולם יקלע למיתון"

תמרורי האזהרה מונפים גם מחוץ לסין. אתמול הזהיר כלכלן הבית הלבן לשעבר, קווין האסט, כי גם הכלכלה העולמית כולה עלולה להיקלע מיתון, אם התפרצות נגיף הקורונה לא תמוגר במהירות. האסט, שהתייחס לשבוע הגרוע ביותר בוול סטריט מאז 2008, הביע דאגה מהתפשטותו המהירה של הנגיף ברחבי העולם, כולל מקומות בעלי מזג אוויר חם כמו איראן. "אם המחלה מופצת מחוץ לעונת השפעת, אז הדבר ימשך אל תוך הקיץ, ומיתון גלובלי בהחלט אפשרי", אמר האסט, המשמש כעת כפרשן כלכלי ב-CNN.
על השאלה האם המיתון בארה"ב הולך ומתקרב, ענה האסט כי מוקדם לומר זאת, אך ציין כי צמיחת התמ"ג ברבעון הראשון של השנה עדיין עשויה להיות חיובית. לדבריו, "אם יתחיל מיתון, זה יהיה בוודאי ברבעון השני". דבריו של האסט עומדים בניגוד לדברים שנאמרו על ידי עמיתו לשעבר לארי קודלו, ראש המועצה הלאומית לכלכלה.
בשיחה עם כתבים אמר קודלו כי יסודות הכלכלה נותרו "חזקים" דיים כדי לאזן את המהומה בוול סטריט. "אני פשוט לא חושב שתיקון שוק המניות לטווח הקצר הולך להשפיע", אמר קודלו. עם זאת, ג'נט ילן, יו"ר הפדרל ריזרב לשעבר (הבנק האמרכזי האמריקני), אמרה  ביום רביעי האחרון כי חולשה כלכלית עולמית עלולה "להשליך את ארה"ב לכיוון של מיתון".