וירוס הקורונה הפר את כללי האיזון של העולם הכלכלי. בישראל פוטרו או הוצאו לחל"ת כמיליון איש, המשק שותק, מאות אלפים נכנסו למציאות של חרדה כלכלית-קיומית. אפשר היה להניח שתקופה כזו גם תהרוס חלומות ותשתק יזמויות. דווקא מתוך מציאות זו הוכיחו לא מעט נשים שאפשר לבסס, לחזק או להמציא מחדש את העסק שלהן, תוך שהן מתגברות על חסמי כניסה וקשיי מימון ומצליחות לג'נגל בין בית ומשפחה למימוש עצמי וכלכלי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
סגירת מכוני הקוסמטיקה עם התפשטות הקורונה תפסה את רונית שגב, מדענית ובעלת חברת הקוסמטיקה המדעית ביופור, בהפתעה, בדיוק כמו שהפתיעה את הקוסמטיקאיות הרבות שמועסקות אצלה. "המושגים שיתוק מפחד ולחץ לא קיימים בלקסיקון שלי, לא בחיי הפרטיים ולא במקצועיים", אומרת שגב (52), שמתגוררת בגבעתיים. "עם זאת, הקוסמטיקאיות נכנסו ללחץ. הן הרגישו חוסר אונים וחשש גדול מאחר וההוצאות ממשיכות ואין הכנסות".
אז מה עשית? "זה היה הרגע בו שלפתי תוכנית מגירה: קוסמטיקאית אונליין. הבנתי שזה המקום להעביר מסר, להן וללקוחות: מאחר שחוסר הוודאות שולט ואף אחד לא יודע מתי הקורונה תסתיים, יש לשנות את עולם המושגים לגבי תחום הקוסמטיקה. זה לא עוד לשכב על מיטה ולחכות לזוג ידיים שיטפל לך בפנים, אלא להדריך את הלקוחה איך לטפל בעצמה, עם שימוש במוצרים מותאמים ונכונים לעורה".
5 צפייה בגלריה
רונית שגב
רונית שגב
רונית שגב. "המושגים שיתוק מפחד ולחץ לא קיימים בלקסיקון"
(צילום: אמיר יהל)
באותו חודש בו נסגרו המכונים, פתחה שגב קו הדרכה אונליין במסגרתו לימדה את הקוסמטיקאיות כיצד לאבחן את העור אונליין ולהתאים מוצרים אישית. ההוראה הייתה שאבחון ניתן בחינם רק אם הלקוחות רוכשות מוצרים שמותאמים להן אישית. לכך הותאמו האתר והאפליקציה של החברה, כאשר באמצעות לינק יכול כל גולש/ת לבחור קוסמטיקאית, להתקשר אליה כדי שתאבחן את העור אונליין באמצעות תמונות שנשלחו אליה בווטסאפ, ובהתאם לקבל המלצה על מוצרים והנחיות לטיפול.
טווח המחירים של המוצרים שמגיעים עד הבית נע בין 130-385 שקל למוצר. בסך הכל במהלך החודש בו מכוני הקוסמטיקה היו סגורים בוצעו כ-3,000 אבחונים אונליין, ונמכרו מוצרים בשווי כולל של כמיליון שקל.
לא חששת שהגישה והשיטה לא יצליחו? "הייתי בטוחה ביוזמה ובדרך. זה היה להוציא מהקיבעון את הקוסמטיקה המסורתית ולהעבירה לקוסמטיקה דיגיטלית, ידעתי שזה צורך השעה. כראייה, בתקופת הקורונה אפילו העלינו קמפיין בתקשורת בעלות של 1.5 מיליון שקל. מי שלא מאמינה בעצמה ובדרך לא הייתה יוצאת למהלך כזה. גם היום אנחנו עדיין בעידן של חוסר ודאות, ואני יודעת שגם הקוסמטיקאיות וגם הקהל שינו גישה".

"לא נתנו לקורונה לקחת את החלום"

