אור ירוק להקמת 3,000 דירות חדשות במתחם האלף בראשון לציון: ל-ynet נודע כי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר סיימה את הדיון בהתנגדויות בתוכנית האיחוד והחלוקה של מתחם ג' באזור התעסוקה והמגורים הענק. המשמעות: אלפי בעלי קרקעות פרטיות יוכלו לאחר שנים ארוכות להתחיל לממש את זכיותיהם במתחם, העומדות על כ-3,000 יחידות דיור לצד שטחי ציבור, שטחי מסחר ותעסוקה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מתחם האלף בראשון לציון משתרע על שטח של כ-1,000 דונם וממוקם באזור הדרום-מערבי של העיר. גבולותיו הם מתחם ראשון מערב בצפון, כביש 431 בדרום, כביש 40 במזרח ופארק הסופרלנד במערב. התוכנית כולה מאפשרת בניית 5,500 יחידות דיור וכ-1.8 מיליון מטר לשימושי מסחר, תעשייה ותעסוקה, כמו גם 110 דונם של פארקים.
2 צפייה בגלריה
מתחם האלף בראשל"צ
מתחם האלף בראשל"צ
מתחם האלף בראשל"צ
(הדמיה: טוטם)
התוכנית מחלקת את מתחם האלף לשלושה מתחמים: מתחם אחד, המצוי בבעלות מלאה של עירית ראשון לציון, ואשר בעיקרו מיועד לתעסוקה והבנייה בו כבר נמצאת בעיצומה. במתחם השני אושרה זה מכבר תוכנית איחוד וחלוקה להקמה של כ-600 יחידות דיור, מגרשים המיועדים לבניית מעונות סטודנטים, דיור מוגן, מלונאות, מסחר ומשרדים. המתחם השלישי (ג') בשטח של 330 דונם מיועד, כאמור, לבנייה של 3,000 דירות.

"הצרחה" בהסכמה בין בעלי הקרקעות

בעקבות התנגדות שהוגשה על ידי עו"ד אביעד שוב, שותף במשרד שוב ושות' המייצג בעלי זכויות של כ-1,000 יחידות דיור במתחם, הוועדה נתנה 60 יום שבמהלכם בעלי הזכויות יוכלו לבצע "הצרחות" בהסכמה בינם לבין בעלי זכויות אחרים במתחם, בתיאום עם שמאי התוכנית.
עו"ד שוב טען כי בטבלאות האיחוד והחלוקה נעשה פיזור של בעלי קרקעות בין המגרשים, ויש בעלי קרקעות שהוקצו להם זכויות יחיד במספר מגרשים - מה שיקשה עליהם לממש את הזכויות. בוועדה קיבלו את הטענה ואישרו, כאמור, לבצע החלפות בין הבעלים השונים על מנת לרכז זכויות באותו מתחם.
בנוסף, הוועדה הנחתה את השמאי מטעמה לנסות למצוא פתרון לבעלי זכויות נוספים שאינם מאוגדים עדיין בקבוצה, אשר הביעו רצונם לאחד את חלקיהם עם בני משפחה או אחרים. לאחר ההצרחות ותיקונים קטנים נוספים, התוכנית תובא בקרוב לדיון במתן תוקף שמהווה אישור סופי ויציאה לדרך.
עם זאת, במסגרת הדיון הוועדה דחתה טענות רוחביות שהופיעו במספר התנגדויות שהוגשו: תוכנית הגגות, המאפשרת הגדלת השטח המותר לבנייה על גג מבנה מ-23 מ"ר ל-40 מ"ר, לא תחול בתוכנית הנוכחית משום שמתחם האלף לא יועד בתחילה לשימושי מגורים לעת אישור התוכנית הראשית, ולכן היא לא תחול וגם לא ניתן לפצות את בעלי הקרקעות בגין אי החלתה.
כמו כן, הוועדה דחתה בקשות לפיצויים בגין החובה לבנות שטחי ציבור בתוכנית שמוקצים לעיריית ראשון לציון, וקבעה כי מדובר בשכונה גדולה הדורשת מבני חינוך וציבור; וכי השטחים שהוקצו לעירייה הולמים את אופי וצרכי השכונה. בנוסף, הוועדה דחתה התנגדויות לעניין תוספת שטחי מרפסות. לפי ההחלטה, לא יהיה ניתן יהיה להגדיל אותן, אבל כן נקבע כי כל יחידת דיור תכלול מרפסת.
2 צפייה בגלריה
מימין: עו"ד ענת בירן, עו"ד אביעד שוב
מימין: עו"ד ענת בירן, עו"ד אביעד שוב
עו"ד אביעד שוב
(צילומים: נדב יהונתן כהן וסטודיו תומס)
לדברי עו"ד אביעד שוב, "בעלי הקרקעות הפרטיים, שחלקם רכשו את הקרקע לפני עשרות שנים, ממתינים כבר שנים לתחילת הבנייה במתחם. הבעלים, שהתאגדו יחד לפני ביצוע האיחוד והחלוקה, יוכלו לאחר מתן התוקף לתוכנית להתחיל ולממש את הקרקע באופן מיידי, בין אם באמצעות בנייה עצמית (במתכונת של קבוצת רכישה) ובין אם באמצעות עסקאות קומבינציה עם חברות קבלניות. בצל הירידה בהתחלות הבנייה והמחסור בקרקעות לבנייה למגורים במרכז הארץ, אנחנו צופים שיהיו ביקושים גבוהים לביצוע עסקאות במתחם".