בקריית שמונה נשמו הבוקר (יום ג') לרווחה עם קבלת ההודעה כי בשלב זה נמנעה סגירתה של המאפייה המרחבית בעיר. משרד הביטחון העביר את הנושא של המכרז לאספקת לחם ליחידות הצבא בצפון לבחינתו של משרד האוצר, ובקריית שמונה אמרו כי הרוויחו כעת זמן יקר שבמהלכו ניתן יהיה לבחון את המהלך כולו מחדש.
הפרשה החלה בקיץ האחרון, כאשר המאפייה המספקת את צורכי הצבא באזור הצפון הפסידה במכרז לחברה אחרת, ומנהליה הודיעו כי ייאלצו לסגור את המאפייה ולפטר את 120 העובדים. העובדים נאבקו בגזירה, ובין היתר הפגינו מול ביתו של שר הביטחון גנץ ומול הכנסת.
1 צפייה בגלריה
המאפייה המרחבית קריית שמונה
המאפייה המרחבית קריית שמונה
עובדי המאפייה המרחבית בקריית שמונה
בעקבות פעילות של חברי כנסת מול ועדת הכספים, נדחתה בעבר ההחלטה, וכעת כאמור הועברה לבדיקה במשרד האוצר. המנכ"ל, האלוף (במיל.) אמיר אשל, פנה למנכ"ל משרד האוצר דוד לפלר, לאור פנייתו לבחינת העלות שהוצעה למשרד הביטחון במסגרת המכרז, וציין כי "האומדן נקבע על פי דין, וועדת המכרזים החליטה כי המחירים שהוגשו למכרז זה סבירים ביחס לאומדן שנקבע.
"עם זאת", הוסיף, "נוכח חשיבות העניין, אנו נכונים לדחות את מועד תחילת מימוש המכרז החדש, לשם עריכת בדיקה נרחבת בנושא אל מול כלל הגורמים הרלוונטיים, בהתאם לבקשתכם. יחד עם זאת, למכרז זה נקבעו זוכים ואנו מבקשים שהבדיקה תהיה מהירה ככל האפשר, על מנת שלא לפגוע בהם. נבקש להתעדכן במהלך חודש פברואר בדבר סטטוס הבדיקה".
למרות שלכאורה מדובר רק בבדיקה, בקרב עובדי המאפייה וחברי הכנסת שטיפלו בנושא התחושה היא כי בהעברת הטיפול במכרז למשרד האוצר נסתם הגולל על העברת המכרז לחברה אחרת.
ח"כ ינון אזולאי, ממובילי המאבק: "כנציג תנועת ש"ס שהדאגה לחלש והדאגה לערי הפרפריה היא חלק מרכזי מהעשייה היום יומית שלי, אני שמח שהצלחנו להציל את פרנסתם של עשרות משפחות בתקופת משבר כלכלי קשה.
"אני רוצה להודות ליו"ר ועדת הכספים הרב גפני שהובלנו ביחד את המאבק, על כל הסיוע בוועדה. כמו כן מגיעה תודה לידידיי חה"כ אופיר כץ ואופיר סופר שהצטרפו למאבק החשוב הזה ועזרו לכל אורך הדרך".
חבר הכנסת כץ, הוסיף: "כאיש הפריפריה, אני מבין את המשמעות וההשלכות של פיטורי 120 עובדים באזור. זו פרנסה של משפחות שלמות. לכן, נכנסתי לעומק הנושא, יחד עם יו״ר וועדת הכספים גפני קיימנו דיונים בוועדה ויזמנו פגישות עם משרד הכלכלה. אנחנו צריכים לעשות הכל כדי למנוע את הפיטורים. אני שמח שמשרד הביטחון החליט לעצור את ההליך והעביר את בדיקת המכרז למשרד הכלכלה, כולי תקווה שבסופו של תהליך עובדי המאפייה היקרים ימשיכו בעבודתם".
יונה פרטוק יו"ר מרחב גליל עליון בהסתדרות הכללית: "אנו שמחים שהמאבק להצלת עובדי המאפיה הצליח. לאחר ימים ולילות ארוכים ומייגעים הגיעה הבשורה המשמחת והעובדים יוכלו להמשיך להתפרנס בכבוד. בהזדמנות זו אני רוצה להודות לאנשי משרד הכלכלה בראשות המנכל דוד לפלר, למנהל הרכש במשרד הבטחון וכמובן לחברי ועדת הכספים ברשות חבר הכנסת משה גפני. כולם כולל כולם ידעו להתעלות ברגע האמת ולהציל את פרנסתם של מאות משפחות בקריית שמונה. שוב הוכח כי עובדים מאוגדים וחזקים בהסתדרות הכללית יכולים עם הרבה נחישות להפוך עולמות".
ראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן: "ניצחנו בקרב וכעת המטרה לנצח במערכה כולה. נמשיך לפעול מול כל הגורמים כדי שהיום השמח הזה בקריית שמונה בכלל ובקרב עובדי המאפייה ומשפחותיהם יהיה שמח לא רק היום ומחר אלא בכל ימות השנה".