1 צפייה בגלריה
נאיב בוקלה נשיא אל סלבדור
נאיב בוקלה נשיא אל סלבדור
נאיב בוקלה, נשיא אל סלבדור
(AP)
אל סלבדור הפכה הבוקר (יום ד') למדינה הראשונה בעולם שהגדירה בחוק את הביטקוין כמטבע רשמי. הנשיא, נאיב בוקלה, הצהיר על המהלך בתחילת השבוע והקונגרס אישר את הצעתו ברוב גדול של 62 תומכים מתוך 84 מצביעים. החוק צפוי להיכנס לתוקף בתוך 90 יום.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בתוך כך, הביטקוין עולה הבוקר בכ-4% ונסחר כעת סביב 34,252 דולר. האית'ריום, המטבע השני בגודלו בשוק, עולה גם הוא בכ-0.65% ונסחר סביב 2,533 דולר.
לדברי בוקלה, המטבע יסייע לאזרחי אל סלבדור שחיים מחוץ למדינה לשלוח כספים בחזרה הביתה. מדובר בחלק נכבד מהכלכלה של אל סלבדור, כאשר נתוני הבנק העולמי מראים כי שישה מיליארד דולר, המהווים כחמישית מהתמ"ג של המדינה, הועברו אליה בשנת 2019.
זמן קצר לפני שהביא את ההצעה לקונגרס, בוקלה צייץ בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "הביטקוין יביא השקעות, תיירות, חדשנות ופיתוח כלכלי למדינה שלנו". בוקלה עוד הבהיר כי השימוש בביטקוין, אשר יהיה בגדר אופציה נוספת בלבד עבור האזרחים, אינו יסכן את הלקוחות וכי "הממשלה תבטיח את היכולת להמיר בין הביטקוין לערכו המדויק בדולרים בדיוק ברגע העסקה".
לפי ההצעה של הנשיא בוקלה, שיעור ההמרה אל מול הדולר האמריקני, המטבע הרשמי כיום של אל סלבדור, "יקבע באופן חופשי על ידי השוק". בנוסף, החוק קובע כי המדינה תקדם הכשרות ומנגנונים שיסייעו לאזרחים להשתמש במטבע.
עוד נכתב בהצעה כי אחת המטרות של הפיכת המטבע לחוקי היא להגדיל את שיעור האזרחים אשר משתמשים בשירותים פיננסיים מסורתיים, כאשר כיום מדובר רק בכ-30% מהאוכלוסייה במדינה.
יחד עם זאת, לא ברור כיצד, אם בכלל, יתמודדו מנגנוני המדינה עם סוגיות של הלבנת הון, המהוות כיום את אחד החששות המרכזיים של בנקים מרכזיים ומדינות ברחבי העולם בכל הקשור למסחר במטבעות וירטואליים מבוזרים.
יובל רואש, מנכ"ל חברת המסחר ביטס אוף גולד (Bits of Gold): "השינוי באל סלבדור, מדינה קטנה ושולית בכלכלה העולמית, הוא הרבה יותר מאנקדוטה. הסיבה היא שהחוק הישראלי קובע שמטבע חוץ הוא הילך חוקי במדינה אחרת בעולם, ועל מטבע חוץ אין מס רווחי הון. הדבר הזה עשוי לפתוח מחדש את הדיון, גם בישראל על האם ביטקוין הוא מטבע או נכס, ולכל הפחות יצריך תיקון חקיקה ודיון בכנסת".