הסדרת תחום ההלוואות הצרכניות תפשיר את המהלך לשיווק הלוואות בסניפי שופרסל ו-Be, רשת הפארם שלה. ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet נודע כי בעיכוב של שנה וחצי נערכות כאל ושופרסל להשקת המיזם, שהוקפא בידי המפקחת על הבנקים חדוה בר, בספטמבר.
רשות שוק ההון והפיקוח על הבנקים פירסמו מסמך משותף להסדרת התחום, שכלל הקלות ביחס לטיוטה קודמת, אך החיל לראשונה רגולציה על חברות אשראי חוץ-בנקאי. לפיה, רשתות השיווק יוכלו לשווק הלוואות - במתחם ייעודי שיסומן בבירור. יצוין שמלכתחילה נערכה שופרסל להציע את ההלוואות במתחמים ייעודיים בסניפים, ולא בידי צוות עובדיה. החברה גם תידרש לאישור נוסף מהלקוח, שלא ברצפת המכירה - גם אונליין או טלפונית - בו יוצגו תנאי האשראי.
1 צפייה בגלריה
איציק אברכהן שופרסל
איציק אברכהן שופרסל
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן
(צילום: סיון פרג', אביהו שפירא )

בינואר אשתקד חשף "כלכליסט" כי שופרסל רוצה להרחיב את פעילות ההלוואות, ואז התערב הפיקוח על הבנקים והקפיא זאת. המפקחת הוטרדה מסרטון שהפיץ אברכהן לעובדיו ובו אמר שהרשת רוצה להפוך לגוף ריאלי שישווק מוצר פיננסי. "נצא לדרך עם מוצר פיננסי משמעותי - הלוואות", הכריז. הפיקוח, שאינו אחראי על שופרסל, פנה למנכ"לית בנק דיסקונט דאז לילך אשר־טופילסקי ומנכ"ל כאל לוי הלוי, ואלו הסכימו להמתין.
עוד לפני חשיפת המהלך ערכו שופרסל וכאל פיילוט בן שלושה חודשים באחד מסניפיה, בו פעלו דיילים לשווק לחברי המועדון הלוואות בכרטיס האשראי של הרשת. בסופו הן נערכו להשיק מתחמים בתוך סניפי שופרסל דיל ואף נערך כנס בנושא למנהלי הסניפים.
היה זה שלב שני בתוכנית אברכהן, שב-2018 השיק שת"פ עם כאל אחרי עשור עם לאומי קארד. לאחרונה הגיעה הרשת לפשרה עם לאומי קארד (מקס), שתפוצה ב-72.8 מיליון שקל.
כחלק מהמעבר הוקמו בסניפי שופרסל עמדות הצטרפות לכרטיס אשראי כאל-שופרסל, עם שי של מאות שקלים. נכון לספטמבר החזיקו בכרטיס 586 אלף איש. ההכנסות מ"מגזר ניהול מועדון לקוחות כרטיסי אשראי" זינקו לינואר־ספטמבר בעשרות אחוזים לעומת התקופה הזו ב-2018.
אברכהן רואה בפיננסים מנוע צמיחה לרשת, שלה מועדון בן כ-1.9 מיליון בתי אב. כוחה - עם 294 סניפי שופרסל ו-83 סניפי Be - מוביל אותה גם לפתח אפליקציית תשלומים, אחרי שדחתה הצעות מהבנקים הגדולים לכבד תשלומים בביט, פיי ופייבוקס.
שופרסל צופה שפעילות ההלוואות תגיע למאות מיליוני שקלים בשנה. בפיקוח צפויים לחייב את דיילי המכירה להבהיר ללקוחות את ההחזר הכולל על ההלוואה, ולהזהירם כי אי־תשלום עלול לגרור ריביות וקנסות.