נערכים ליום שאחרי תמ"א 38: הועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב, בראשות אדריכלית דניאלה פוסק, הודיעה היום (א') כי אישרה להפקדה להתנגדויות הציבור תוכנית כוללת להתחדשות עירונית בחולון. התוכנית המקודמת על ידי עיריית חולון וחלה על אזורי המגורים הוותיקים של העיר, המשתרעים על שטח של כ-7,000 דונם.
>> לחצו כאן למפה המלאה של האזורים הנכללים בתוכנית בחולון
על פי הוועדה, התוכנית מאפשרת במימוש מלא תוספת מדורגת של בין 34-60 אלף דירות חדשות בפרויקטים של התחדשות עירונית לטווח הרחוק, ולצורך כך קובעת מנגנון מעקב ובקרה אחר הוצאת היתרי הבנייה. זאת במטרה לוודא שתתבצע הקמת תשתיות ליחידות הדיור המתווספות.
1 צפייה בגלריה
חולון
חולון
חולון
(צילום: בני דויטש)
התוכנית, שהוכנה על ידי משרד אדריכלים רונאל לוי ומינהל ההנדסה בעירייה, מסווגת את מתחמי הבינוי בעיר: מוקדים עירוניים, רחובות ראשיים, רחבי העיר, מרקם לשימור, מגרשים מיוחדים ואזורי שמירה על תבנית הבנייה (הכוונה לשכונות צמודות קרקע). התוכנית לא חלה על מגרשי מגורים שגובה המבנים בהם אינו עולה על שתי קומות ושטחם הכולל אינו עולה על 400 מ"ר.

צפיפות גבוהה ברחובות הראשיים

המוקדים העירוניים ממוקמים ברובם באזורים מרכזיים בעיר, לאורך צירי תנועה ראשיים עתירי תחבורה ציבורית ובסמוך לתחנות. הם מהווים מתחמי פינוי בינוי, בהם תתאפשר התחדשות באמצעות תוכניות מפורטות עתידיות.
כמו כן, התוכנית מאפשרת מספר מסלולים להתחדשות שאר המתחמים ברחבי העיר, כך שהם יכולים להתחדש מכוח התוכנית באמצעות חיזוק ותוספות או הריסה ובנייה מחדש. התוכנית כולה מתייחסת ליום שאחרי תמ"א 38, שתוקפה צפוי לפוג ב-2022.
בוועדה מסבירים כי התוכנית מעודדת התחדשות במוקדים וברחובות הראשיים, כך שישלבו צפיפות גבוהה יותר ועירוב שימושים (כלומר מגורים לצד משרדים ומסחר). מצד שני, התוכנית ממתנת את ההתחדשות ברחבי העיר, שם יישמר המרקם באופן יחסי למה שקיים ומוכר היום.
כך לדוגמא, הבנייה ברחובות הראשיים תגיע עד 10 קומות עם חזית פעילה ומדרכות רחבות; ואילו בשכונות צמודי הקרקע, התוכנית לא מאפשרת תוספת זכויות. בשכונת אגרובנק, למשל, בהתאמה לתוכנית השימור העירונית - תותר תוספת זכויות מינורית יותר, לשמירה על המרקם המיוחד.
מתכננת מחוז תל אביב במינהל התכנון, חוה ארליך, ציינה כי "בתהליך מורכב של גיבוש כלים להתחדשות כלל עירונית, הצליחו המתכננים וצוות הרשות המקומית יחד עם הוועדה המחוזית לייצר תוכנית טובה, שמעגנת עקרונות תכנון בהירים ומובנים, שיאפשרו את התחדשות המרקם הוותיק של העיר באופן הדרגתי, תוך מתן מענה לצורכי ציבור ותשתיות".