פרסום ראשון: על רקע משבר הקורונה, שר הפנים אריה דרעי הורה להעביר באופן מיידי סיוע בסך 120 מיליון שקל לרשויות המקומיות.
ל-ynet נודע כי משרד הפנים ואגף החשב הכללי במשרד האוצר הגיעו להבנות שבמסגרתן מענקי האיזון יוקדמו, כך שהרשויות יקבלו בימים הקרובים מחצית מהתשלומים שיועדו לחודש יוני, כדי לסייע להן במצוקה התזרימית שאליה נקלעו בשל השלכות התפרצות הנגיף. מדובר במענקים המועברים לרשויות המתקשות להגיע לאיזון תקציבי באופן עצמאי. המענקים של חודש אפריל לא ייפגעו כתוצאה מכך והם יועברו לרשויות במלואם.
1 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
שר הפנים, אריה דרעי
(צילום: אבי מועלם)
בשבוע שעבר הנחה דרעי את אנשי משרדו להקים צוות בראשות מנכ"ל המשרד מרדכי כהן, בשיתוף עם ראשי השלטון המקומי ומשרד האוצר, שיפעל לסייע לרשויות המקומיות במגוון תחומים, וכן הורה על דחיית תשלומי הארנונה לעסקים עד 1 במאי ועל ביטול תשלומי ריבית הפיגורים.
בהמשך לכך, משרד הפנים ואגף החשב הכללי ביקשו לפני כמה ימים מהרשויות לקדם תשלום לספקים וכן לדחות את תשלום הארנונה העסקית ל-1 במאי בהמשך להצהרת שר הפנים.
ממשרד הפנים נמסר כי "הקדמת מענקי האיזון היא עוד צעד להקל על הרשויות, לסייע להן לספק את השירותים הנדרשים לתושבים ולשמר את התפקוד בימים אלה. הצוות ימשיך לבחון צעדים נוספים שיקלו על הרשויות המקומיות ועל בעלי העסקים בתחומיהן".
דרעי הוסיף כי "משרד הפנים פועל במלוא המרץ כדי להכין את הרשויות המקומיות לקראת העתיד לבוא, מבלי שתיפגע יכולתן לספק את השירותים והמענים הדרושים לתושביהן. ככל שיתפשט נגיף הקורונה בישראל, תהפוכנה הרשויות לשחקן מרכזי, ועלינו לשמש להן משענת ולהעניק את המעטפת הנדרשת לשם הבטחת הרציפות התפקודית שלהן גם בשעת חירום זו".

ראשי רשויות לראש הממשלה: אשר בדחיפות תקציב חירום

אתמול פנו 190 ראשי רשויות במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר משה כחלון, וקראו להם לאשר בדחיפות תקציב חירום למדינה לשנת 2020. ראשי הרשויות טענו במכתבם כי היעדר תקציב מדינה מאושר והתנהלות הממשלה לפי בסיס תקציב 2019 ובמנות של 1/12 לא מאפשרים התמודדות הולמת עם המצב. לטענתם, התנהלות זו מייצרת לרשויות קשיים אדירים ומונעת מהן להתאים את השירותים המסופקים לאזרחי המדינה.
"מדינת ישראל זקוקה בימים אלה יותר מתמיד למנהיגים אחראים, שיניחו לרגע בצד את המחלוקות הפוליטיות, ייצבו את הספינה ויאפשרו למשק להתגבר על המשבר הפוליטי והבריאותי אשר תקף את ישראל", כתבו ראשי הרשויות במכתב, שעליו חתמו בין היתר יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס; יו"ר פורום ה-15, רון חולדאי; ויו"ר מרכז המועצות האזוריות, שי חג'ג'.
לדבריהם, "אנו סבורים כי בשעת חירום זו, קיים הכרח לספק לכל תושבת ותושב במדינת ישראל את תחושת הביטחון והרוגע כי מקבלי ההחלטות פועלים בחזית אחת למען הטיפול במצב ולא מונעים משיקולים אחרים.
"לאור כל האמור, אנו קוראים לכם בזאת, פעם נוספת, לגלות אחריות ולקדם במהרה תקציב חירום למדינת ישראל לאלתר", הוסיפו ראשי הרשויות. "אנו מבינים את המורכבות הקיימת בעת הזו לתכנן ולאשר תקציב הנבנה מאפס לשנת 2020 ואשר מותאם במאת האחוזים לצרכים, ועל כן אנו סבורים כי המינימום המתבקש הוא לאשר את התקציב על שינוייו לשנת 2019 כהעתק-הדבק גם לשנת 2020", סיכמו.