הזמנתם מוצר שקיל אונליין? סיכוי רב שתשלמו ביוקר. בקשה לתביעה ייצוגית הוגשה לביהמ"ש המחוזי בת"א נגד יינות ביתן, רמי לוי, ויקטורי, חצי חינם וטיב טעם, בטענה שהן מוכרות לצרכנים שקונים אונליין מוצרים שניתנים לשקילה במשקלים עודפים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התביעה בסך כ-1.674 מיליארד שקל הוגשה באמצעות עו"ד רועי בכר ממשרד יהודה בכר ושות'. המבקשים לתבוע אספו עשרות קבלות המעידות על החריגות במשקלים של מוצרים כמו גבינות, נקניקים, פירות וירקות שנמכרים במשקל. הם גם מנהלים תביעה דומה נגד שופרסל שכבר אושרה כייצוגית.
2 צפייה בגלריה
עגבניות ומלפפונים בסופרמרקט
עגבניות ומלפפונים בסופרמרקט
טענות לגביית יתר. ירקות במשקל (אילוסטרציה)
(צילום: אוראל כהן)
למעט פיצוי לצרכנים, הם מבקשים מבית-המשפט "להורות לרשתות לתקן את התנהלותן מכאן ואילך בקשר לסטיות החריגות בין משקל המוצרים שהצרכן הזמין ובין משקל המוצרים שאותם הן מספקות לצרכן בפועל, כשברובם המוחלט של המקרים, משקל המוצרים שמסופק בפועל גבוה בעשרות אחוזים (ולעיתים אף למעלה מכך!) ממשקל המוצרים אותם ביקש הצרכן להזמין באתר ו/או ביישומון של הרשתות וכתוצאה מכך ובהתאמה, גם המחיר הכולל שנגבה מהצרכן ע"י הרשתות".
בנוסף נטען, כי "הן באופן מכוון ובזדון מכניסות ידן עמוק לכיסו של הצרכן וגוזלות ממנו את כספו, ללא כל הרשאה מן הצרכן".
עוד טענו המבקשים לתבוע כי "במידה ויתברר כי הסטיות השיטתיות נובעות אך מרשלנות ולא מהוראה מכוונת 'מגבוה' להלעיט את הצרכנים במשקלים גבוהים משהוזמנו, יתבקש בית-המשפט להורות להן לנקוט לאלתר בכל הצעדים הנדרשים לייעול, תגבור ושיפור מוקד, כך שהסטיות במשקלי המוצרים תהיינה סבירות ולא קיצוניות ומגמתיות 'כלפי מעלה'".
לטענתם, לעיתים קרובות הצרכן הסביר כלל לא ישים לב למשקלים העודפים. "גם במידה וגילה הצרכן הנבון את הסטיות החמורות במשקלי המוצרים שסופקו לו ביתר, הוא נותר מתוסכל וחסר אונים כשהמוצרים כבר סופקו לו והרשתות מסרבות לזכותו בתירוצים שונים ומשונים".
2 צפייה בגלריה
עו"ד רועי בכר
עו"ד רועי בכר
עו"ד רועי בכר
(צלם: שגיא אהרון)
הגבינה הגיעה במשקל כפול
המבקשים לתבוע הוכיחו לכאורה כי לא מדובר בסטייה סבירה או חד פעמית, אלא בהתנהלות שיטתית בכך שערכו מספר הזמנות בכל הרשתות.
נטען כי אחת המבקשות לתבוע הזמינה מויקטורי, ובשתי הזמנות 24 מתוך 28 פריטים הגיעו בחריגת משקל מעלה ששוויה 70.02 שקל. המבקש לתבוע הזמין 33 פריטים מויקטורי, מתוכם 28 הגיעו במשקל חורג, גביית יתר של 58.31 שקל. בין היתר קיבל גבינה בולגרית במשקל כפול משהזמין ותפוזים במשקל יתר של 55%. תלונה לרשת לא הניבה פיצוי לטענתם.
