אין ילדים, אין פופקורן - לא פותחים: למרות שהמדינה מאפשרת פתיחה של בתי קולנוע, ברשתות בתי הקולנוע לא ינערו את האבק מהמקרנים ולא פותחים כרגע את האולמות. בעוד שסינמטק ת"א הודיע חגיגית שיקרין סרטים השבוע, ברשתות בתי הקולנוע, האולמות עדיין שוממים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רגע לפני המגפה, קולנוע היה עסק רווחי עם אופק רחב. כך למשל, סינמה סיטי פתחה קומפלקס בתי קולנוע בב"ש והשיקה מתחם בחדרה והחברה ממשיכה לממן קולנוע ישראלי, אבל אחרי שנה של חוסר פעילות: את בתי הקולנוע היא כנראה לא תפתח בקרוב.
1 צפייה בגלריה
מזנון בית קולנוע ריק
מזנון בית קולנוע ריק
מזנון בית קולנוע ריק
(צילום: גיל יוחנן)
יולי 2020 היה התאריך שנקבו בו אז בסינמה סיטי כמועד לפתיחת בתי הקולנוע ומאז החברה לא יוצאת בהצהרות. כעת הם וחברות הקולנוע הגדולות הנוספות הפועלות בישראל: הוט, סינמה ו-yes פלאנט לא רואות צפי לחזרה, בשל ההגבלות של המדינה: שמירת מרחק, תו ירוק ובלי מזנון.
"בלי פופקורן לא נחזור", אמר לנו גורם באחת מרשתות הקולנוע. "מזה אנחנו מרוויחים כסף, מהמזנון". גורם אחר בענף הדגיש: "לקולנוע יש מודל עסקי ברור: הכרטיס נמכר בזול יחסית ואנחנו מרוויחים מהפופקורן, ממזון ושתייה (לשם הדגמה פופקורן ענק פלוס שני שתייה נמכר ב-yes פלאנט ב-57 שקל מ.ק).
"כדי שהמודל יצליח צריך בנוסף גם מאסה מסוימת של אנשים ושל סרטים. כרגע אי אפשר למכור אוכל באולמות וזה מוחק את המודל העסקי של בתי הקולנוע כי בלי זה אין לנו ממה לחיות".
ב-Yes פלאנט אמרו לנו: "פתיחת בתי הקולנוע מחדש בתנאים הנוכחיים ובעיקר עם האיסור על מכירת מזון ומשקאות ותחת ההגבלה שקהל מתחת לגיל 16 אינו יכול להיכנס, תגרום לפעילות הפסדית שהחברה לא יכולה לעמוד בה אחרי שנה ללא פעילות. אין סיבה בגינה צעירים יכולים להיכנס לקניונים ולא יכולים להיכנס לקולנוע בצורה מבוקרת, תחת הגבלת תפוסה ושמירת מרחק. אנו מאמינים ומקווים כי הממשלה תשקול שוב את ההגבלות ותאפשר לנו לפתוח בצורה בטוחה ולארח את הקהל שלנו מכל הגילאים לחוויית קולנוע אמיתית".
גורם נוסף בענף הקולנוע מדגיש כי: "הסיבה השנייה לכך שלא נפתח היא רמת התפוסה - 45%-60% זה לא כלכלי לנו. נצטרך להושיב אנשים אחד כן אחד לא בכיסאות והם צריכים להיות עם מסכות באולם, נשמע הגיוני שמישהו יבוא? נוסף על זה: אין ילדים. שזה גם חלק משמעותי מהקהל. אם הילדים לא יכולים לבוא, גם ההורים שלהם לא יכולים לבוא, אז אין מודל כלכלי לפיו אני יכול להפעיל את העסק. לא נפתח בפסח כשההורים עם הילדים, כי הם לא יבואו. גם לא הזמנו סחורה כשרה לפסח".
סיבה שלישית היא עולם הסרטים הדל כרגע. "המוצר המרכזי שאני מציג לא תלוי בי", מסביר הגורם. "כרגע בארה"ב, בתי קולנוע סגורים וכך גם באירופה. זה אומר שאין לנו סרטים. גם אם יש לנו סרטים שלא הקרנו (טננט, מולאן, בוב ספוג, ג'יימס בונד מ.ק), סרטים מ-2019 וכ-20 סרטים ישראלים (בין היתר, תמונת הניצחון של אבי נשר, להציל את שולי של מה קשור וסרט בכיכובו של שלמה בראבא על סוחרי מריחואנה מ.ק), אין לי אופק של סרטים. זה יספיק לחודש, מה אחרי כן? אני חייב להיות מסונכרן עם העולם.
"סיבה רביעית: כסף. אנחנו העסקים היחידים בישראל שסגורים שנה רצוף ללא פיצוי. במדינת ישראל תרבות זה רק עסק שנתמך: אנחנו לא נתמכים, כמו סינמטקים ותיאטראות. 200 מיליון שקל הם קיבלו ואנחנו לא קיבלנו שקל מהמדינה. אנחנו עסק סגור שנה שלמה רצוף. ללא תמיכות. תיאטראות לא משלמים ארנונה ואנחנו כן. תיאטרון לא מחויב לשום מודל עסקי - כי המדינה מכסה לו את ההפסדים. אנחנו כבר חיסלנו את כל הרזרבות. פגשנו את שר האוצר אמרנו לו המלונות קיבלו, ענף הספורט קיבל 80 מיליון שקל. המוסדות הנתמכים קיבלו 200 מיליון שקל. מה אני שונה? תן מיסים ששילמנו ארבע שנים אחורה".
סיבה נוספת היא מחסור בעובדים. "רשת בתי קולנוע זה מפעל", מסביר הגורם. "רוב העובדים לא יחזרו. רק כדי להפעיל את 'המכונות במפעל' אני צריך חודש וחצי. מחלקות שלמות התפרקו. אירועים, מטבח, שיווק וכ"א נמחקו. עובדי מחלקת IT עזבו. צריך לגייס כמה מאות עובדים מחדש. זה גם אומר שנמחק הזיכרון הארגוני. וגיוס לא מספיק, אחרי גיוס צריך ללמד את העבודה".
חברת בתי קולנוע נוספת אמרו לנו שאצלה העובדים נשארו, אבל החשש לפתוח גדול כי הכסף נגמר. "רשתות האופנה עבדו באונליין, אנחנו לא. לא ביטלנו לנו אגרת שילוט, ברוב העיריות, ארנונה משלמים. כרגע אנחנו חוששים לעשות צעד כדי לא ליפול לתהום. בחלק מבתי הקולנוע מתבססים על מנויים ואנשים עדיין חוששים למלא אולמות ולא יקנו כרגע מינוי".