רק חצי כפית סוכר? בקשה לאישור תביעה ייצוגית המוערכת בכ-45 מיליון שקל הוגשה בשבוע שעבר נגד קונצרן המזון שטראוס גרופ, בטענה להטעיה צרכנית בהצגת כמות הסוכר במעדן הפופולרי לילדים "גמדים".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לטענת המבקשים המוצרים הוצגו כבריאותיים ודלי סוכר באופן מוטעה. באמצעות עוה"ד פנחס מיכאל אור, אביעד אופיר ומורן שרביט מינס, טענו שעל עטיפת המוצרים צוין שהמוצר מכיל חצי כפית סוכר לבן, "בזמן שהמוצר מכיל בפועל כמות סוכר הגדולה פי שלושה (!) - 1.5 כפיות סוכר". נציין שיתרת הסוכר מגיעה מלקטוז - סוכר החלב.

1 צפייה בגלריה
מעדן גמדים של שטראוס
מעדן גמדים של שטראוס
מעדן גמדים של שטראוס
(צילום: שלומי ארביב)
עוד נטען, כי בסמוך לשנת 2017 נכנסו לתוקף תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון) (סימון תזונתי), אשר חייבו לסמן בטבלת הסימון התזונתי את כלל הסוכר המצוי במוצר ולבטא את הכמות הכוללת של הסוכרים במונחים של כפיות סוכר.

"תשומת לב הצרכן מוסטת מטבלת הערכים התזונתיים"

"שטראוס חששה שחשיפת מספר כפיות הסוכר במוצר תבריח צרכנים", נטען בבקשה, "והגתה הונאה צרכנית שבה תשומת לב הצרכן מוסטת מטבלת הערכים התזונתיים לרשימת רכיבים חלופית שמנוסחת במכוון בצורה מטעה נוגע לתכולת הסוכר שבמוצר. במקביל ולצורך השלמת המהלך, שטראוס יצאה במסע פרסום המחנך את הצרכנים שבמוצרי גמדים 'כל הרכיבים מלפנים' ואין צורך שיעיינו 'באותיות הקטנות'".
עוד נטען כי שטראוס גרופ מטעה את צרכני המוצר וגורמת להם להסתמך על הטבלה החלופית והמטעה המצויה בחזית המוצר. "באופן האמור, הצרכנים מוטעים לסבור כי הם צורכים מוצר דל סוכר, כאשר הלכה למעשה הם צורכים מוצר עתיר בסוכר", נטען.
לדברי עו"ד מיכאל אור, "על פי התחקיר שביצענו והצגנו בתובענה הייצוגית, מדובר לכאורה בהטעיה צרכנית במעלה הראשונה. חברת שטראוס מחנכת אותנו הצרכנים באמצעות קמפיין פרסומות אגרסיבי בטלוויזיה ובמדיה החברתית כי בגמדים אין צורך לקרוא את הרכיבים באותיות הקטנות מאחור - שטראוס כותבת את כל הרכיבים מקדימה באותיות גדולות, שכל הורה ידע כביכול מה ילדיו והוא אוכלים בעוד שהם הסתירו במכוון את כמות הסוכר האמיתית מלפנים".
משטראוס גרופ נמסר בתגובה: "קיבלנו את כתב התביעה ונגיב בבית המשפט".