עד לפני שנה שימשה ליטל סבירסקי (38) מנהלת שיווק בלוריאל. עם לידת בתה הקטנה, החליטה לעזוב את החברה. "הייתי במסלול קריירה מובטח, הגעתי לתפקיד הכי בכיר במערך השיווק במטה לוריאל בארץ, אבל החלטתי שאני עוזבת ומגדירה הצלחה במונחים שהם שלי. זה אומר גם לנהל בית ואמהות, וגם לפתח במקביל את התשוקה האמיתית שלי ואת חוש היזמות שתמיד בער בי", היא מספרת
לסבירסקי הצטרפה כשותפה טלי בלוך (40), שהתפטרה גם היא מתפקידה כמנהלת שיווק בלוריאל, והשתיים החלו לפני כמה חודשים לפתח את lovie - "הלבשת" מכשיר הסלולר באמצעות שרשרת מעוצבת, שמשחררת את הידיים מאחיזה בו ומונעת רגעים של חיפוש אחריו. "כשביקרתי בשבוע האופנה בניו יורק, נעלם לי הסלולר", מתארת סבירסקי איך נולד הרעיון. "בשלב החיפושים צדה עיני את אחת המאפרות בעבודה. ראיתי שהידיים שלה משוחררות לעבודה, והטלפון היה נגיש עבורה, כי הוא היה תלוי על הגוף עם רצועת שרוך שחורה. אז שנינו הבנו שמצאנו את מה שחיפשנו: הגיע הזמן להתחיל ללבוש את הטלפון".
מה היה השלב הבא? "שתינו מגיעות מעולמות של ביוטי, לייף סטייל ואופנה. החלטנו לקחת את המוצר הפרקטי הזה ולהפוך אותו לאקססורי שישדרג כל אאוטפיט. תהליך בניית המוצר לקח תשעה חודשים. נכון להיום נמכר ליין המוצרים כבר ב-54 מדינות בעולם, כולל בישראל, בחמש קולקציות שונות בהתאמה לסוגי הטלפון (אייפון וסמסונג). חומר הגלם מעניק עמידות לטלפון תוך התחשבות בסביבה ובקיימות".
5 צפייה בגלריה
ליטל סבירסקי וטלי בלוך
ליטל סבירסקי וטלי בלוך
ליטל סבירסקי וטלי בלוך. "יכולנו להרים ידיים אבל החלטנו לא לעצור"
(צילום: אילן סבירסקי)
בדיוק כשהתחילה הקורונה, הן היו אמורות לארח אירוע השקה למוצר שלא יצא לפועל. "יכולנו להרים ידיים, אבל כשהבנו שהמציאות לא עומדת להשתנות כל כך מהר, החלטנו לצאת לשיווק אונליין בישראל ובעולם באמצעות האתר שלנו", היא אומרת.
לא חששתן שהקורונה תביא לסוף החלום שלכן? "לא חשבנו לרגע לעצור ולתת לקורונה לקחת מאיתנו את היזמות ואת החלום. רק בחודשיים האחרונים מכרנו אלפי פריטים, כשהמחיר נע בין 35-40 דולר למוצר. אמנם זה לא מה שחשבנו, אבל עדיין זו הצלחה בימי קורונה. ועובדה שאנחנו לא עוצרות והקורונה עדיין כאן. לפני כחודש הוספנו ל-lovie מוצר משלים - ארנק שנצמד על המגן של הסלולר, שגם נמכר באמצעות האתר. אנחנו יודעות שיש לנו ביד מוצר מועיל וגם אופנתי, ולכן אנחנו מצפות להמשך המכירות".

רשת הגנה כלכלית

האחיות שרון מוזס ביטון (42) ודליה מזעקי מוזס (46) הקימו את נדל"נשי, מיזם לליווי נשים בהשקעות נדל"ן, מתוך אג'נדה שהשקעה בנדל"ן של נשים היא מקור להעצמה כלכלית, פריצת גבולות ודפוסי חשיבה ושינוי מערכות ויחסים עם כסף ונדל"ן. "נדל"ן נתפס בקרב נשים רבות כתחום מאיים וגברי", אומרת מוזס ביטון.
שתיהן נשואות ואמהות לארבעה ילדים. למיזם הן הגיעו לאחר קריירה מפותחת בתחומים שונים. מזעקי מוזס סיימה תואר שני במינהל עסקים ורכשה ניסיון של כ-25 שנה בעולם הפיננסים. בעשור האחרון היא משקיעה בנדל"ן. לאחר שמוזס ביטון סיימה לימודי תואר שני בקרימינולוגיה, היא צברה שנות עבודה כקרימינולוגית והבינה שאמנם זה תפקיד עם הרבה סיפוק ותרומה לקהילה, אבל לא מתפרנסים ממנו. "גדלנו בבית שלימדו אותנו בו לא לפחד מעצמאות, ולא לחשוש לדבר על כסף ועל נדל"ן", היא אומרת.
מוזס ביטון יצאה לדרך הנדל"נית בהצלחה, אבל רצתה לדבריה גם משהו לנשמה. "ראיתי שנשים נרתעות מנדל"ן, שיש ואקום, וכך התחלתי לבנות את הקורס בנדל"נשי. בסוף 2017 דליה הצטרפה אליי, ויצאנו יחד בתוכנית ליווי שנתית לנשים, שישקיעו בנדל"ן. אנחנו מקנות ידע, כלים, וליווי אישי עבור שכר לימוד של 7,000 שקל בשנה. במהלך השנה אנחנו מסייעות לנשים לנהל את התקציב המשפחתי ובודקות את תיק ההשקעות שלהן. התהליך מסתיים כשהמשתתפת רוכשת לעצמה נדל"ן", היא מתארת.
לא קצת מסוכן לשבור חסכונות והשקעות ולהשקיע בנדל"ן, בוודאי בתקופה כזו? "אנחנו לא נותנות לנשים להיכנס למצב מסוכן. הן לומדות לשאול שאלות ביקורתיות, למצוא השקעות טובות. הן מבינות מה הן עושות. בימי הקורונה הגיעו אלינו הרבה נשים, שיצאו משוק ההון, והנחינו אותן לא לפעול מתוך מצוקה והיסטריה, אלא להתחיל לבדוק. הגיעו גם נשים שפוטרו או הוצאו לחל"ת. באפריל ובמאי פתחנו שני קורסים חדשים, מה שמוכיח את הצורך ביזמות כזו. עד היום יותר מ-200 נשים עברו את הקורס, וסך כל השקעות הנשים חוצה את ה-30 מיליון דולר. המסר שלנו בקורונה ובכלל: תבני לעצמך רשת הגנה כלכלית".
5 צפייה בגלריה
שרון מוזס ביטון ודליה מזעקי מוזס
שרון מוזס ביטון ודליה מזעקי מוזס
שרון מוזס ביטון (משמאל) ודליה מזעקי מוזס. ליווי נשים בהשקעות נדל"ן
(צילום: יח"צ)

