כבר חודשים שמירי (40), אם חד הורית לחמישה ממרכז הארץ, יודעת שבכל רגע נתון יכולים לפנות אותה ואת ארבעת ילדיה מדירת 2.5 החדרים בה הם חיים. במשך ארבע שנים היא ממתינה להיכנס לדירה בדיור הציבורי, וכל יום נוסף שעובר הוא בגדר הישרדות עבורה. "אני לא חושבת על עצמי, אני דואגת לילדים שלי", היא מספרת בכאב. "קורת גג זה משהו בסיסי, זו לא פריבילגיה. לא ביקשתי מותרות, לגור בווילה בסביון, רק קורת גג מעל לראשינו".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
למרבה הצער, מירי אינה מקרה בודד. שנה לתוך משבר הקורונה והשלכותיו רק הולכות ומתעצמות. החודשים הארוכים ללא פרנסה, כמו גם תקופות הסגר, הביאו משפחות רבות למאבק על הדבר הבסיסי ביותר - קורת גג. הנתונים של משרד השיכון והבינוי המתפרסמים לראשונה ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet מציגים תמונת מצב מדאיגה מאוד על מצוקת הדיור בישראל - עלייה במבקשים ובזכאים לסיוע בשכר דירה שממחישה את המשפחות הרבות שהצטרפו למעגל העוני, ובמקביל עלייה בממתינים לדיור בדיור הציבורי.
4 צפייה בגלריה
מירי, אם חד הורית לחמישה
מירי, אם חד הורית לחמישה
"אני לא חושבת על עצמי, אני דואגת לילדים שלי". מירי, אם חד הורית לחמישה
(צילום: יריב כץ)
"משבר הקורונה הקשה עלינו יותר, כל הוצאות הבית עלו פי שניים", מסבירה מירי. "אני בגירעון של עשרת אלפים שקל רק מהתקופה הזו. שזה אומר שאני חייבת במכולת, חייבת בחנות בשר, חייבת בירקות. בחודשים האחרונים התחלתי טיפול פסיכיאטרי והתחלתי לקחת כדורים נגד דיכאון בגלל המצב.
"אנחנו חיים בדירת 56 מ"ר, שישה אנשים. אני ישנה בסלון על כורסא והילדים ישנים בצפיפות בחדרים. אני לא עובדת ואנחנו חיים מקצבת ביטוח לאומי של 3,300 שקל בחודש. אני לא עומדת בתשלומים של השכירויות. רוב החובות שלי בהוצאה לפועל הם מדירות שיצאנו מהם כי לא הצלחתי לעמוד בתשלומים. החיים הביאו אותי למצב הזה והקורונה דרדרה אותי עוד יותר. צריכים לסייע לנו".

"בשנה האחרונה יצאתי שלוש פעמים לחל"ת"

אסתר (36), אם חד הורית לשני ילדים התחילה לקבל סיוע בשכר דירה לפני כשנה. בחודשים האחרונים היא ביקשה שיגדילו את הסיוע עבורה וסורבה. "אני עובדת כשכירה ובשנה האחרונה יצאתי שלוש פעמים לחל"ת", היא מספרת, "זו מכה נוספת למצב שלנו שהיה גם ככה חמור. אני בחובות, בקושי מחזיקה את הראש מעל המים, טובעת בתשלומים. אתם מחכים שאני אהיה ברחוב? אם אני אהיה ברחוב עם הילדים שלי תעזרו לי?"
4 צפייה בגלריה
אסתר, אם חד הורית לשניים
אסתר, אם חד הורית לשניים
"אם אני אהיה ברחוב עם הילדים שלי תעזרו לי?" אסתר, אם חד הורית לשניים
אסתר מגדלת את ילדיה לבד לאחר שבן זוגה לשעבר נהג כלפיה באלימות פיזית, כלכלית ונפשית. "הגעתי למצב שכל בוקר אני מחשבת את החובות שיש לי. זה הפך להרגל. אין לי אף אחד שיעזור לי. אני רוצה חיים נורמלים לילדים שלי".

