הבורסה נופלת, האבטלה מזנקת, השקל נחלש – הכל בגלל משבר הקורונה. ומתחת לפני השטח מתפתח עוד תוצר שלילי: ירידה במוסר התשלומים במשק. הראל ויזל, בעל השליטה בפוקס, כבר הודיע על הקפאת השכירות לקניונים, ודוד פתאל, הבעלים של מלונות פתאל, הודיע שיעצור תשלומים לספקים. לפי גורמים במגזר העסקי, שלל עסקים החליטו בשבועיים האחרונים באופן חד צדדי לעצור תשלומים לספקים, וריטיינר לנותני שירותים.
לעתים זה קורה גם אם עסק קיבל את הסחורה לידיו. "חברות מבטלות הוראות קבע וצ'קים כטיפול ראשוני למצב", אומר גורם בנקאי בכיר. ההכנסות נחתכו בפתאומיות, אך התשלומים למס הכנסה וארנונה נמשכים (רק בימים האחרונים החלו להתפרסם הקלות מסוימות). בנוסף, המשבר הזה כולל המון אי ודאות.
1 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
עסקים סגורים
(צילום: EPA)
הצעדים הללו נתפסים על ידי העסקים כצעדים חיוניים על מנת שיוכלו לשרוד בתקופה הזו, וסוגיות כמו הוגנות כלפי נותני שירותים נדחקות הצדה לטובת הישרדות העסקים.
שם המשחק בימים אלה הוא נזילות. גם עסק שבימי שגרה נראה יציב ואיתן, הוא לאו דווקא כזה בימי משבר. כך למשל יכול להיות מצב שבו לחברה יש הון עצמי גבוה, אך אם בפועל הוא מושקע בעיקר בנכסים או במלאי, אין לכך הרבה משמעות בימים אלה אם לא ניתן להנזיל את הנכסים. כדי לשרוד תקופה של צניחה בהכנסות, חייבים לשפר את הנזילות באמצעות קיצוץ בהוצאות, ולכן חברות ממהרות לעצור תשלומים.
המשבר הנוכחי התחיל עם פגיעה קשה בענף התיירות, אולם ככל שמגבלות המדינה על פעילות המשק הורחבו, כך הפגיעה בענפים השונים הלכה והתרחבה, וכיום אין כמעט אף ענף שלא נפגע מהמגבלות (למעט אולי ענף המזון שחווה ביקושים גבוהים בימים אלה).
בגלל הפאניקה, העסקים חותכים הוצאות היכן שהם רק יכולים, והכי קל זה עצירת תשלומים לספקים ולנותני שירותים. כשעסק עוצר תשלומים לספק, גם הספק נכנס לבעיה (בעיקר אם מדובר בתשלום על סחורה שכבר נמסרה), ואז הוא נאלץ לעצור תשלומים לספקים שלו, כדי לא לקרוס בעצמו.
בנוסף לכך עסקים רבים הוציאו עובדים לחופשה ללא תשלום, שזה פן אחר של עצירת תשלומים. אותם עובדים אמנם זכאים לדמי האבטלה, אבל דמי האבטלה נמוכים לרוב בעשרות אחוזים מהשכר, שקיבלו, ואז גם משקי הבית נקלעים למצוקת נזילות. כדי לפתור את המצוקה הזו גם הם מבטלים תשלומים, כמו תשלום לגן הפרטי לגיל הרך, ואז הם מעמידים את הגננות בפני בעיית נזילות, וכך מתפשטת התופעה.

