למרות הבקשות והמאמצים, כמה מתנועות הנוער הבולטות בישראל לא יוכלו כנראה לפתוח את פעילותן בשנת הלימודים החדשה שתצא לדרך מחר. הסיבה: מאחר שאין תקציב מדינה מאושר, התנועות בינתיים לא יתוקצבו עבור החודשים הקרובים. מנתונים שנמסרו אתמול ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet עולה כי עד כה הועברו לכל תנועות הנוער רק 59 מיליון שקל לשנת הפעילות 2020, בעוד תקציב המינימום הנדרש להפעיל אותן הוא 93.68 מיליון שקל. בשנה שעברה קיבלו התנועות מימון של 114.9 מיליון שקל.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מעבר לאי-אישור תקציב המדינה, תנועות הנוער נפלו בין הכיסאות בגלל העברת האחריות עליהן ממשרד החינוך, שבראשו עומד יואב גלנט, למשרד ההשכלה הגבוהה והמשלימה שבראשות זאב אלקין. בעבר הועברו עשרות מיליוני שקלים לתנועות מכספים קואליציוניים של המפלגות שמטעמן כיהן שר החינוך, למשל בימי השר לשעבר נפתלי בנט, אך כספים כאלה לא הועברו השנה. בגלל המחסור בתקציב פוטרו כבר מאות עובדים שהועסקו בתנועות הנוער, ואחדות מהן מצויות בסכנת הפסקת פעילות מוחלטת ופיטורי כל עובדיהן.
2 צפייה בגלריה
"מחזירים את פעילויות הקיץ"- הפגנה של כל תנועות הנוער בישראל בגן הוורדים מול ישיבת הממשלה
"מחזירים את פעילויות הקיץ"- הפגנה של כל תנועות הנוער בישראל בגן הוורדים מול ישיבת הממשלה
הפגנה של תנועות הנוער בגן הוורדים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
לדברי סמנכ"ל מועצת תנועות הנוער רועי תשובה, התמיכה במתנדבי שנת השירות ב-2020 מגיעה רק ל-19 מיליון שקל, שהם כ-40% בלבד מהתמיכה במתנדבי שנת השירות ב-2019.
לאחר שראשי מועצת תנועות הנוער פנו לאלקין ודרשו פתרון למצוקה התקציבית, פנה האחרון לראש אגף התקציבים באוצר, שאול מרידור, אך זה השיב כי אין לאוצר פתרון מאחר שאין תקציב מדינה מאושר.
לאחרונה פנו ראשי מועצת תנועות הנוער גם לנשיא המדינה ראובן ריבלין בבקשת סיוע. מנכ"ל בית הנשיא פנה גם הוא לאגף התקציבים באוצר. במשרד ההשכלה הגבוהה אמרו אתמול כי "יש לתנועות הבטחה מהנשיא, בתיאום איתנו, שהנושא סגור מול אגף התקציבים". אלא שבפועל הנושא לא סוכם בשל חוסר היכולת של אגף התקציבים לסייע. במועצת תנועות הנוער חוששים כאמור מפגיעה בפעילות כל התנועות בישראל - החילוניות, הדתיות, החרדיות, הערביות והדרוזיות: "עצרו את התקציבים שלנו. הניסיון של אלקין לקבל כספים מהאוצר כשל", אמר בכיר במועצה.
בלשכתו של ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, אמרו אתמול ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet כי הוא עושה מאמצים לנסות ולהעביר כמה מיליוני שקלים לתנועות הנוער, מתוך 11 מיליארד השקלים שאישרה הממשלה לנושאים דחופים לפני ימים אחדים כתוספת תקציבית מיוחדת עד סוף השנה, בהם תמיכות בעמותות ובישיבות. זאת בעקבות הפשרה שקבעה כי התקציב הבא יאושר רק עד 23 בדצמבר.

האוצר: "קיים קושי"

13 תנועות נוער פועלות בארץ, כשהגדולות ביותר הן הצופים העבריים עם 92,050 חניכים, הנוער העובד והלומד עם 88,200 חניכים, תנועת בני עקיבא הדתית עם 74,550 חניכים, תנועת הנוער הדרוזי עם 16,450 חניכים, תנועת השומר הצעיר שבה 14,700 חניכים ותנועת עזרא החרדית עם 12,250 חניכים.
תקציב תנועת הצופים היה 24.506 מיליון שקל אשתקד ואמור להיות השנה 19.934 מיליון שקל. תקציב בני עקיבא היה 21.407 מיליון שקל והצפי ל-2020 הוא 17.663 מיליון שקל.
ממשרד האוצר נמסר אתמול כי "בהיעדר אישור תקציב מדינה, משרדי הממשלה אינם רשאים לאשר בקשות מוסדות ציבור לקבלת תמיכה לפי סעיף 3א' לחוק יסודות התקציב, אלא באישור ועדת החריגים המיוחדת לתמיכות שבאגף החשב הכללי שבמשרד האוצר, בסכום שלא יעלה על 70% מסך התמיכה שאושרה לו בשנה הקודמת".
עוד אמרו באוצר כי "ב-2019 התמיכה בתנועות הנוער הסתכמה ב-102.8 מיליארד שקל מתקציב המדינה. סך המקדמות שניתן להעביר ב-2020 עד לאישור התקציב לא יעלו על 71.9 מיליון שקל. למרות המאמצים הכבירים שנעשים במטרה להקל על הקשיים התזרימים, עד לאישור התקציב קיים קושי באישור תוספות תקציביות לנושא תנועת הנוער".