נהגי חברת אגד תעבורה, המפעילים את התחבורה הציבורית בנתניה ומאוגדים באיגוד ועדי התחבורה של כוח לעובדים, הפגינו היום (שלישי) בתחנה המרכזית בנתניה במחאה על תנאי המכרז החדש להפעלת התחבורה הציבורית בנתניה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדברי העובדים, על פי המכרז שתוצאותיו צפויות במהלך ינואר 2021, אין כל חובה לזכיין חדש לקלוט את הנהגים הקיימים. להיפך, המכרז מתמרץ את החברות להעסיק נהגים חדשים ובכך מסכן את עבודתם של הנהגים הקיימים.
1 צפייה בגלריה
הפגנת נהגי אגד בנתניה
הפגנת נהגי אגד בנתניה
הפגנת נהגי אגד בנתניה
(צילום: כוח לעובדים)
בנוסף, אם אכן יחליף זכיין חדש את אגד תעבורה, יבוטל הוותק שצברו הנהגים וכל ההטבות להן זכו במסגרת ההסכם הקיבוצי הקיים. "במקום לשמר נהגים במכרז החדש, מעודד המכרז פיטורי נהגים וותיקים", מסביר תם פרומוביץ', ראש ענף התחבורה בכוח לעובדים. "את המחיר ישלם הציבור, בנהגים זמניים ובלתי מקצועיים. זה קורה עכשיו בנתניה ומכאן לכל הארץ. כ-4,000 נהגים חסרים בענף ונראה ששרת התחבורה נחושה לקבור את הענף סופית".
לאחרונה החליף משרד התחבורה את מפעילות התחבורה בבית שמש ובפרוזדור ירושלים. מאג'ד מברוק, נהג אוטובוס מבית שמש שעבד 9 שנים בחברת סופרבוס אמר אז ל-ynet: "הוותק שלי יהיה עכשיו אפס", הוא מספר. "זו חברה חדשה, אין לנו שם הסכם קיבוצי, אין לנו שם ועד ואנחנו נקלטים כעובדים חדשים. זה דבר שאני חושב עליו מההודעה על החלפת הזיכיון ואני מאוד מוטרד. אנחנו לא יודעים את מי יפטרו, את מי ישאירו ומה יהיו הזכויות שלנו".
לדברי מברוק, מדובר בתקופה קשה מאוד גם כך עבור הנהגים. "לפני הקורונה היו חסרים למדינה אלפי נהגים, ועכשיו, בגלל שנהגי ההסעים הפרטיים לא עובדים, הם נקלטו לעבוד בתחבורה הציבורית ויש עודף. לכן, אם למישהו לא יתאימו התנאים המופחתים שנקבל, הם תמיד יוכלו לקחת אחר במקומו".
רונן יוסף, שעובד אף הוא כנהג אוטובוס בבית שמש בשנתיים האחרונות, גם מוטרד. "בסופו של דבר, אנחנו עושים את אותה עבודה עם חולצה אחרת ובגלל זה אין לנו זכויות, אין לנו גב, וכל מה שהשגנו עד עכשיו הולך לפח".
לדבריו, "אף אחד לא שומר לנו על התנאים האלה. אם עכשיו אנחנו מקבלים על כל תיקוף רב קו 10 אגורות, מי מבטיח לי שבחברה החדשה יתנו לי את הבונוס הזה? במוצאי שבת אנחנו עובדים ומקבלים 150% ויש עוד מלא תוספות כאלה, כמו שעות לילה. אף אחד לא מבטיח לי שככה יהיה בעתיד. כרגע הכל מסודר בהסכם קיבוצי ואנחנו ניקלט לעבוד במקום שאין בו אפילו ועד עובדים".