ביום שישי בצהריים לא נכח אפילו סועד אחד במסעדת "איוו מיט בורגר" ברחוב הלל בירושלים, שמציעה את אחד ההמבורגרים האיכותיים בבירה. לפני הקורונה עמדו מאחורי הדוכן שבעה מוכרים ונרשם תוך ארוך של סועדים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רמי, שיושב על הקופה, אומר שעכשיו יש במשמרת מוכר אחד בלבד. "בסגר המשטרה איימה לתת לנו קנסות גם אם הלקוח היה נכנס למסעדה לשנייה, להסביר את ההזמנה הדיגיטלית שלו", הוא מספר, "לא נותנים לאנשים לחיות".
4 צפייה בגלריה
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על פי הערכות העדכניות, נסגרו בישראל השנה כבר כ-65 אלף עסקים ועד סוף השנה יגיע המספר הזה ל-80 עד 87.5 אלף חנויות ובתי עסק. מדובר בשיא היסטורי: לשם השוואה, בכל אחת מעשר השנים האחרונות נסגרו בין 37 אלף ל-45 אלף עסקים בלבד.
ברחוב הלל, שער הכניסה למרכז ירושלים, נסגרו בשנה האחרונה שבעה מקומות - מסעדות ודוכני מזון - . מסעדות אחרות צימצמו פעילות. מתחילת רחוב הלל ועד סופו ספרתי כ-20 שלטי "להשכרה". פה חנות בגדים סגרה. פה בוטיק להלבשה תחתונה סגר אחרי 27 שנה. פה מסעדת בשר. פה חומוסייה. פה סושי. פה סנדוויצ'ייה. פה מספרה מפורסמת שעזבה בגלל השכירות הגבוהה. המראה מצמרר: הרחוב ריק.
4 צפייה בגלריה
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
שישי שומם. רחב הלל, שלשום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הסיפור של רחוב הלל הוא הסיפור של מרכז ירושלים ובוודאי של העסקים הקטנים בישראל שנזרקו על ידי הממשלה מתחת לגלגלי האוטובוס. מפעלי חיים קרסו. זהו אזור מוכה אסון כלכלי.
פעם בימי שישי בצהריים היו פה אלפי ירושלמים ותיירים. זהו הרחוב שמקביל למדרחוב בן יהודה המפורסם, שם דווקא נראים סימני חיים עם היציאה מהסגר. "הרחוב הזה היום הוא שממה", אומר הסופר ואיש הנדל"ן דוד מונשיין, שמתמחה בסיפורים קצרים על ירושלים. "יותר גרוע מזה כבר אי אפשר. אולי אם העירייה תהפוך את הרחוב למדרחוב ניתן יהיה לשקם אותו. אבל עכשיו אין אנשים פה. התיירים נעלמו. בתי המלון ריקים".
4 צפייה בגלריה
דניאלה גליסקו בבית הקפה שלה סטיישן 1-
דניאלה גליסקו בבית הקפה שלה סטיישן 1-
"המוכרים ברחוב שקועים עד צוואר בחובות". דניאלה גליסקו בבית הקפה שלה סטיישן 1
דניאל ודניאלה גליסקו הקימו בדצמבר 2019 את בית הקפה "סטיישן 1" בהלל 12. שלושה חודשים לאחר מכן הוטלו מגבלות הקורונה. "אנחנו שורדים ללא מענק", אומרים בני הזוג, "לא קיבלנו שנה שלמה שקל אחד. בינואר עכשיו קיבלנו 15 אלף שקל מענק על שנה שלמה. זו בדיחה. רק השכירות היא 16 אלף שקל בחודש".
דניאלה מספרת ש"המוכרים ברחוב שקועים עד צוואר בחובות. יש פה בעלי חנויות שאומרים לי שהם לא ישנים בלילה. הם בחרדה". היום, בשלב השלישי של חזרת המשק, דניאל ודניאלה יוציאו החוצה לראשונה את השולחנות והכיסאות שרכשו ועדיין לא זכו להשתמש בהם. "יש ציפייה מהולה בחשש", אומר דניאל, "מה יקרה אם השולחנות והכיסאות יישארו ריקים?"
4 צפייה בגלריה
ראיד סמאחה ליד הג'חנון בר ואיוו מיט בורגר ששניהם ריקים עם אפס לקוחות
ראיד סמאחה ליד הג'חנון בר ואיוו מיט בורגר ששניהם ריקים עם אפס לקוחות
"העסקים ברחוב היו במצב קשה, אבל הקורונה הרגה אותנו". ראיד סמאחה ליד הג'חנון בר ואיוו מיט בורגר
ראיד סמאחה, תושב מזרח ירושלים, עובד ברחוב כבר 11 שנה. בעל עסק לשליחויות מכל המסעדות ברחוב. "המקום היה במצב קשה כבר ב-2017, בגלל בעיות חניה, אבל הקורונה הרגה אותנו. בעלי הבית לא הורידו שכירויות והמשטרה והעירייה רק מחלקות דו"חות. קיבלתי חמישה דו"חות על חניה של הקטנועים. אני מחנה את האופנוע ליד המסעדה כדי לאסוף משלוח וחוטף 500 שקל. אמרו המדינה עוזרת. איזה עוזרת".