מספר הנרשמים בשירות התעסוקה ממשיך לעלות בקצב מסחרר. החל מהשעה 5:30 הבוקר (ו') עד 13:00 נוספו עוד כ-26 אלף נרשמים חדשים בשירות התעסוקה. זאת לאחר שמאתמול עד הבוקר נוספו 81 אלף נרשמים. כך שכעת מספר הנרשמים בשירות התעסוקה עומד על 476,700 מתחילת מרץ. עם זאת, חלה האטה מסוימת בקצב הנרשמים מכ-6,000 בשעה לכ-3,500 נרשמים בשעה. "אם זה יימשך בקצב הזה, כנראה שנגיע למיליון מובטלים, רבע מהעובדים במשק", מעריך מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, בראיון לאולפן ynet. לדבריו, "כנראה ש-20% מהאנשים שיצאו לחל"ת יהפכו למובטלים בסיומו של המשבר".
ואכן, לפי הנתונים כ-89% מהנרשמים הוצאו לחופשה ללא תשלום, כ-7% פוטרו, כ-2% התפטרו, 2% - סיבות אחרות. כל זה בעקבות משבר הקורונה הפוקד את ישראל. להשוואה, בפברואר נרשמו 25,576 דורשי עבודה חדשים ובינואר 23,173.
2 צפייה בגלריה
(צילום: אסף קמר)
על רקע המספר העצום של פונים ישנו חשש בקרב דורשי האבטלה כי התשלומים יתעכבו ולא יגיעו לפני פסח. על כך ענה גראור, כי "אנחנו נעביר את מלוא הנתונים ואני מקווה שהביטוח הלאומי נערך ויעביר בזמן. כל המאמצים שאנחנו עושים כרגע, אנחנו מסתכלים על החג הקרב, אנחנו עושים הכל כדי למצות את זכויותיהם של כל האזרחים שמגיע להם. מגיע להם לפסח שיקבלו את מלוא הזכויות שלהם". הוא הוסיף, כי "האתר שלנו פתוח וקולט ואין צורך להיכנס ללחץ מיותר".
2 צפייה בגלריה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
בשירות התעסוקה מציינים, כי אתר שירות התעסוקה הורחב משמעותית ועומד בעומסים הגדולים. במקרה של עומס חריג מפנה הודעה לאתר Gov.il וכבר מספר ימים שני האתרים עומדים בעומסים ללא תקלות.
ביום ראשון שירות התעסוקה יתחיל להעביר את הדיווחים לביטוח הלאומי במנות של 100 אלף בכל יום על מנת שישלם לזכאים את דמי האבטלה.

