החל מהיום (חמישי), עסקים יוכלו להגיש בקשה להנחה בארנונה, ללא צורך בצירוף מסמכים מרשות המיסים. העסקים שיגישו בקשות להנחה בארנונה לא יידרשו לצרף מסמך על הוכחת ירידה במחזור, אלא להשאיר את הפרטים בטופס דיגיטלי באתר הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, אשר ייבדקו ישירות מול נתוני רשות המיסים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רשות המיסים והסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה הודיעו היום על ההקלות שנכנסו לתוקף מיידית בתהליך קבלת ההנחה בארנונה. זאת, על רקע הביקורת המתמשכת על הביורוקרטיה הנדרשת כדי לקבל את ההנחה.
2 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים יוכלו להגיש בקשה להנחה בארנונה מבלי לצרף מסמכים מרשות המיסים
(צילום: עמית שאבי)
מעתה, בתהליך הרישום לקבלת ההנחה נדרשים העסקים לציין רק את פרטי העסק והרשויות בהן הם משלמים ארנונה שלא למגורים, וזכאותם תיבדק ללא צורך בצירוף מסמכים. עד כה, נאלצו העסקים להציג אישור שהמחזורים שלהם ירדו בשיעור המזכה במענק לתקופת ההנחה המבוקשת מהארנונה, ורק אז הועברו פרטיהם למשרד הפנים ולרשות המקומית.
בימים אלו מעבירה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים לרשויות המקומיות את רשימות העסקים שהגישו בקשה עד ל-10 בינואר ואושרו על ידי הסוכנות ורשות המיסים, והרשויות המקומיות יעניקו כעת לעסקים את ההנחה בארנונה בהתאם לרשימה זו.
בסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים ציינו היום כי אמנם חלה עלייה בהיקף הבקשות בחודשים האחרונים, אך מהנתונים עולה כי היקף העסקים הזכאים להנחה גבוה בהרבה, ועסקים רבים עדיין לא הגישו בקשה לממש את זכאותם לקבלת ההנחה מארנונה. באיגוד לשכות המסחר ובארגוני העצמאים טענו כי בעלי העסקים התייאשו בשל הביורוקרטיה ולכן נמנעו מלהגיש את הבקשות ולקבל את ההנחות המגיעות להם כדין. מדובר בעשרות מיליוני שקלים שנותרו בקופות הרשויות המקומיות.
בסוכנות לעסקים הדגישו היום כי גם אלה שכבר שילמו את הארנונה זכאים להחזר במידה והם עומדים בתנאים. בנוסף, רשות המיסים החלה אמש לשלוח מסרונים לכלל העסקים שקיבלו מענק, שיבחנו את זכאותם ויגישו בקשה להנחה בארנונה באתר הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים. נוסח המסרון: "בדקת זכאות להנחה בארנונה?". בעקבות שליחת המסרונים, הוגשו כבר כ-5,300 בקשות חדשות.
רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים: "הפכנו את התהליך לפשוט מאוד. אני קורא לכלל העסקים שנפגעו מהקורונה וזכאים להנחה, לממש את הזכאות שלהם. כל מה שצריך לעשות כדי לקבל את ההנחה, במידה ואתם עומדים בתנאים, זה להיכנס לאתר של הסוכנות, ולהזין את הפרטים שלכם ושל הרשויות. אנחנו נעביר את הנתונים לרשויות המקומיות שמזכות בהנחה".
ערן יעקב, מנהל רשות המיסים: "עד היום שולמו לעסקים, שהכנסותיהם נפגעו מההשלכות של נגיף הקורונה, למעלה מ-27 מיליארד שקל. הרשות שמחה להירתם למהלך שיביא להקטנת הביורוקרטיה והנגשת ההנחה בארנונה".
2 צפייה בגלריה
ערן יעקב
ערן יעקב
ערן יעקב: "עד היום שולמו לעסקים שנפגעו מהקורונה למעלה מ-27 מיליארד דולר"
(צילום: עמית שעל)
כחלק מהתוכנית הכלכלית לסיוע לעסקים שנפגעו מהקורונה, בעלי עסקים יכולים להגיש בקשה עבור התקופות הבאות: יוני-יולי-אוגוסט, ספטמבר-אוקטובר, נובמבר-דצמבר. בהתאם לתנאים שנקבעו, הנחה ניתנת לעסקים שקיבלו מענק הוצאות קבועות מרשות המיסים ונפגעו בשיעור פגיעה המשתנה בהתאם לתקופת ההנחה.
בחודשים יוני, יולי ואוגוסט ההנחה ניתנת לעסקים שנפגעו ב-60% לפחות בחודשים מאי-יוני. בחודשים ספטמבר ואוקטובר ההנחה ניתנת לעסקים שנפגעו ב-60% לפחות בחודשים יולי-אוגוסט. פטור מלא לחודשים נובמבר-דצמבר ניתן לעסקים שנפגעו ב-25% לפחות בחודשים ספטמבר-אוקטובר, שהיו חודשי הסגר השני.
בנוסף, בתחילת החודש החליטה הממשלה על הקלות במתן ההנחה בארנונה לעסקים גם עבור החודשים הבאים, כאשר הפעם ייכללו גם עסקים עם מחזור מעל 400 מיליון שקל וכן זכאות להנחה במתווה מדורג בהתאם לגודל העסק. מתווה זה יוחל לאחר חתימת שר הפנים, אריה דרעי, על התקנות. יצוין כי בשל תקופת מערכת הבחירות נבחנת חתימת שר הפנים על התקנות בעת הזו.