שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חאלד כבוב, גזר היום (ראשון) עונש של חמש שנות מאסר וקנס של 100 אלף שקל על יחיאל טפירו. על עו"ד אמיר בירמן, שהיה שותפו של טפירו, גזר בית המשפט עונש של שלוש שנות מאסר וקנס של 75 אלף שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
השניים, שעמדו בראש חברת "ט.ב. מתקדמים בכספים בע"מ" (בפירוק), לימים "קרן אור", הורשעו בחודש יולי האחרון בעבירות של גניבה בידי מורשה בסכום של כ-45 מיליון שקלים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות של כספי משקיעים בסך של כ-80 מיליון שקלים, עבירות מנהלים בתאגיד, ועבירות של גיוס משקיעים ללא תשקיף.
1 צפייה בגלריה
בית המשפט
בית המשפט
בית המשפט
(צילום: shutterstock)
העונש שנגזר על ראשי חברת קרן אור מגיע ימים אחדים לאחר פסיקה דומה בפרשת הונאת משקיעים שביצע אמיר ברמלי, עליו גזר בית המשפט 10 שנות מאסר. זאת לאחר שהורשע בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה, גיוס משקיעים ללא תשקיף, זיוף ועבירות הלבנת הון.
בהכרעת הדין הנוכחית קבע בית המשפט כי בשנים 2014-2012 גייסו טפירו ובירמן באמצעות "קרן אור" כ-80 מיליון שקלים מכ-600 משקיעים. הגיוס נעשה ללא פרסום תשקיף כדין, אגב הבטחת תשואה גבוהה וידועה מראש ותוך הצגת מצגי שווא בדבר מאפייני ההשקעה. טפירו ובירמן התחייבו כי הכספים יושקעו בפרויקטים של תמ"א 38 ובאשראי חוץ בנקאי, אולם בפועל חלק ניכר מהכספים שימש לביצוע החזרים למשקיעים, למימון הוצאות תפעול, לצרכיהם האישיים של טפירו ובירמן וכן לשימושים נוספים שלא תאמו את המצג שניתן למשקיעים.
לקראת שנת 2014 פירקו טפירו ובירמן את השותפות ביניהם. טפירו, שנשאר הבעלים והמנהל היחיד של החברה, המשיך בביצוע העבירות עד אפריל 2014, מועד שבו רשות ניירות ערך דרשה להפסיק את פעולות גיוס הכספים.
בית המשפט קבע היום בגזר הדין כי "עת עסקינן בעבירות ניירות ערך כבמקרה דנן, אין מדובר בפעילות שמתבצעת 'בלהט הרגע'. זאת, במיוחד בנסיבות כבענייננו, בהן מדובר בעבירות הדורשות חשיבה ותכנון רב אשר בוצעו בתשומת לב ובמשך פרק זמן ממושך. הדעת נותנת שנאשמים כאלה מחשבים את מידת הסיכון והסיכוי בטרם קבלת ההחלטה על התוואי והדרך שבה נקטו, כאשר הסיכון של חשיפת מעשיהם והחשש מפני ההליך הפלילי שעלול להינקט כנגדם לרבות הענישה שתוטל במסגרתו, בוודאי מקבלים משקל משמעותי בשיקוליהם".
נזכיר כי בשנת 2018 הורשעה בפרשה זו חברת ט.ב. מתקדמים בכספים בע"מ (בפירוק), בעבירות גניבה, מרמה ועבירות של הצעת ניירות ערך ללא תשקיף, וזאת במסגרת הסדר טיעון. בית המשפט הטיל על החברה קנס בגובה של 70 אלף שקל תוך שהוא קבע כי יש לתת ביטוי לרצונו של המחוקק להחמיר בענישת תאגידים וכן למגמת ההחמרה בפסיקה, לצד התחשבות בכך שמדובר בחברה בפירוק ושהקנס שישולם ייגרע מכיסם של המשקיעים, קרבנות העבירה.
עו"ד עמית זיו, שמייצג מטעם הסנגוריה הציבורית את עורך הדין בירמן, מסר: "אנו לומדים את גז"ד ונשקול את המשך צעדינו".
עורכי הדין שירי גפני ונועם רותם, שניהלו את התיק יחד עם ורד מושקובסקי ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, מסרו בתום הדיון: "גזר הדין היום בעניין טפירו ובירמן, שניהלו את קרן אור, הוא צעד נוסף באכיפה נגד מיזמים לא מפוקחים המסכנים כספי משקיעים תמימים. הוא מעביר מסר ברור ליזמים כי אם יפרו את חובותיהם כלפי המשקיעים הם צפויים לעונש כבד והוא תמרור אזהרה למשקיעים להיזהר ממיזמים בלתי מפוקחים בשוק ההון ולא להתפתות למקסמי שווא המבטיחים תשואות גבוהות. עם זאת, עמדתנו היא שהענישה הייתה צריכה להיות גבוהה יותר בנסיבות העניין ונלמד את גזר הדין".
מרשות ניירות ערך נמסר בתגובה כי "הרשות רואה בענישה המחמירה כנגד עבריינים בשוק ההון כלי חשוב לחיזוק ההרתעה. מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ממשיכה לבצע חקירות מורכבת, בין היתר, בתחום של גיוס משקיעים ללא תשקיף, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות נוספות על חוק ניירות ערך וחוק העונשין. לצד פעילותן של יחידות הפיקוח והאכיפה, הרשות פועלת להגדיל את המודעות בקרב הציבור לסכנות הכרוכות במיזמי השקעה לא מפוקחים".