המאפיות מוכרות לחם לצבא בשלושה שקלים לכיכר, מה שמעלה חשד שמחיר הלחם לצרכן גבוה מדי, כך לפי משרד הכלכלה. מבדיקה שערכה רשות התחרות עלה, כי עלות ייצור הלחם המפוקח נמוכה משמעותית מהמחיר לצרכן שקבעה ועדת המחירים וכי רשות התחרות ממליצה לבחון מחדש את מחירי הלחם המפוקח בישראל.
1 צפייה בגלריה
ניסיון לדחוק את המאפיות הקטנות מהתחרות על אספקת לחם למערכת הביטחון?
ניסיון לדחוק את המאפיות הקטנות מהתחרות על אספקת לחם למערכת הביטחון?
ניסיון לדחוק את המאפיות הקטנות מהתחרות על אספקת לחם למערכת הביטחון?
(צילום: shutterstock)
הבקשה באה בעקבות הערר שהגישה מאפיית מרחבית קריית שמונה, על מכרז אספקת הלחם למערכת הביטחון, בטענה שמאפיית ברמן הגישה הצעה למכרז במחירי הפסד, במטרה לדחוק את המאפיות הקטנות מהתחרות בתחום.
אם אכן מדובר במחירי הפסד, אז מחיר הלחם לצרכן לא נמוך מדי ומדובר בדחיקת מתחרה מהמכרז על ידי מתן מחיר הפסדי. אבל כרגע יש חשש שהמאפיות כן יכולות למכור בזול והצרכן מממן כך את עלות הלחם לצבא.

ממשרד הכלכלה נמסר כי מנכ"ל המשרד דוד לפלר, החל לפעול אל מול משרד הביטחון בבקשה להקפיא את תוצאות המכרז עד לבדיקה מקיפה של עלויות ייצור הלחם.
בדו"ח שערכה רשות התחרות נכתב: "בדיקת הרשות בנושא, העלתה שאין כל יסוד לטענה שמדובר במחירי הפסד. נהפוך הוא. על בסיס ניתוח שעשתה מאפיית ברמן לצורך המכרז, המחירים שהוצעו על ידה משקפים רווח משמעותי ביחס לעלות הייצור".
עוד נכתב בדו"ח כי "קיומו של פער משמעותי בין האינדיקציה שיש בידינו ביחס לעלות יצור הלחם המפוקח, לבין המידע שיש בידי ועדת הפיקוח - דורש בחינה מעמיקה ויסודית של המסד העובדתי הנמצא בידי ועדת הפיקוח".
בסיכום הדו"ח נכתב: "הממצאים העולים מבדיקת הרשות, מלמדים על פער משמעותי בין העלות בפועל של ייצור לחם על ידי מאפיות, לבין המחיר ללחם בפיקוח שנקבע ע"י ועדת הפיקוח. הפער הוא כה משמעותי, עד כי הוא מחייב בחינה של הסוגיה, על מנת לרדת לעומק האמת ולהבין את העלויות האמיתיות של המאפיות. אנו ממליצים שוועדת הפיקוח תשקול בחינה מחודשת של הלחם בפיקוח".
גורם במאפיות אמר ל-ynet: "לא נולד מי שיכול לייצר לחם בשלושה שקלים. זה ספין. ענף הלחם הוא אחד התחרותיים בשוק המזון. מה שקרה זה שמאפיות מתחרות במכרז משרד הבטחון ונותנות מחיר נמוך וכעת מאשימים אותן שהמחיר המקורי שלהן גבוה. מרחבית וברמן נתנו מחיר נמוך. מרחבית הפסידה מכרז גדול, אז היא טוענת טיעונים נגד ברמן.
"הלחם לא צריך לעלות שלושה שקלים. זה בלתי אפשרי. עובדה שרוב המאפיות לא מייצרות לחם בפיקוח, כי המחיר של הפיקוח הפסדי. מסמאים את עיני הציבור. רשות התחרות ומשרד הכלכלה החליטו לעשות סיבוב על חשבון המאפיות".