2 צפייה בגלריה
סמארט טאוורס רמת גן
סמארט טאוורס רמת גן
פרויקט סמארט טאוורס רמת גן
(צילום: טל מיכאלי וגל אבאיל)
אחרי שנים ארוכות הפרויקט יצא לפועל: "הדיירים במתחם המגורים הזה ניסו לקדם כאן פינוי בינוי למעלה מ-20 שנה, חלקם כבר הלכו לעולמם. אני קניתי פה דירה ישנה והרוסה לפני 15 שנה ועשיתי לה שיפוץ יסודי. השכנים אמרו לי - 'חבל על הכסף, מחרתיים יהיה פינוי בינוי'. אבל רק כעבור תשע שנים הצלחנו לקדם את הפרויקט. חלפו עוד שש שנים בשכירות - ועכשיו סוף-סוף נכנסנו לבניין החדש". כך מספר אילן עמבר מרמת גן, נשוי + 3, שלאחרונה קיבל מפתחות לדירתו החדשה בפרויקט פינוי בינוי ראשון בשכונת גן ערמונים בעיר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בפרויקט התחדשות עירונית של קבוצת כנען בבעלות אייל הנדלר, ניב רום ומאיר טל ברחוב עמק החולה בשכונה, במסגרתו נהרסו שלושה בניינים ישנים בני ארבע קומות, שכללו 48 יחידות דיור, לטובת הקמת שני מגדלים בני 23 קומות כל אחד, שכוללים 168 יחידות דיור חדשות. הדיירים הוותיקים נפרדו מדירות של שלושה חדרים בשטח ממוצע של כ-80 מ"ר, וקיבלו דירות חמישה חדרים בשטח ממוצע של כ-120 מ"ר מקומה רביעית ומעלה.
על פי הקבוצה, מחירי הדירות האחרונות שנמכרו בפרויקט, בסכום של כ-2.6 מיליון שקל, משקפים עלייה של כ-30% במחירי הנכסים בשכונה. זאת, בזמן שבתחילת השיווק נמכרו דירות בנות ארבעה חדרים במחיר שמתחיל מ-2 מיליון שקל. הפרויקט, שתוכנן על ידי משרד כנף-פרנס אדריכלים, מכונה "Smart Towers" וכשמו כן הוא - כולל דירות חכמות, שבהן ניתן להפעיל את כל מערכות החשמל באמצעות הסמארטפון (למשל ניתן להדליק ולכבות את הדוד החשמלי מרחוק).
2 צפייה בגלריה
הריסה בפרויקט סמארט טאוורס ברמת גן
הריסה בפרויקט סמארט טאוורס ברמת גן
הריסת המבנה ברמת גן
(צילום: קבוצת כנען 6)

"הכניסה לפרויקט תפסה אותנו בזמן לא טוב - בדיוק בקורונה"

אלא שאם שואלים את עמבר, לא כל הדיירים יכולים להרשות לעצמם את ההוצאות הכרוכות במגדל חדש ואף חכם. "גובה ועד הבית והארנונה - אלה סכומים שלא היינו רגילים לשלם. איך מתמודדים? מוציאים פחות. למען האמת, הכניסה לפרויקט תפסה אותנו בזמן לא טוב - בדיוק בתקופת הקורונה שבה צריך להצטמצם עוד יותר. להיכנס לדירה חדשה זה הרבה כסף - הריהוט נהרס בהובלה, המטבח צריך שדרוג. יש לנו שכנים פנסיונרים שיהיה להם קשה לעמוד בתשלומים האלה".
על הדרך הארוכה עד לקבלת הדירה, מספר עמבר: "תחילה הגיעו שתיים-שלוש חברות גדולות, אבל הן לא היו רציניות מספיק. בשלב מסוים נאלצנו לעשות שיפוץ שני בדירה. אבל בסופו של דבר איתרנו חברה עם ערוץ פתוח. תחילה היה מאוד קשה להחתים 48 דיירים - כל אחד הסתכל על השני וחשד שהשכן זומם לקבל דירה גדולה יותר, קומה גבוהה יותר. אני בעצמי חששתי לחתום אחרי שנחשפתי לפרויקטים שנתקעו במשך שנים ארוכות. כשכבר הסכמתי, התברר שחלק מהדירות במתחם מעוקלות ולקח עוד שנה עד שהיזם הצליח לפתור את העניין".
עמבר רכש בזמנו דירת 4.5 חדרים בשטח 90 מ"ר וכיום נכנס לדירה חדשה עם חמישה חדרים בשטח של 120 מ"ר. "למרבה המזל, לקראת הריסת הפרויקט מצאנו דירה בשכירות (שהיזם שילם עליה) במרחק של כ-200 מטר בלבד מהבניין. זה היה סיוט לגור בשכירות, אבל ידענו שיש מטרה - שדרגנו את הנכס, ארגנו את הירושה לילדים וידענו שאיכות החיים תשתפר", הוא מוסיף.
"אחת המטרות שלנו בחידוש העיר היא שילוב של מגדלי מגורים עם בניינים נמוכים יותר, משום שלא כולם רוצים לגור במגדלים בגלל העלויות הגבוהות יותר", אומר אדם קניגסברגר, סגן ראש עיריית רמת גן ויו"ר ועדת המשנה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר. היינו מהראשונים שהחלו לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית בעיר, והמטרה שלנו היא שלצד הבניינים החדשים תהיה גם תועלת ציבורית ומענה לתשתיות. מדובר בשכונה ובשכונות סביב לה שנמצאות בהתפתחות", מוסיף קניגסברגר.