"הרווחיות התפעולית של קמעונאיות המזון הושפעה לחיוב בשנת 2020 בגלל מגפת הקורונה, אך בשנת 2021 צפויה מגמה זאת לדעוך". כך נכתב בדו"ח מיוחד של חברת מידרוג על ענף הקמעונאות בארץ.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
משבר הקורונה דווקא היטיב עם רשתות המזון, שהיו למרוויחות הגדולות של ימי הסגר הראשון מכיוון שרובנו ישבנו בבית וצרכנו מזון. מכירות הרשתות עלו בכ-9% במחצית הראשונה של 2020 לעומת השנה קודמת. הנהנים הגדולים היו המשקיעים במניות של רשתות המזון הנסחרות בבורסה, ששוויין עלה בעשרות אחוזים מתחילת השנה (למעט רשת יוחננוף).
2 צפייה בגלריה
תורים לקראת חג הפסח בשופרסל אשקלון
תורים לקראת חג הפסח בשופרסל אשקלון
החגיגה עומדת להסתיים? תור בכניסה לסופרמרקט בימי קורונה
(צילום: רועי עידן)

חזקות באונליין

מי שצפה את הנולד והשקיע במניות של רשתות המזון בתחילת השנה פוצה בגדול על נזקי הקורונה: טיב טעם עלתה ב-190% מתחילת השנה, פרשמרקט עלתה ב-64%, ויקטורי ב-60%, שופרסל ב-25%, רמי לוי ב-21% ויוחננוף ב-0.5% בלבד. אבל על פי תחזיות של חברת מידרוג, ב-2021 החגיגה כנראה תיגמר לנוכח המשבר הכלכלי והעלייה בשיעור האבטלה, שיקשו על הרשתות להציג צמיחה פנימית. זאת ועוד, המשך ההשקעות במכירות אונליין, לרבות בערוצי המכירות של ההזמנות הדיגיטליות והאיסוף הפיזי, שביסוסם מצריך השקעה כבדה בתשתיות ובכוח אדם, יפגע ברווחיות.
רשת שופרסל מובילה את ערוץ מכירות האונליין. במהלך המחצית הראשונה של שנת 2020 הגיע הערוץ הזה ל-18.7% מסך מכירותיה הקמעונאיות בתקופה זו (ללא רשת BE), לעומת כ-14.8% בתקופה המקבילה אשתקד. מדו"ח מידרוג עולה כי שופרסל עלולה להיפגע יותר בתחום הזה.
סקירת מידרוג על 2020 מצדיקה את החשד כי חלק מהצלחת הרשתות השנה לא נבע רק מהגידול במכירות, אלא גם מ"גידול הנובע מעליית מחירי המכירה או התמתנות במבצעים". במידרוג מציינים כי גורם חשוב המשפיע על הרווחיות הוא לא רק המכירות, אלא עלות מחירי השכירות שגדלה בשנים האחרנות: "רשתות המצויות במגמת התרחבות על ידי פתיחת חנויות חדשות עלולות לסבול בשנים הראשונות משיעור גבוה של הוצאות שכירות עד להבשלת הפדיונות בחנויות החדשות.

מעדיפים חנות בשכונה

תופעה נוספת שבוחנת מידרוג היא שבגלל הקורונה צרכנים רבים מעדיפים את החנויות השכונתיות על פני סניפי דיסקאונט גדולים ומרוחקים. בחברת הדירוג מציינים כי "מגמת המעבר לרכישה קרוב לבית קיימת זה מכבר גם במערב אירופה, שם רשתות מרכולים דוגמת Carrefour ניצבות כיום לפני שינויים מבניים מאתגרים כגון עלייה בתהליכי העיור, הזדקנות הלקוחות, משקי בית קטנים יותר ושימוש מופחת יותר ברכב, מגמות המיטיבות עם קמעונאים בעלי פורמט של חנויות נוחות במרכזי הערים, המאופיינות בשטחי מסחר קטנים יחסית ומרווח קמעונאי גבוה יחסית. להערכתנו, התחרות בין קמעונאיות המזון בארץ צפויה לעבור לזירה העירונית". בזירה העירונית מובילות כעת הרשתות מגה בעיר ושופרסל שלי.
ומה חוזה חברת מידרוג להתפתחות המותג הפרטי? לרשתות יש עניין להגדיל את המותג הפרטי, הרווחי יותר, אבל במידרוג טוענים כי התחרות מצד היבוא הגדל של מזון מחו"ל ועוצמתן של יצרניות המזון הגדולות בארץ ממתנות את הגידול הזה.