זעקת רשתות השיווק נגד סקרי המחירים מזכירה את רוצח הוריו שמבקש רחמים: "הצילו, יתום אני". לאורך שנים עושות הרשתות הכל לעקר שקיפות במחירים. ממאבקים שלא הסתיימו נגד סימון מחירים על המדפים ועד לתחמונים בדיווחיהן. השילוב בין מאגר השטיקים לרגולטור רופס פגע ביכולתנו כצרכנים להשוות מחירים כדי לקבל החלטת קנייה מושכלת.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
סל מוצרים הראשון לחג שהשוונו לפני כשלשים שנה הכיל פחות מ-40 מוצרים, ארבע רשתות, שלושה קואופים ושופרסל אחד. המחירים היו זהים, בכל הסניפים, המגוון נמוך, הסקירה- רישום המחיר שעל המדף.
1 צפייה בגלריה
אנשים קונים בסופרמרקט
אנשים קונים בסופרמרקט
אנשים קונים בסופרמרקט
(צילום: דנה קופל)
כשנתפסו רשתות מחליפות מדבקות מחיר כשנכנסו סוקרים לחנות. עברנו לקניית מוצרים ומעבר קופות. כשהרשתות עברו למחירים שונים בסניפים שונים הגדלנו את מספר הסניפים הנסקרים.
לאחר מחאת הקוטג', כשהרשתות חויבו להעביר מחירים מדי יום לאתר ייעודי במשרד הכלכלה, חשבנו שתגיע הגאולה. בפועל התקבלה בלחציהן דרך העברת מחירים שאיש לא יכול להבין. כך נולד הצורך באתרים מנגישים במובילות פרייסז. התוצאה: אינפלצית השטיקים כולל מחדלים בעצם ההעברה והמפקחת - הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן שנרדמה בשמירה.
כך הופכות הרשתות חלק מנתוני האתר לפארסה. מבצעים הזויים זמניים, שהשתדרגו היום לא בטוח שמאחורי כל מחיר יש מוצר, רשתות משדרות מחירים חלקיים. לא תמיד אפשר לדעת אם זו תקלה או יוזמה להשפיע על הסקרים ולבלבל את המתחרים. לממון ול-ynet שיטת השוואה ייחודית שמנסה לנטרל ליקויים, כל מוצר נבדק כשמחירים נכונים לשעת הבדיקה, אבל מספקים תמונת מצב.
בעייתית במיוחד שיטת המחיר הממוצע עתירת החורים. ויקטורי למשל העבירה השנה מחירים שונים בשעות שונות ביום כדי לכופף את הממוצע. פרייסז הודיעה בנאיביות שהמחיר הממוצע יתחשב רק במחירים שבין 22:00-8:00 ובמספר הדקות שבהן כל מחיר היה פעיל כדי שהורדת המחיר בבוקר תשפיע רק מעט על הממוצע היומי. תרופה זמנית - גם זה ייעקף.
איך ניתן להתגבר על ניסיונות התחמון? הפתרון טמון בהעברת מחירים אמיתית, בפיקוח הדוק ובקנסות מיידיים על הטעיות. עם אפליקציה זמינה לצרכן היישר מהאתר. מה שדורש מהרשתות שקיפות. לה הן לא יסכימו מחשש שתפגע ברווחיותם.