אחרי שבועות ארוכים של כוננות, רשויות העיר ניו יורק דיווחו שלשום על מקרה ראשון של וירוס הקורונה. "מהיום הראשון אמרנו שהשאלה היא לא האם, אלא מתי יתגלה מקרה של קורונה בניו יורק", אמר ראש העיר ביל דה בלאזיו בהודעה רשמית.
במסגרת ההכנות להתפשטות הנגיף, בניו יורק הקצו 40 מיליון דולר. רשויות העיר חילקו 1.5 מיליון מסכות לעובדי מערכת הבריאות ו-1,200 מיטות הוכנו לטיפול בחולי קורונה. במקביל גובשו תוכניות לבידוד אפשרי של נדבקים בבתי מלון, בתי חולים ובתים פרטיים וגיוס צוותי חירום.
1 צפייה בגלריה
נגיף הקורונה
נגיף הקורונה
נגיף הקורונה, ארה"ב
(צילום: AFP)

פעילות הסאבוויי תוגבל

אם ההתפשטות תחריף, הרכבת התחתית ומערך האוטובוסים עשויים לעבור למתכונת חלקית, כך לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס". בינתיים, עובדי מערכת התעבורה תלו אלפי שלטים בתחנות שבהם מתבקשים הנוסעים להקפיד על נטילת ידיים ולהימנע ממגע עם חולים.
הנדבקת היא אשה בשנות ה-30 לחייה, שחזרה באחרונה מביקור באיראן. מושל ניו יורק אנדרו קואומו מיהר להרגיע. "אין סיבה לדאגה, רמת הסיכון בניו יורק עדיין נמוכה", מסר בהודעה רשמית. עם זאת, הגילוי הצית התנפלות על סניפי ענקית הקמעונאות קוסטקו, כאשר ניו יורקרים מודאגים הצטרפו לבהלה שכבר אחזה בתושבי החוף המערבי, שם מרוכזים רוב מקרי הקורונה בארה"ב, והחלו לאגור נייר טואלט, אורז ומים מינרליים.
מאות תושבים מקומיים, רבים מהם מוגנים במסכות, צבאו שלשום על סניף קוסטקו בברוקלין והעמיסו מוצרים בעגלות הקניות. "הקורונה הכניס אותם לפאניקה. הם חושבים שקץ העולם הגיע", אמר מנהל הסניף בשיחה עם "הניו יורק פוסט". "לעסקים זה כמובן מצוין. נראה לי שההכנסות היום יחצו את המיליון דולר".
עובדי הסניף נאלצו לחזור ולמלא את מדפי המים, שם המתינו הלקוחות בתורים ארוכים. תושב מקומי סיפר כי רכש 11 ארגזי מים מינרליים של המותג פולנד ספרינג, "למקרה שניתקע בבית לזמן ממושך". באורגון, נייר הטואלט אזל מסניף קוסטקו מקומי, לראשונה בתולדותיו, ונמסרו דיווחים על תורים ארוכים והתכתשויות בין לקוחות בסניפים אחרים בחוף המערבי.
בהוואי, הרשויות הינחו משפחות להיערך לקורונה כמו לסופת הוריקן, עם אספקה של מזון, מים ושאר מוצרים חיוניים ל-14 יום. כתוצאה, בשלב מסוים נאלצו חנויות להגביל את כמויות נייר הטואלט ומוצרים נוספים ללקוח, בשל התנפלות חריגה.
בהלת אגירת המוצרים היא חדשות טובות לא רק לקוסטקו, אלא גם לענקיות הקמעונאות וולמארט וטרגט. בה בעת, הצפי הוא כי וירוס הקורונה יפגע בקרוב בשרשראות האספקה של הקמעונאיות הללו, וכי בחודש אפריל המדפים יתחילו להתרוקן. כך לפי אד קלי, אנליסט בוולס פארגו. "אנחנו מאמינים כי זה הזמן שבו צריך להתחיל לדאוג בנוגע לסיכונים שמציב נגיף הקורונה לשרשראות האספקה", התריע השבוע במכתב למשקיעים. "יצוין כי שחקניות כמו וולמארט וטרגט עשויות להיות הראשונות שירשמו מחסור במוצרים".


זינוק של 50% באיטליה

ההנחיות שקיבלו תושבים במדינות כמו הוואי ומינסוטה לאגור מוצרים עמדו בניגוד גמור להודעת יו"ר המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן, רוברט רדפילד, אשר בשימוע בקונגרס בשבוע שעבר הדגיש כי אין צורך שאמריקנים בריאים ינקטו מהלכים מיוחדים.
"המסר שלנו צריך להיות אחיד", אמר רובין גרשון, פרופסור קליני לאפידמיולוגיה באוניברסיטת ניו יורק, בשיחה עם סוכנות רויטרס. "אם לא נשמיע את קול ההיגיון, אנשים יתחילו לאמץ מחשבות מאגיות", הזהיר. ברקע זינוק של 50% במספר המקרים באיטליה בסוף השבוע, שם נדבקו עד כה 1,694 תושבים ומתו 34, חברות התעופה דלתא ואמריקן איירליינס דיווחו כי הן מקפיאות באופן זמני את קו ניו יורק־מילאנו. דלתא צפויה לחדש את הטיסות ב-1 במאי. כ-100 אלף תושבים נמצאים בהסגר בצפון איטליה, במסגרת המאמצים של הרשויות למתן את התפשטות הנגיף.