ידי הספקים קשורות

ביטול התשלומים הופך כעת לנורמה, וידי הספקים קשורות משום שגם אם ירצו לגבות את התשלום, אין להם כרגע דרך לאכוף זאת, שכן בתי המשפט מושבתים.
אתמול הצטרפו סוכני הנסיעות לבעלי המלונות והודיעו על דחיית תשלום לספקים. הם פנו לספקים שלהם, כמו בעלי מסעדות ואטרקציות, כדי להגיע להבנות על דחיית תשלומים. לדברי יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת, "ירדנו לאפס פעילות, ונאלצנו לפטר מעל חצי מהמארגנים. אנו חייבים סיוע מהממשלה שיאפשר לנו לעבור את התקופה הזו. בסוף אני מאמין שהמארגנים יעמדו בכל ההתחייבויות שלהם מול כל הספקים הרבים".

"קודם כל צריך פה מנהיגות"

לפי מיקי בלומנטל, שותף מנהל בפירמת פאהן קנה, "במשברים יש תמיד ירידה במוסר התשלומים, אבל הפעם זה בממדים הכי גדולים. אם המדינה לא תזרים כסף למשק, התופעה תחריף".
האם המדינה יכולה לעשות משהו כדי לעצור את גלגל השלג הזה?
"זה אולי יישמע בנאלי, אבל קודם כל צריך שתהיה פה מנהיגות, שתקבע כללים. אפשר למשל להחליט שלחודשיים הקרובים משלמים דמי שכירות לקניונים לפי הנמוך מבין השניים ‑ השכר המינימלי שנקבע בחוזה או אחוז מתוך המכירות. זאת בעוד שבשגרה החוזה קובע שדמי השכירות יהיה הגבוה מבין שניהם. אבל לא קבעו כלום, ועסקים רבים פשוט עושים כראות עיניהם.
"כמו כן, המדינה חייבת להזרים כסף בדרכים מהירות למשק, כדי שהוא לא יעצור. צריך לעצור תשלומי מיסים וארנונה. צריך לייצר לאנשים תחושה שאין להם מחנק. כל עוד התשלומים הללו יימשכו, עסקים יחפשו מקומות אחרים לקצץ בהם, לא ישלמו לספקים ויוציאו עובדים לחופשה ללא תשלום. בנוסף, צריך גם לתת הלוואות למימון הון חוזר - זה מה שחסר היום לעסקים כדי לשרוד את התקופה הזו".
אבל המדינה הודיעה על הרחבת קרן האשראי בערבות מדינה.
"זה פתרון בירוקרטי, שצריך להגיש בו טפסים ושבודקים מה ההון שיש לבעלי השליטה ודברים נוספים. אפשר לקבוע קריטריונים קלים של אחוז ממחזור המכירות, שיינתן כאשראי למימון הון חוזר בלבד".
בלומנטל גם חושב שהוצאות עשרות אם לא מאות אלפי עובדים לחופשה ללא תשלום אינה פתרון טוב. לדבריו, "בסוף המדינה תצטרך לשלם לאותם עובדים דמי אבטלה. במקום זה עדיף להציע מענקים לעסקים שיתחייבו לשמור על הרוב המוחלט של העובדים שלהם, ככה גם מכניסים יציבות ומקטינים אי וודאות לעסקים ולעובדים שלהם, ומשדר רגיעה מסוימת".
ואם לא ייעשו צעדים כאלה ועסקים ייאלצו להסתדר לבד באמצעות קיצוץ תשלומים לספקים השונים?
"אם המגמה הזו תצבור תאוצה, אנחנו עלולים להתדרדר למשבר אמון עמוק".
בתוך כך, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, שרוצה לסייע לסוכני הנסיעות שנמצאים במצב לא פשוט, הודיעה אתמול כי היא דורשת מחברות התעופה הזרות הפועלות בארץ להחזיר לצרכנים עלות כרטיסים שבוטלו. מבחינת סוכני הנסיעות, החובה להחזרת הכסף לצרכן מוטלת גם עליהם, אך הכסף נמצא בידי חברות התעופה. אם יסורב צרכן בידי סוכן הנסיעות, בטענה שחברת התעופה לא מכבדת את הדין הישראלי, הוא וגם החברה ייראו כמפרי חוק.