ירידה במספר דורשי העבודה האקדמאים

בימים הראשונים של המשבר חלק גדול מהנרשמים היו אקדמאים, 60% לעומת 16% מובטלים בשגרה. אבל במהלך השבוע היתה ירידה ואחוז האקדמאים התייצב על 20%-22% מהנרשמים בלבד, יותר מהרגיל אבל לא בצורה דרמטית. לנתון זה חשיבות רבה מכיוון שהוא מלמד שרוב הנפלטים לשוק הם עובדים בעלי מיומנויות נמוכות יחסית ושכר נמוך. הוא גם משפיע על היקף הוצאות הביטוח הלאומי שכן דמי האבטלה הממוצעים לאקדמאי גבוהים ב-15% מאשר דמי האבטלה של לא אקדמאי.
אתמול פרסם שירות התעסוקה כי את פילוח גילאי דורשי העבודה החדשים: 35-54 (45%), 20-34 (37%), גיל 55 ומעלה (18%). 53% מדורשי העבודה החדשים הם גברים, 47% נשים.
בנוסף, בהודעה שפרסמה הלשכה נכתב כי "בעקבות סדרה של התבטאויות מטעות וחסרות אחריות שנשמעו בזמן האחרון, מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור מבהיר שבשום אופן לא בוטל הצורך ברישום דורשי עבודה בשירות התעסוקה. כל טענה אחרת, שאין יסודה בעובדות, עלולה לפגוע בראש ובראשונה בדורשי העבודה בישראל.
"על פניו, רוב מוחלט של דורשי העבודה החדשים הם בחופשה ללא תשלום. עובדה זו עלולה לתעתע. מניסיוננו, אנו יודעים לומר שרבים מהעובדים שהוצאו לחל"ת, 20% לפחות וייתכן שיותר, עלולים בסבירות גבוהה לא לחזור לעבודה לאחר המשבר. אנו נערכים למציאות זו שמתדפקת על דלתנו".
בנוסף נכתב, כי "גם בימים טרופים אלה, פונים לשירות התעסוקה מעסיקים ממגוון תחומים, המשוועים לידיים עובדות - ואנו בשירות התעסוקה מסייעים להם, ולדורשי העבודה, בהתאם למידע שברשותנו. פעילות זו אינה בהפסקה, נהפוך הוא. היא בשיאה. קיצור הבירוקרטיה, שמטרידה רבים מסיבות מובנות, הוא מצב שכולנו היינו רוצים בו. מסיבה זו ממש, שירות התעסוקה יזם טופס מאוחד להגשת תביעות לשירות התעסוקה ולביטוח הלאומי. מהלך זה לא יצא לפועל, לצערנו הרב, בשל התנגדות הביטוח הלאומי, וטעמיו עמו.
"בעקבות ייעול ושדרוג אתר שירות התעסוקה, אנו קולטים גם במצב הקיים ועל אף עומס הפניות העצום והחריג, את מאות אלפי דורשי העבודה החדשים, באופן מלא. עבודתנו זו היא שתאפשר לביטוח הלאומי לשלם בזמן לכל אותם אנשים לפי זכויותיהם. כבר בשעות הקרובות, נוכל להתחיל בהעברת הפרטים והנתונים המושלמים על דורשי העבודה לביטוח הלאומי, בקבוצות של 100 אלף כל אחת. רק אם נפעל בשיתוף פעולה מלא, נוכל לתת את השירות הטוב ביותר לציבור בישראל".
אתמול פורסם ב"כלכליסט" כי ההערכה בביטוח הלאומי היא שמספר המובטלים יגדל לפחות בחצי מיליון (13% מהשכירים), ואם המשבר יסלים הוא עלול להגיע ל-1.2 מיליון (32% מהשכירים).

עלות המובטלים: עד 6.6 מיליארד שקל לחודש

העלות של כל 100 אלף מובטלים היא 550 מיליון שקל לחודש בממוצע כך שמדובר בעלות של 2.75 מיליארד שקל לחודש בתרחיש המינימום ו-6.6 מיליארד שקל לחודש בתרחיש המקסימום. יצוין כי רק בראשית השבוע עוד דיברו בביטוח הלאומי על תוספת של 200 אלף מובטלים בלבד בגל הראשון. החרפת התחזיות נובעת מהמעבר להשבתה חלקית של המשק.
המספרים האלה של מובטלים אינם כוללים עצמאים שהמענקים שיקבלו יטופלו על ידי רשות המיסים. עד סוף החודש מצפים בביטוח הלאומי לתוספת של 150 אלף מקבלי דמי אבטלה. לשם השוואה, עד תחילת המשבר שילם הביטוח הלאומי דמי אבטלה ל-80 אלף איש בחודש, מהם כ-25 אלף חדשים.
עדיין לא ברור האם ישתנה התשלום הממוצע לאדם. מצד אחד, שירות התעסוקה דיווח בראשית השבוע על עלייה של כמעט פי ארבעה בשיעור האקדמאים מבין המובטלים החדשים, מ-16% ל-60%. דמי האבטלה הממוצעים המשולמים לאקדמאי גבוהים ב-15% מאלה שהמשולמים למי שאינו אקדמאי. מצד שני, החלטת הממשלה שהתקבלה השבוע לקצר את תקופת האכשרה לקבלת דמי אבטלה משנה לחצי שנה, תוסיף הרבה עובדים חדשים וצעירים שלא הספיקו להגיע לשכר משמעותי.
בביטוח הלאומי מציינים שבמשק יש כ-380 אלף עובדים עם ותק שבין חצי לשנה. אבל כמובן עדיין לא ידוע כמה מהם ייפלטו ממקומות העבודה אם באמצעות פיטורין ואם באמצעות הוצאתם לחופשה ללא תשלום.
השתתפו בהכנת הידיעה: שחר אילן, כלכליסט, אמיר אלון ואלכסנדרה לוקש
פורסם לראשונה: 12:03, 19.03.20