הווירוס האירופי המשותף: תערוכת הרכב הענקית בז'נבה שבשווייץ לא תכלול השנה רק את הדגמים החדישים ביותר של יצרניות הרכב העולמיות ואת הבטריות המשוכללות ורבות העוצמה למכוניות החשמליות - היא תכלול, בפעם הראשונה בתולדות התערוכות הללו, גם תוכנית מפורטת ומדוגמת לשמירה על ניקיון וחיטוי של חללי התערוכה, במיוחד במקומות שבהם ידי רבים אמורות לגעת: ידיות, ברזים ומסכי נגיעה. שלטים בכל מקום יזכירו למבקרים על הדרכים שבהן הם אמורים להימנע מחשיפה לווירוס הקורונה.
אמצעי הזהירות הללו לא ממש הולכים לעזור לתערוכה. כמו כל תערוכה, כנס או אירוע שכוללים קיבוץ של בני אדם רבים תחת קורת גג אחת, גם הכנס הזה ספג את המכה שלו בדמות ביטולים רבים, שמשפיעים על שדרה ארוכה של נותני שירותים שהתכוננו במשך תקופה ארוכה לאירוע. התערוכה היא גם תזכורת כואבת להשפעות המכאיבות שווירוס הקורונה עלול להטיל על יצרניות הרכב האירופיות.
5 צפייה בגלריה
מרכז הקניות היוקרתי ויטוריו עמנואל השני במילאנו. חנויות, בתי קולנוע ותיאטראות סגורים
מרכז הקניות היוקרתי ויטוריו עמנואל השני במילאנו. חנויות, בתי קולנוע ותיאטראות סגורים
מרכז הקניות היוקרתי ויטוריו עמנואל השני במילאנו. חנויות, בתי קולנוע ותיאטראות סגורים
(צילום: אי-פי)
סגירת סלוני מכירות הרכב בסין, קניינית המכוניות הגדולה בעולם, עלולה להוריד את מכירות הרכב שם כמעט ב-10% - מ-21 מיליון כלי רכב בשנה שעברה ל-19.3 מיליון השנה, כך אומר פרדיננד דודנהופר, מומחה תעשיית הרכב המוביל בגרמניה. דודנהופר צופה ירידות דומות בכל רחבי העולם, בהתאם להתפשטות הווירוס בכל מדינה. במקרים שבהם השלטונות לא יצליחו להשתלט על הנגיף, צופה דודנהופר ירידה דרמטית יותר.
מדובר במספרים קשים ביותר עבור תעשייה שבה קיים ממילא מאבק קשה בין היצרניות עצמן, בינן לבין פעילי איכות הסביבה, וכן צורך לחדש את הרכבים חדשות לבקרים כדי לעמוד בתקנים החדשים והמחמירים של האיחוד האירופי.
5 צפייה בגלריה
אנשים עם מסכות בקרון חשמלית ריק במילאנו. מקומות עבודה רבים שלחו אנשים לעבוד מהבית
אנשים עם מסכות בקרון חשמלית ריק במילאנו. מקומות עבודה רבים שלחו אנשים לעבוד מהבית
אנשים עם מסכות בקרון חשמלית ריק במילאנו. מקומות עבודה רבים שלחו אנשים לעבוד מהבית
(צילום: אי-פי)

