"יש השתלטות טורקית על שוק הזכוכית בישראל, שנמצא בסכנת הכחדה. אם יסגרו את התנור בפניציה צפון, זו תפילת אשכבה למפעל. לצערי במשרד האוצר מתנהלים כאילו אין משבר קורונה". כך אמר ח"כ עודד פורר, בדיון שנערך היום (ג') בוועדת הכספים שעסק בסיוע למפעלים במצוקה.
בדיון על תעשיית הזכוכית השתתף גם אייל זגגי, מנכ"ל פיניציה צפון, יצרנית זכוכית שטוחה בבעלות קרן פורטיסימו, שהודיע כי ביום חמישי הקרוב ייסגר הכבשן ועמו המפעל כולו. "מרגע שהתחיל המשבר חווינו ירידה דרמטית בהזמנות. היקף ההוצאות שלנו הוא שישה מיליון דולר לחודש - כאשר מחיר הגז לא ירד, בניגוד למחירים בעולם, 33% לחומרי גלם ו-25% כוח אדם כי המפעל עובד 24 שעות. החל מ-2017 עברנו לרווחיות קטנה, אבל בקורונה ירדו ההכנסות בחדות. אנחנו צוברים כל חודש בור תזרימי, שבמצטבר הסתכם ב-40 מיליון שקל. ביקשנו מענק ופעולה מיידית לחסימת יבוא כתנאי הכרחי למניעת הסגירה.
2 צפייה בגלריה
מפעל פניציה
מפעל פניציה
מפעל פניציה
(צילום: שמיר אלבז )
"כל זמן שהכבשן עובד אנחנו מייצרים 500 טון זכוכית מדי יום שנערמת בחצר המפעל, בסין פועלים 250 מפעלי זכוכית שמקבלים תמיכה ממשלתית וביום שאחרי יציפו את העולם. טורקיה גם חוסמת יבוא לתחומה, לא רק מישראל, ובמקביל תומכת בתעשייה המקומית שלה. אם פיניציה לא תחייה, המחירים יעלו. הודענו על כיבוי התנור ביום חמישי הקרוב, פיטרנו כמעט את כל עובדי החברה. כדי שלא נסגור אנחנו צריכים לדעת היום שיש לנו עתיד".
2 צפייה בגלריה
ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת הכספים הזמנית
ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת הכספים הזמנית
ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת הכספים הזמנית
(צילום: דוברות הכנסת/עדינה ולמן)
אמנון כהן, מנכ"ל פיניציה ירוחם שגם השתתף בפגישה אמר: "אנחנו חודש שני ללא ייצור. יש לנו 240 עובדים מהם כ-190 בחלת. המכירות ירדו ב-80%, המשך הירידה במכירות קטסטרופלית, אנחנו מחכים לראות מה הפיצוי מהממשלה. עד לרגע זה אין מתווה. ההפסד מחודש ההדממה נע בין ארבעה מיליון שקל לחמישה מיליון שקל עלויות קבועות. לא פיטרנו אף עובד בנתיים, אנחנו סובלים מיבוא מטורקיה ומחרם החרדים - ועדה לשמירת השבת. לפני המשבר היתה תקווה - ההתחממות הגלובלית הביאה לעלייה מטורפת לביקוש בזכוכית מכל העולם, שנעצרו עם הקורונה. בינתיים קיבלנו הלוואה של 9.4 מילין שקל בערבות מדינה".
רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, אמר כי "אנחנו מתחילים לחוות בתעשייה ירידה בביקושים וצבר הזמנות שנגמר. 50% מהתעשיינים חוו ירידה בביקושים לייצוא ו-50% במצוקה תזרימית".
נציג האוצר אמר כי "מתגבשת תוכנית ייחודית לסיוע לתעשייה". נציג "מנגד זכוכית", מפעל לעיבוד זכוכית בב"ש שפעיל 30 שנה ומעסיק 50 עובדים, אמר כי "לא רחוקה הדרך שאהפוך ליבואן מתורכיה, צריך למצוא דרך שאסור לייבא, לא ברזל ולא זכוכית מטורקיה. סגירת פניציה פירושה סגירת ענף שלם של אלפי עובדים. לכל הקולגות שלי אין זכות קיום בתעשיית עיבוד הזכוכית".
אילן אצבעוני, מנכ"ל "זכוכית מחוסמת", שמעסיק 60 עובדים ופעיל 40 שנה אמר כי "בלי יצרן של חומר גלם כמו פיניציה הענף יכחד, היבוא בארץ מתבצע במחיר היצף".