"אם יוציאו אותי מרשימת הזכאים אגיע לרחוב"

יפעת, אמא לארבעה, מקבלת סיוע בשכר דירה וממתינה כבר ארבע שנים להשתלב בדיור הציבורי. בקרוב שתיים מבנותיה יגיעו לגיל 21 והיא חוששת שזה ימנע את זכאותה. "כרגע בגלל שאני ברשימת המתנה אני מקבלת סיוע מוגדל בשכר דירה. אם יוציאו מהרשימה לא אהיה זכאית לזה יותר ואגיע לרחוב".
4 צפייה בגלריה
יפעת, אמא לארבעה
יפעת, אמא לארבעה
"בקורונה הוצאות הבית עלו משמעותית. לפעמים אני לא ישנה בלילות". יפעת, אמא לארבעה
(צילום: קובי קואנקס)
יפעת עובדת כמזכירה ובתקופת הקורונה המשיכה לעבוד מהבית. "בחודשים האחרונים, בגלל הקורונה, הוצאות הבית עלו באופן משמעותי", היא מסבירה. "השכר שלי נמוך מאוד, אני חיה עם חשש ופחד. לפעמים אני לא ישנה בלילות. אני מקבלת סיוע במזון, מבקשת עזרה מכל מיני גורמים וארגונים כדי לשרוד. המדינה לא נותנת לך להרים את הראש מעל הקרקע. אני רוצה לתת לילדים שלי קורת גג בטוחה ויציבות בחיים. רוצה לאפשר להם ללמוד ולהתקדם אבל אנחנו לא יכולים להגיע לרמה הזאת בכלל. המדינה מחוייבת לסייע לכולם, במקום זה נותנים לנו לרדוף אחרי הבירוקרטיה".
לדברי דני גיגי, מקדם מדיניות מפורום הדיור הציבורי, "אנחנו לא מופתעים מהנתונים הקשים כי מתחילת משבר הקורונה פונים אלינו אלפי אזרחים שמתקשים לשלם את שכר הדירה ונאלצים לוותר על מזון ועל תרופות על מנת לשמור על קורת גג הוגנת. המצב גם הולך ומחמיר ככל שהזמן עובר כי אנחנו רואים שגם מעמד הביניים קורס וכבר אינו מצליח לעמוד בתשלומי השכירות הגבוהים. חבל שאין דיון אמיתי על המצב הקשה הזה ושאף אחד מהפוליטיקאים כולל שר השיכון יעקב ליצמן אינם פועלים על מנת להתמודד עם הבעיות האלה. בינתיים למרבה הצער מדינת ישראל מחסלת את הדיור הציבורי במקום לחזק ולהוסיף דירות על מנת להתמודד עם המצב הקשה שכאמור רק יחמיר.
"מאות אלפי משפחות דחו את תשלומי המשכנתא וכשהם גם לא יעמדו בתשלומים אז אלפי משפחות עלולות למצוא את עצמם ברחוב. זה הזמן לשקם את הדיור הציבורי ולאמץ תוכניות להתמודד עם משבר דיור ענק שעשוי שהתחיל כבר ועשוי להתפוצץ לכולנו בפנים".
יעקב שנרב, מנהל מינהל הסיוע בדיור במשרד הבינוי והשיכון מסביר כי אף על פי שמספר הזכאים גדל כל העת לאורך השנים בצורה מתונה, בשנה האחרונה חלה עלייה נוספת ומשמעותית בדרישה לסיוע. "משרד הבינוי והשיכון מעניק סיוע לכ-178 אלף משפחות סיוע בשכר דירה מדי חודש, בהיקף של כ-2 מיליארד שקלים בשנה", הוא מציין ומוסיף: "אנו ערים למצוקות ועושים כל שבידינו לסייע בפתרונות דיור ובמתן סיוע בשכר דירה. אנו מקווים שכאשר יאושר תקציב המדינה הבא, יוקצו משאבים גדולים יותר לטובת מטרה חשובה זו".