דיון סוער התקיים אתמול בוועדת הכספים בסוגיית סיוע המדינה לעסקים קטנים בעקבות משבר הקורונה. אחד הכלים שהושקו עד כה הוא קרן הלוואות בערבות מדינה בהיקף של 8 מיליארד שקל. הרבה טענות הועלו נגד הקרן: במערכת הפיננסית אומרים שערבות המדינה שעומדת על 15% בלבד מסך כספי הקרן נמוכה מאוד, בוודאי לעומת העולם, ותגרום לכך שהלוואות רבות לא יאושרו כי הבנקים לא ייקחו על עצמם סיכון גבוה. מנגד, נטען כי הבנקים עובדים לאט מדי באישור ההלוואות, ולראיה עד כה אושרו הלוואות ב-900 מיליון שקל בלבד.
אולם מנתונים שנחשפו בוועדה עולה שהבעיה החמורה ביותר היא היקף הקרן, שרחוק מלענות על הביקוש לאשראי מצד עסקים קטנים. נציגי האוצר חשפו שעד כה התקבלו בבנקים בקשות בסכום של 28 מיליארד שקל. המשמעות: דינן של 70% מהבקשות להיפסל, פשוט כי אין די כסף בקרן.
1 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
עסקים סגורים
(צילום: EPA)
חלוקת הכספים בקרן אינה לפי קריטריונים של סיכון או של מי נפגע הכי הרבה במשבר, או מי יחזור הכי מאוחר לפעילות. חלוקת ההלוואות היא לפי העיקרון של כל הקודם זוכה. כלומר כבר עכשיו אפשר להעריך שמי שטרם הגיש ומתכנן להגיש בקשה, ככל הנראה לא ייענה בחיוב, שכן יש כבר מעל ל-40 אלף בקשות בתור בהיקף גדול בהרבה מהיקף הקרן. מי שעלולים להיפגע הם בעיקר העסקים הזעירים, עם פחות מודעות לתהליך הגשת הבקשה לקרן ולצורך להצטייד במסמכים ובנתונים. עד שהם יתארגנו ויגישו בקשה מסודרת, הם צפויים לגלות שכבר לא נשאר כסף לחלק.
לכן, לפני שבודקים אם להגדיל את ערבות המדינה או לקצר תהליכים ותנאים במתן ההלוואה, צריך להגדיל דרמטית במאות אחוזים את היקף הקרן, אחרת אלפי עסקים אם לא למעלה מכך יקרסו, רק כי לא הגישו ראשונים בקשה להלוואה.