בורסות: הרווחים נמחקו

תעשיית הרכב לא לבד. שוק המניות, הסיסמוגרף של פעילות החברות והמראה של ביצועיהן, החל בימים האחרונים לקבל רעידות הולכות וגוברות ככל שהווירוס העביר הילוך במסע ההופעות שלו ברחבי היבשת. "מה שאנחנו עדים לו עכשיו זה הכרה בעובדה שהצמיחה הכלכלית עומדת לפני הקפאה כתוצאה מהתפשטות הווירוס והניסיונות לעצור אותו", אמר מייקל האוסון, מנתח השווקים הראשי של חברת CVC Markets, לסוכנות הידיעות איי-פי, "הקונים נשארים בבית, וקווי ההספקה הפסיקו לעבוד. יש לעובדות הללו השפעה מיידית על הכלכלה, אבל את ההשפעה האמיתית אנחנו נרגיש בעוד כמה חודשים".
סוחרים רבים בשוקי המניות באירופה הורו על פקודות מכירה פעם אחר פעם, כשהם מהדהדים את הפחד וחוסר הביטחון של בעלי המניות בשווקים
סוחרים רבים בשוקי המניות ברחבי אירופה הורו על פקודות מכירה פעם אחר פעם, כשהם מהדהדים את הפחד וחוסר הביטחון של בעלי המניות בשווקים. הבורסות בגרמניה, אנגליה וצרפת חוו בימים האחרונים ירידות של כ-1%, ואחדות מהן מדווחות על מחיקת כל הרווחים שנערמו עד כה בשנת 2020. חברות ענק נוספות עלולות להצטרף בימים הקרובים ליונייטד איירליינס ולמאסטרקארד בהוצאת אזהרות רווח שנתיות, מהלך שעלול להוביל לטלטלה נוספת בשווקים.
5 צפייה בגלריה
וול סטריט מפולת קורונה מסחר מניות בורסה ירידות
וול סטריט מפולת קורונה מסחר מניות בורסה ירידות
"מה שאנחנו עדים לו עכשיו זו הכרה בעובדה שהצמיחה הכלכלית עומדת לפני הקפאה כתוצאה מהתפשטות הווירוס והניסיונות לעצור אותו"
(צילום: EPA)

איטליה: מכה לכלכלה שממילא מאיטה

איטליה היא כרגע מוקד הנזק העיקרי של הקורונה באירופה. מילאנו, בירת מחוז לומברדיה, תמיד התגאתה בעצמה כמטרופולין הכלכלי והאופנתי של איטליה, והתפשטות הנגיף במחוז עלולה כנראה להוכיח שפרנסי העיר צדקו. מילאנו על 1.3 מיליון תושביה נכנסה להקפאה, וכמה קהילות ברדיוס של 60 קילומטר ממנה כבר נמצאות בבידוד. חנויות סגורות, גם בתי הספר והגנים. מקומות עבודה ביקשו מעובדיהם לעבוד מהבית.
בתי הקולנוע והתיאטראות סגורים, ובתי אופנה מובילים כמו פראדה וגוצ'י מביעים חשש מכך שעשירי סין לא יגיעו. משחקי כדורגל בוטלו, יריד הרהיטים שאמור למשוך לעיר מאות אלפי מבקרים באפריל נדחה. משלוחים ממילאנו ומהאזורים המוכים, ומשלוחים אליהם, בוטלו. עם זאת, לעומת מפסידים גדולים כמו מסעדות וברים, שרואים מספר קטן והולך של אנשים שאוכלים בחוץ, סופרמרקטים וספקים של חומרי גלם לבישול ביתי רואים צמיחה גדולה במכירות.

מחוז לומברדיה, יחד עם מחוז ונטו, שבו שוכנת ונציה, שגם הוא נחשף לנגיף, מהווים כשני שלישים מכוחה הכלכלי של איטליה. כדי להבין מה זה אומר: גרמניה, שכמעט והקפיאה כרגע את העסקים עם מחוז לומברדיה, מנהלת עם המחוז הזה עסקים בהיקף דומה לזה שיש לה עם יפן כולה.
מיום ליום גובר החשש מההשפעה הכוללת של הנגיף על איטליה. זו עלולה להיות הרסנית לכלכלה השלישית בגודלה באירופה, בעיקר בהתחשב בעובדה שכבר עמדה ממילא על סף מיתון
מיום ליום גובר החשש מההשפעה הכוללת של הנגיף על איטליה. זו עלולה להיות הרסנית לכלכלה השלישית בגודלה באירופה, בעיקר בהתחשב בעובדה שכבר עמדה ממילא על סף מיתון: ברבע האחרון של 2019 התוצר המקומי באיטליה ירד ב-0.3% - הירידה התלולה ביותר בשבע השנים האחרונות. "המצב היה ממילא לא טוב, וכרגע אנחנו בסיכון ממשי של מיתון", אמר אנדראה גיורישין, כלכלן מאוניברסיטת מילאנו, לסוכנות הידיעות הגרמנית dpa.
את המכה הקשה ביותר בטווח הקצר ספגה תעשיית התיירות באיטליה, שאחראית ל-10% מהתוצר במדינה. כמה מדינות כבר הזהירו מפני נסיעה לאיטליה. חברות תעופה אחדות ביטלו טיסות למילאנו וממנה. לדברי גורמים בענף, "התעשייה נמצאת כבר עכשיו על ברכיה, וזו עדיין לא עונת התיירות. אם ההשפעות של הנגיף יימשכו ואנשים ימשיכו לבטל חופשות לאיטליה בקיץ, אנחנו נחזה פה בקריסה מוחלטת של הענף".
5 צפייה בגלריה
אישה עם מסכה על רקע חלון ראווה במילאנו
אישה עם מסכה על רקע חלון ראווה במילאנו
אישה עם מסכה על רקע חלון ראווה במילאנו. בבתי האופנה הגדולים כמו גוצ'י ופראדה חוששים שעשירי סין לא יגיעו
(צילום: אי-פי)

