האם דמי אבטלה לעצמאים, שעליהם הם נאבקים שנים ארוכות, ייכנסו לספר החוקים בדלת האחורית? הוועדה המסדרת אישרה היום (ב') פטור מחובת הנחה להצעת החוק של ח"כ תמר זנדברג, ח"כ גדעון סער וח"כ אחמד טיבי למתן דמי אבטלה לעצמאים שנפגעו כלכלית בעקבות משבר הקורונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מטרת הפטור היא לאפשר למליאת הכנסת לדון בהצעות החוק ולהצביע עליהן טרם זמן ההמתנה הקבוע בתקנון הכנסת - כלומר, לקיים הליך חקיקה מזורז.
על פי הצעת החוק, עצמאים יקבלו דמי אבטלה בשיעור של 90% מהכנסתם הממוצעת בחצי השנה שקדמה לסגירת העסק בעקבות המגיפה. כמו כן, החוק יחול רטרואקטיבית החל מ-1 במרץ 2020 ועד סוף שנת 2021.
1 צפייה בגלריה
מחאה עצמאים תל אביב דרישה לפתוח את חנויות הרחוב
מחאה עצמאים תל אביב דרישה לפתוח את חנויות הרחוב
מחאת עצמאים בתל אביב בתקופת הקורונה
(צילום: מוטי קמחי)
יצוין כי בעבר דחתה הכנסת שבע פעמים הצעות חוק שביקשו להעניק דמי אבטלה לעצמאים, אולם ביחסי הכוחות הנוכחיים של הכנסת, כאשר לממשלה אין רוב, קיים סיכוי שהחלטה כזאת תאושר לראשונה ברוב קולות בכנסת.
גורמים במשרד אוצר אמרו ל-ynet כי הם חוששים שהפעם ההצעה תעבור ברקע יחסי הכוחות בכנסת, וזאת על אף שעלותה עומדת על כמיליארד וחצי שקל בשנה בתקופה שבה הגירעון בשיא. "חקיקת תשלום דמי אבטלה לעצמאים היא נושא מורכב וראוי שיתוכנן במשרדים הכלכליים ולא יאושר במחטף פוליטי בכנסת". שר האוצר לא התייחס לפי שעה לאישור קידום החוק שמעורר מחלוקת מזה שנים.
ח"כ זנדברג: "המשק חזר לשגרה ומרבית העסקים פתחו שוב את שעריהם, אבל הקורונה הכלכלית עדיין נוכחת עבור עצמאים רבים שספגו פגיעה אנושה. אמנם נראה שהמגיפה כמעט מאחורינו, אבל אי אפשר להמשיך הלאה כאילו שהפגיעה הכלכלית הזו לא הייתה ולהפקיר את בעלי העסקים לגורלם. זוהי חובתה של המדינה לספק רשת ביטחון ומשענת כלכלית עבור מי שיצאו ממעגל העבודה בעל כורחם. יש לנו הזדמנות לתקן עוול היסטורי של שנים אחורה, ולעגן בחוק את זכאותם של עצמאים לדמי אבטלה".

רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאיים בהסתדרות, מסר: "היום הגשנו לחברי הכנסת את 'התוכנית הלאומית לעצמאים' שמציגה לראשונה תוכנית סדורה ומתוקצבת העוסקת באופק הכלכלי של בעלי העסקים הקטנים והעצמאיים, ומבוססת על מחקרים כלכליים שנעשו בנושא. אני קורא לכל ממשלה שתקום לאמץ את התוכנית כאחד מיעדיה הראשונים לקידום בסדר היום הכלכלי, אנו מבחינתנו נמשיך להאבק למען עתיד סקטור העצמאים".
בנוסף, אישרו בוועדה המסדרת עוד הצעות חוק חברתיות וכלכליות, בהן סבסוד במעונות יום לגיל הרך, דמי ביטוח מופחתים לסטודנטים ועוד.
יצוין כי כל הצעות החוק שיקבלו פטור מחובת הנחה לא בהכרח יעברו השלמת הליך החקיקה בכנסת. לפחות בחלק מהצעות החוק, הסיכויים לאשר אותן בשלוש קריאות קטנים מאוד כל זמן שמדובר בכנסת חדשה ובקואליציה שטרם הוקמה. לשון המאזניים בדיונים הם חברי ימינה וחברי רע"מ, שעד הרגע האחרון סירבו לומר כיצד ינהגו בהצעות החוק המדוברות.
פורסם לראשונה: 13:56, 24.05.21