הפודקאסט הפך לווידאו-קאסט

הצלמת יפית בשבקין נהגה לנסוע בימים של טרום הקורונה בכל הארץ כדי לצלם מנות אוכל מעניינות של שפים מובילים ושל מסעדות. הקורונה נתנה בעצם דחיפה למיזם שהתבשל במוחה עוד לפני תחילת המגיפה - לתת במה ברחבי הרשת לנשים מובילות דעה, שישמיעו את קולן ויהוו השראה והעצמה לנשים אחרות.
הפודקאסט שהיא קידמה לפני כן הפך לווידיאו-קאסט, או ליתר דיוק - womancast: כאשר כל שיחה עם אחת הנשים, בהן דוגמניות, סופרות, וחוקרות, אורכת כ-20 דקות בזום. כשהמיזם היה בשלב הפיילוט, צולמו נשים ללא עלות. בהמשך, כשהחלו לזרום אליה פניות מנשים נוספות, שביקשו להציע את עצמן ואת המסע של חייהן, החלה בשבקין לגבות על המיזם סכום של 600 שקל מכל מצולמת בתמורה לתחקיר, צילום ועבודת עריכה.
5 צפייה בגלריה
יפית בשבקין
יפית בשבקין
יפית בשבקין. הקורונה נתנה דחיפה למיזם
(צילום: הילה קורן)
כל אלו משולבים היום בפורטל נשי, שמשולבות בו גם כתוביות כדי להנגיש את השיחות לכבדי שמיעה. נכון לעכשיו, מתחילה בשבקין לגבות סכומים ממפרסמים באתר שלה. "בתום ימי קורונה אמשיך לצלם קולינאריה, אבל זה יהיה במקביל לווידאו קאסט", היא משתפת.
במיזם Welltech1, שמתמקד בתחום הוולנס (Wellness) שיסדו ושותפים בה גלית הורוביץ ואמיר אלרואי, נמצא קלמיגו - מוצר כיס להפחתת חרדה. את המוצר, שנמכר בארץ ובחו"ל, יזמה וייסדה עדי וולך (38), מהנדסת ביו-רפואה, נשואה ואם לשלושה שמתגוררת בשנים האחרונות בניו יורק, לאחר שסבלה במשך שנים מהתקפי חרדה חמורים.
מדובר במשאף קטן, שמסייע בתרגול נשימות ובהקלה מיידית בזמן התקף חרדה, לצד הקלה מתמשכת בעת שימוש יומיומי במכשיר. המוצר צבר הצלחה בשני סבבי גיוס, כשהסבב האחרון הושלם במהלך תקופה הקורונה. "למרות שזו תקופה קשה לגיוס, גייסנו פי שניים ממה שהיה יעד הגיוס", מודה וולך. ההערכה היא שבסבב הגיוס הנוכחי גויס סכום של כמיליון דולר.
5 צפייה בגלריה
עדי וולך
עדי וולך
עדי וולך. "עלייה במכירות בתקופת הקורונה"
(צילום: יח"צ)
"המכשיר עובד על הנשימה, הוא מאריך את משך הנשיפה באמצעות נורות חיווי ורטט בהדרגתיות", היא מסבירה. "בתוך שלוש שניות הוא משחרר את המשתמש מהצפת יתר של חושים ומפקס אותו. כ-20% מהאוכלוסייה סובלים מהתקפי חרדה, ומתחילים לצמצם את חייהם למינימום, מחשש שיראו אותם בהתקף. בתקופת הקורונה חלה עלייה במכירות, במקביל לעלייה ברמות המתח והחרדה, וחלה גם התעניינות גוברת בפתרונות לא תרופתיים".
איזה טיפ את יכולה לתת למי שחולמת להיות יזמית? "לזהות צורך. לפעמים אפשר גם לצאת מתוך הסיפור האישי שלך או של הקרובים לך, כמו שקרה ביזמות שלי. ולא לעצור, גם כשמגיעה ההצלחה. אנחנו עובדים עכשיו על המשך הצמיחה, ובמקביל על הדור הבא של המוצר ועל פיתוחים נוספים".
פורסם לראשונה: 08:36, 07.08.20