גרמניה: 70 אירו למסכה

בגרמניה, הווירוס - נכון לכתיבת שורות אלה - רק הפגין נוכחות ראשונית, אבל התוצאות כבר מורגשות. מרכזי הקניות מיותמים, המסעדות האסיאתיות ריקות מאדם, חללי התחבורה הציבורית ריקים מהרגיל, בעיקר בשעות העמוסות שבהן תלמידים נוסעים לבית הספר או עובדים נוסעים למקום עבודתם. רבים הולכים ברחובות עם מסכות, שמחירן - 69 אירו לסט של עשר מסכות - קפץ עשרות מונים וכעת שתי מסכות נמכרות ב-140 אירו. בחנויות הסיטונאיות הגדולות קיים כבר מחסור יציב בנייר טואלט, מגבות נייר, נוזלים לטיהור הידיים, חלב עמיד ומאכלים בקופסאות שימורים.
בדומה לוונציה ולערים אחרות באיטליה, שכבר הודיעו על ביטול ודחייה של ביאנלות, תערוכות ותהלוכות, בברלין וברחבי גרמניה יש גל של ביטולים ודחיות של אירועים ציבוריים
בדומה לוונציה ולערים אחרות באיטליה, שכבר הודיעו על ביטול ודחייה של ביאנלות, תערוכות ותהלוכות, בברלין וברחבי גרמניה יש גל של ביטולים ודחיות של אירועים ציבוריים, גם מחשש להגעת אנשים בטיסות מחו"ל, וגם מחששם של התושבים עצמם לבוא במגע עם קבוצות גדולות של אנשים, בעיקר כאלו שהגיעו מארצות אחרות. המקום היחיד שבו ממשיכים להתקבץ אנשים יחד הם הפאבים המקומיים. מדובר בתופעות שמסיבות נזק עצום לעסקים קטנים ולנותני שירותים.
חברת התעופה לופטהנזה, כמו גם KLM ההולנדית, כבר הודיעה על דחייה של גיוס עובדים חדשים. שתי החברות דיווחו כי יציעו לעובדים רבים שלהן חופשה מיידית ללא תשלום. כל ההכשרות לתפקידי דיילות יוקפאו עד לחודש אפריל לפחות, וגם אלו שנמצאים כעת בקורס הכשרה לא יועסקו על ידי החברה על להודעה חדשה.
ההודעה של לופטהנזה על הקפאות הגיוס מגיעה אחרי שהחברה הודיעה על צמצומי ייעול של בין 10% ל-20% בגלל ביטול טיסות של החברה והחברות-הבנות שלה לאסיה, אחד היעדים הרוווחיים שלה, ובשל צפי לירידה משמעותית במספר הנוסעים בחודשים הקרובים. כתוצאה מכך, 13 ממטוסי החברה יושבים כעת על הקרקע ללא שימוש. המספרים עלולים להפוך לגרועים הרבה יותר אם וכאשר המגפה תתפשט בגרמניה, ואם המדינה לא תצליח להשתלט עליה במהירות.
5 צפייה בגלריה
נגיף קורונה מסכות מסכה דיסלדורף גרמניה בית חולים
נגיף קורונה מסכות מסכה דיסלדורף גרמניה בית חולים
בית חולים בגרמניה
(צילום: EPA)
הכלכלה הגרמנית, החזקה באירופה, שממילא כבר הראתה סימנים של האטה בצמיחה, הכריזה מבעוד מועד שהיא מכינה עצמה למיתון או לפחות לקיפאון בצמיחה, והודיעה שעסקים ואנשים פרטיים שייפגעו כתוצאה מהתפשטות הווירוס יזכו להטבות מסוימות, בעיקר במועדי תשלומי המיסים והמשכנתאות.

