תשעה ימים נותרו לסוף המנדט של יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, ובמפלגתו פתחו הבוקר (יום שני) בבליץ של הצעות חוק נפיצות בוועדה המסדרת של הכנסת. מדובר, בין היתר, על הצעת החוק שלפיה נאשם בפלילים לא יוכל להרכיב ממשלה, והגבלת כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות או לשמונה שנים. הצעות אלה, יחד עם ההצעה להקמת ועדת חקירה במירון, אושרו להליך חקיקה מזורז בתום דיון נפיץ בוועדה המסדרת - שלווה בצעקות הדדיות מחברי הכנסת משני הגושים השונים.
מטרת הבליץ של יש עתיד הייתה להשיג רוב לפתיחה בהליך חקיקה מזורז להצעות שהיו חלק ממצע המפלגה בבחירות, שלפני כן לא הושג להן רוב. הצעות החוק נידונו בוועדה המסדרת בראשות חברת הכנסת קארין אלהרר מיש עתיד, בדיון שתכליתו היה מתן פטור מחובת הנחה להצעות. מטרת הפטור היא לאפשר למליאת הכנסת לדון בהצעות החוק ולהצביע עליהן טרם זמן ההמתנה הקבוע בתקנון הכנסת - כלומר, לקיים הליך חקיקה מזורז.
4 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר
(צילום: ערוץ כנסת)
4 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
מהומה בדיון
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
קרב צעקות ליווה את הדיון שניהלה אלהרר, ורגע לפני ההצבעה על ועדת חקירה לאסון במירון גוש הימין - ללא ימינה של נפתלי בנט - אף יצא במחאה מאולם הדיונים. מהומה התפתחה, ועוד לפניה הרחיקה אלהרר כמה חברי כנסת, ובהם איתמר בן גביר. זמן קצר לאחר מכן חזרו רוב הח"כים לאולם.
הדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבחינת נסיבות אסון מירון שעלתה כבר בבוקר שאחרי האסון, אולם בשל התנגדות מצד חלקים בממשלה טרם יושמה. הצעת החוק הוגשה על-ידי יש עתיד, אך מי שמכוון אותה הם גורמים במפלגת העבודה. 19 ח"כים תמכו בהצעה לקידום ועדת החקירה, לעומת 13 שהתנגדו. מפלגת ימינה תמכה בהצעה הזו בניגוד למפלגות הימין, אך התנגדה להצעות להגבלת כהונת ראש הממשלה ולמניעת הטלת המנדט על נאשם בפלילים.
אחרי קידום הצעת החוק לוועדת חקירה לאסון מירון, אמר ח"כ יעקב אשר כי "יש עתיד מתעטפת בצדקנות כשהיא דואגת כביכול להרוגי אסון מירון. בבריונות דיקטטורית הם חסמו דיון בהצעות החוק שלנו לוועדת חקירה לאסון מירון ולפיצויים למשפחות ההרוגים שמשוועות לסיוע כלכלי מהיר. השימוש הפוליטי הציני בהרוגי האסון ראוי לכל גינוי. בושה וחרפה".
יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אמרה כי "מה שקרה בוועדה המסדרת הוא ביזיון שלא נראה כדוגמתו. ההצבעה של גוש נתניהו נגד הצעת החוק היא זלזול בוטה ב-45 ההרוגים, ויריקה בפרצופן של המשפחות. הקמת ועדה חקירה ממלכתית לאסון מירון היא לא עניין של ימין ושמאל – אלא של חיי אדם. אבל מסתבר שבימין מעדיפים לטייח ולהסתיר מאשר למנוע את האסון הבא".
4 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
ח"כ מיקי זוהר, יו"ר הוועד הקודם
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
4 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
במהלך הדיון האשימו חברי גוש נתניהו את היו"ר אלהרר בכך שהיא מנהלת את הדיון באופן כוחני, וח"כ מאי גולן כינתה זאת "דיקטטורה". לכל אחד מחברי הכנסת הוקצו שתי דקות לדבר, וברוב הזמן כלל לא ניתן היה לשמוע את הדברים כתוצאה מהעימותים.

חוקים נגד נתניהו אושרו להליך מזורז

הצעה נוספת שעברה להליך חקיקה מזורז היא זו שקובעת כי ח"כ שהוגש נגדו כתב אישום לא יוכל לקבל את המנדט להרכבת ממשלה. הצעת החוק הזו עולה לסדר היום בכל תחילת קדנציה בשלושת סבבי הבחירות האחרונים. מדובר בהצעה שגובשה בעיצומו של הפלונטר הפוליטי ונועדה למנוע מראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל מנדט להרכבת הממשלה. גוש השינוי הצליח להעביר את ההצעה גם ללא תמיכת ימינה.
הצעת חוק אחרת שעברה בוועדה היא הגבלת כהונה של ראש הממשלה, אולם ללא תוקף רטרואקטיבי - כך שגם אם תעבור היא לא תחול על נתניהו. על פי ההצעה - שאם תקודם צפויה לעבור שינויים מסוימים בוועדה - ראש הממשלה יוכל לכהן שתי קדנציות מלאות, או סך הכל שמונה שנות כהונה. מפלגת ימינה התנגדה ומסרה כי הסיבה לכך היא ש"אלהרר סירבה לבקשת חבר הכנסת מתן כהנא להעלות לדיון את חוק שלילת אזרחות ממחבלים ישראלים ואת העברת הצעת חוק ההתיישבות הצעירה לדיון בוועדת הכספים".
הצעת חוק נוספת היא הוספת סגני יו"ר כנסת, כך שמספרם יהיה שמונה בסך הכל - סעיף שבסיבוב הקודם נרשם סביבו עימות גדול בין ראשי גוש השינוי לליכוד, משום ששני הצדדים ביקשו לייצר לעצמם רוב בנשיאות הכנסת שבה נקבע סדר היום של ההצבעות בכנסת. אם הסעיף יאושר בוועדה המסדרת, חברי גוש השינוי יעלו ליתרון מספרי בנשיאות הכנסת ובכך תהיה להם שליטה על סדר היום למרות שבראשות הכנסת עומד יריב לוין מהליכוד.
נושא נוסף ששנוי במחלוקת ונידון בוועדה הוא הקמת ועדת קורונה גם בכנסת הנוכחית, בדומה לזו שפעלה בכנסת היוצאת, ובראשה תעמוד חברת הכנסת יפעת שאשא-ביטון מתקווה חדשה. שאשא-ביטון כבר עמדה בראשות הוועדה בעבר, ובמסגרת תפקידה התעמתה כמה פעמים עם הממשלה וסירבה לאשר חלק מההחלטות שקיבלה.
בנוסף דנים בוועדה המסדרת בשורת הצעות חוק חברתיות וכלכליות, בהן הטבות מס לתושבי אשקלון, דמי אבטלה לעצמאים וסבסוד במעונות יום לגיל הרך.
יצוין כי כל הצעות החוק שיקבלו פטור מחובת הנחה לא בהכרח יעברו השלמת הליך החקיקה בכנסת. לפחות בחלק מהצעות החוק, הסיכויים לאשר אותן בשלוש קריאות קטנים מאוד כל זמן שמדובר בכנסת חדשה ובקואליציה שטרם הוקמה. לשון המאזניים בדיונים הם חברי ימינה וחברי רע"מ, שעד הרגע האחרון סירבו לומר כיצד ינהגו בהצעות החוק המדוברות.
פורסם לראשונה: 10:09, 24.05.21