בטיב טעם המבקש לתבוע חויב ב-13.93% יותר, כשאחת הגבינות סופקה בעודף של 80%. 35 מתוך 52 מוצרים שקילים בשתי הזמנות מהרשת הגיעו במשקל עודף. הרשת ענתה לתלונה של הצרכן בבקשת דרישה לתשלום של 2,500 שקל על הוצאות משלוח מכתב התשובה, כך נטען.
ברמי לוי, שש מתוך שמונה הזמנות הגיעו במשקל עודף של כ-24.52 שקל סה"כ. ביינות ביתן 21 מתוך 29 מוצרים שקילים שהוזמנו בשלוש הזמנות הגיעו במשקל עודף: גביית יתר של 36.56 שקל. פנייה לרשת לא הניבה פיצוי.
בחצי חינם, 45 מוצרים מתוך 64 מוצרים שקילים הגיעו במשקל עודף: חיוב יתר של 56.68 שקל.

ייצוגית נגד שופרסל: היועמ"ש התנגד להסכם הפשרה

אחת התובעות כבר הגישה בקשה לאישור תובענה ייצוגית שאושרה נגד שופרסל באותו נושא. עיקר טענתה של שופרסל בתשובה לבקשה לתביעה, הייתה כי עקב הקושי לדייק במשקל המוצרים השקילים פיתחה כלל פנימי אותו לא פרסמה לצרכנים, לפיו "בכל הזמנת מוצר שקיל על-ידי הלקוח - חובה לוודא שהמשקל המסופק תואם את ההזמנה ולא חורג מעבר לסף שהוגדר: סטייה מעל המשקל וזמן - 300 גרם או ב-20%, לפי הנמוך מביניהם". בבקשה לתביעה התברר ששופרסל לא עומדת בכלל שלה עצמה.
בהסכם פשרה שהושג בין הצדדים, התחייבה שופרסל לתרום רבע מיליון שקל, להטמיע את הכלל המגביל (ו/או מאפשר) את הסטייה החריגה במוצרים השקילים על ידי שילוב הכלל בסעיף נפרד ובאופן ברור ונהיר בתקנון המאושר על ידי הצרכנים; כן התחייבה שהדבר יופיע גם בדף סיכום ההזמנה בטרם אישור התשלום. היא התחייבה להכניס פיתוח טכנולוגי למערכת הליקוט במסגרתו תשולב מגבלה טכנית באספקה בסטייה חורגת מהכמות שהוזמנה ו/או בסטייה מעבר לכמות המבוקשת.
ברם, היועץ המשפטי לממשלה התנגד להסדר הפשרה הזה, בטענה כי איסור ההטעיה חולש לא רק על השלב הטרום חוזי, אלא גם על שלב קיום החוזה, וכי כמות טובין היא "עניין מהותי בעסקה" וכך גם מחיר הטובין. כן הוסיף היועמ"ש כי תשומת לב מיוחדת והגנות נוספות וחזקות יותר עוגנו במסגרת חוק הגנת הצרכן ביחס לעסקת מכר מרחוק (אונליין או טלפונית), עקב פגיעותו ופערי הכוחות והידע בינו לבין העוסק.
לטענתו, הסדר הפשרה בין הצדדים אינו מאוזן מאחר ומתיר העלאה במשקל, אולם אין הוא מאפשר ללקוח לבקש להפחית את הכמות, כפי שניתן ברכישה פרונטלית. לשיטתו יש לקבל הסכמה מפורשת מצד הצרכן לכל חריגה מהמשקל שהוזמן וננקב על ידו, ויש לברר מראש האם הצרכן מעדיף לקבל כמות במשקל גדול יותר או קטן יותר, ביחס לכל מוצר, ולמלא אחר מבוקשו, באופן שיתיישב עם הוראות החוק.
בית-המשפט ביקש מהצדדים לדון בהערות היועמ"ש וכן לדון בהעברת הפיצוי לקוחות שופרסל ישירות. הצדדים נמצאים כעת בהליך גישור.
מיינות ביתן נמסר בתגובה: "טרם קיבלנו את התביעה. כשתתקבל נלמד אותה".
רשתות ויקטורי, רמי לוי, טיב טעם וחצי חינם לא הגיבו.