סכנה לגבולות הפתוחים

כעת, עם גילוי הנגיף גם בשווייץ, באוסטריה, בקרואטיה, ביוון, באסטוניה, בדנמרק, ועם הוודאות הכמעט מוחלטת שהוא יגיע גם לשאר אירופה, אנחנו עומדים לראות מחזות דומים גם בשאר רחבי היבשת. יחד עם המצב הפוליטי הלא-יציב ברבות מהמדינות, ועם ההשפעות הלא-ברורות עדיין של הברקזיט, מדובר בזעזועים גדולים שיכולים להיות בעלי השפעה מכרעת על המצב הגיאו־פוליטי של אירופה.
הסכנה האמיתית ליבשת היא למה שנחשב ליהלום שבכתר האיחוד: הגבולות הפתוחים. הגבולות הפתוחים למטענים ולבני אדם הם אחד מאבני היסוד של האיחוד האירופי, שבו אזרחי 26 מדינות יכולים לעבור ממדינה למדינה ללא צורך בדרכונים, אבל כל מדינה יכולה להטיל איסורים משלה על ההסדר הזה כתוצאה מענייני הגירה, טרור או סיכון בריאותי. שינוי מעין זה חייב בהסבר לשאר מדינות הגוש, ואינו יכול להתקיים יותר משנתיים.
מפלגות ימין קיצוני ופוליטיקאים פופוליסטיים באירופה קפצו על המציאה, וחוזרים על דרישתם לסגור את מעברי הגבול בין המדינות. מארי לה פן, מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת, קראה לסגירת גבולות עם איטליה "לפני שיהיה מאוחר מדי"
ההסכם הזה נחבל קשות מאז משבר הפליטים ב-2016, כאשר מדינות רבות, המדינות העשירות מצפון אירופה, החלו לבדוק בציציות הדרכונים כדי לפקח על מעבר פליטים לארצן. רעיון הגבולות הפתוחים סבל מפיחות במעמדו גם בעקבות הטרור ואי־הוודאות לגבי בריטניה. ואז, כשנדמה היה שאירופה התפנתה לשקם מחדש את הפרויקט המופלא הזה, הגיע וירוס הקורונה ומחזיר אותה אחורה. ביום ראשון בערב עצרו הרשויות האוסטריות מעבר של רכבות מהמדינה לאיטליה, מחשש שנוסעות באחת הרכבות נדבקו בווירוס. צרפת עצרה את כניסתו של אוטובוס תיירים מאיטליה, מחשש לחולים על האוטובוס. ההתפשטות של המחלה למדינות נוספות מבטיחה כמעט בבירור מקרים דומים בימים הקרובים.
מפלגות הימין הקיצוני ופוליטיקאים פופוליסטיים ברחבי אירופה דווקא קפצו על המציאה, וחוזרים שוב ושוב על דרישתם לסגור מחדש את מעברי הגבול בין המדינות. מארי לה פן, מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת, קראה לסגירת גבולות המדינה עם איטליה "לפני שזה יהיה מאוחר מדי". מנהיגי הימין בשווייץ, מדינה שאינה שייכת לאיחוד, קראו לסגירה מוחלטת של שעריה. ואילו ויקטור אורבן, ראש ממשלתה הימני של הונגריה, הזהיר שוב שגבולות פנימיים פתוחים לא יכולים להתקיים אם הגבולות החיצוניים של אירופה חלשים.
אף אחת ממדינות האיחוד לא נקטה כמובן את הצעד הדרסטי של סגירת גבולות, אבל ייתכן שלמדינות לא תהיה ברירה בסופו של דבר אלא לעשות זאת עד להשתלטות על הווירוס. בשביל מנהיגי הימין ובוחריהם זה יהיה רק צעד ראשון. כשהווירוס יעבור, ותבוא הדרישה לפתוח את הגבולות מחדש לפי החוק, תתחיל המלחמה הבאה באירופה. ושום דבר באירופה לא קורה במהירות. יכול להיות שהיבשת תידרש לאסון נוסף, אולי כלכלי, כדי שהגבולות בין המדינות ייפתחו מחדש למעבר חופשי.