מתחת לרדאר, בשקט בשקט: הרשתות הגדולות מעלות מחירים - גם אלה שדווקא הסתדרו יפה בתקופת הקורונה - ומרוויחות עוד יותר מבעבר על חשבון האזרחים, שרבים מהם נקלעו למשבר כלכלי קשה. בדיקה אקראית שערכנו לסל של 30 מוצרים שנמכרים ברשתות המזון והפארמים בקטגוריה של חומרי ניקוי לבית, חיטוי ידיים, בישום, טיפוח שיער, קוסמטיקה וכלים חד פעמיים גילתה כי יש עלייה תלולה במחירים מאז ינואר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במהלך הבדיקה, שנערכה בסיוע המועצה לצרכנות ואתר פרייסז, התגלה שלפעמים המחירים הכפילו את עצמם. זה נעשה בתחכום, בלי שנרגיש, או בלי שיהיה לנו מה לעשות בנידון: לא מדובר במוצרי יסוד, אלא במוצרים שהפכו למאוד מבוקשים בגלל הקורונה כמו מגבונים לחיטוי ידיים, אלכוג'ל, משטחי החתלה חד פעמיים, טבליות למדיח או כלים חד פעמיים, ולצידם מוצרי טיפוח שכבר לא ניתן לקנות במחיר מוזל בדיוטי פרי בגלל ביטול הטיסות.
2 צפייה בגלריה
יותר יקר. אלכוג'ל
יותר יקר. אלכוג'ל
יותר יקר. אלכוג'ל
(צילום: Shutterstock)
בעלי רשתות המזון והפארמים מאשימים בעיקר את הספקים. אולם עופר מרום, מנכ"ל המועצה לצרכנות, אומר כי "לא יעלה על הדעת כי מכלול המשבר הכלכלי יועמס דווקא על כתפי הצרכנים, שנאלצים להתמודד עם עליות מחירים תלולות במגוון תחומים, ולצד זה עם הפרה כמעט גורפת של הסכמי ההתקשרות שלהם בכל תחומי החיים - גני ילדים, חדרי כושר, חוגים, ועוד, שהמפעילים שלהם דרשו להמשיך לקבל מחיר מלא למרות שהעסקאות התרוקנו מתוכן.
"התמיכה הכלכלית הניתנת מהמדינה לבתי העסק נועדה בין השאר למנוע מצב של עליית מחירים תלולה, מתוך מחשבה כי ההטבות יגולגלו לכיוון הצרכנים, לפחות בחלקן. לצערנו, התמונה שונה".
ואכן, גם עם החזרה לפעילות של חלק מהעסקים, זו שאלה גדולה האם הם צריכים לגבות מאיתנו אותו מחיר. בחדרי כושר, למשל, אין כרגע שימוש במקלחות או בבריכות, לא ניתן להגיע בכל מועד אלא רק לפי סבבים מתואמים מראש, ואפילו מהקולר אי אפשר למלא מים. מישהו קיבל מהם הנחה?
ויש גם העלאות מחירים שיותר קל להבין. מסתבר שיש מספרות, בעיקר בפריפריה, שבגלל ההשבתה בתקופת הקורונה והדרישה למרווחים גדולים בין הלקוחות נאלצו להעלות מחירים. כך, למשל, במספרה בנתניה עלה המחיר לתספורת גבר או ילד מ-40 ל-50 שקל. קנריק בורלובצקי, אמא לשלושה ילדים, הגיעה למספרה, שמעה על כך – ולא כעסה. "מראש עלות התספורת פה לא בשמיים לעומת המחירים בתל אביב, אז עוד 10 שקלים זה נשמע לי הגיוני. הספר הסביר שהוא בקושי שורד", היא מספרת.

תגובות

ומה אומרים ברשתות הגדולות? מרמי לוי נמסר: "בכל הסקרים הסל שלנו הוא הזול ביותר. אנחנו מעבירים מסר לצרכנים שהכוח בידם: מוצר יקר לא קונים! יש מגוון רחב על המדף ותמיד יש מוצרים חלופיים במבצעים מעמיקים. המוצרים שנבדקו באקראי היו זולים יותר בינואר כי אז הספק עשה עליהם מבצע".
מרשת מחסני השוק נמסר: "תמחור המוצרים נגזר ממחירי היצרנים והיבואנים בארץ ומכמות המבצעים והפריטים המוצעים. מאות מוצרים הוזלו משמעותית באותה תקופה. אנו דואגים להציע תמיד ללקוחותינו מגוון מוצרים רחב במחירים הוגנים ותחרותיים".
מקבוצת שופרסל (הכוללת את רשת הפארם BE) נמסר: "לא בוצעו העלאות מחירים ברשת שופרסל. שינויי המחירים שנבדקו נובעים בעיקרם מתמהיל מבצעים המשתנה מדי חודש".
מרשת ויקטורי נמסר: "את המחירים קובעים היצרנים והספקים ולא רשתות השיווק. בכל חודש הספקים מייצרים מבצעים חדשים והרשתות מתמחרות לפי מחיר הקנייה של הספק. כשמבצע מסתיים המחיר משתנה".
מרשת יוחננוף נמסר: "מדובר במדיניות מבצעים ומחירים של הספק, המתעדכנת מעת לעת וחלה על כל השוק הקמעונאי. כל הנחה משורשרת כפי שהיא לצרכן בכל מבצע ותקופה".
רשת סופר-פארם ציינה כי לא העלתה מחירים: "מוצרים שונים נכנסים ויוצאים ממבצע לעיתים תכופות. המבצעים האטרקטיביים ממשיכים בכל עת".
ברשת אושר עד בחרו שלא להגיב.